شیوه نام گذاری تولید کننده، روشی متداول در برند های ایرانی, بزاززاده

شیوه نام گذاری تولید کننده، روشی متداول در برند های ایرانی

شیوه نام گذاری تولید کننده، روشی متداول در برند های ایرانی

در فرآیند انتخاب یک برند کارآمد، نام گذاری محصولات نه فقط برای تولیدکنندگان بلکه برای خرده فروشان و مصرف کنندگان نیز از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. این سیاست ها برای خرده فروشان از این نظر مهم است که معمولاً مصرف کنندگان محصولات مورد نیاز خود را از فروشگاه هایی که مارک دلخواه آن ها را عرضه می کنند خریداری می نمایند، با این حال مصرف کنندگان بیشترین استفاده را از اینگونه سیاست می کنند زیرا به راحتی می توانند از طریق نام تجاری محصول رقیب را شناسایی کنند، بنابر این خرید بهتری را انجام می دهند و رضایتشان تامین می گردد و نسبت به نام تجاری مورد علاقه خود وفادار باقی می مانند.

شرکت ها در فرآیند بازاریابی خود برای نام گذاری محصولات از راهبرد های مختلفی بهره می گیرند؛ در ادامه شما را با یکی از این راهبرد ها بازاریابی در بازار ایران آشنا می کنیم:

  • یکی از راهبرد های نام گذاری، نام گذاری تولیدکننده نام دارد. در این روش تولیدکنندگان از دو شیوه نام گذاری استفاده می کنند؛

روش اول، نامگذاری واحد برای چند محصول است؛ این روش نام گذاری خانوادگی نیز نامیده می شود. مانند(محصولات کارخانه های دلپذیر، یک و یک و ویتانا) این روش مزایای متعددی دارد به عنوان نمونه مصرف کنندگانی که از سس فرانسوی و یا سس مایونز دلپذیر راضی هستند ناخودآگاه ممکن است به خرید مربا های دلپذیر نیز گرایش پیدا کنند با استفاده از این شیوه هزینه تبلیغات کاهش می یابد. به همین علت انتخاب نام تجاری یکسان برای محصولات مرتبط با هم به طور قابل ملاحظه ایی افزایش یافته است.

بعلاوه استفاده از این روش باعث می شود تا خرده فروش بپذیرد محصولات دیگر کارخانه تولیدی را نیز عرضه کند زیرا هنگامی که خرده فروشی مشاهده کند مصرف کنندگان از رب گوجه فرنگی چین چین راضی هستند عرضه دیگر محصولات این کارخانه را راحت تر می پذیرد. اما این روش معایبی نیز دارد؛ عملکرد ضعیف یک محصول می تواند بر  محصولات دیگر خط تولید که دارای همین نام تجاری هستند اثر منفی بگذارد به عنوان مثال اگر ثابت شود که در شکلات های دنت مواد افزودنی و یا نگهدارنده بیماری زا وجود دارد تصویر کلی محصولات دنت در ذهن مصرف کننده از بین می رود.

روش دوم انتخاب نام های تجاری این گونه است که برای تولیدات یک گروه صنعتی با نام تجاری مشخص نام های جداگانه ایی انتخاب کنید، این روش هم شیوه دیگری از نام گذاری تولیدکننده است، این روش وقتی مفید است که هر نام تجاری در بخشی از بازار عرضه شود. گروه صنعتی بهشهر در ایران نام های نسیم و پونه را برای خمیر دندان های خود انتخاب کرده است. همچنین این گروه صنعتی نام های متفاوتی هم برای شوینده ها و اقلام دیگر تولیدی خود انتخاب کرده است، البته این روش معایبی نیز دارد؛ در این شیوه نسبت به روش قبلی هزینه بیشتری صرف می شود و تبلیغات جداگانه ایی نیز باید صورت پذیرد، اما مهمترین مزیت این شیوه در این است که هر نام تجاری مخصوص یک بخش از بازار است و عدم موفقیت یک محصول بر روی دیگر محصولات اثر منفی نمی گذارد در نتیجه تصویر کلی کارخانه تولیدی در ذهن مصرف کننده از بین نمی رود.

بسیاری از کارخانجات ایرانی از شیوه نام گذاری تولیدکننده برای محصولات مختلف خود بهره می برند و این روش نام گذاری یکی از روش های متداول در کشور ماست، البته در کنار این روش شیوه های دیگری هم برای نام گذاری محصولات وجود دارد که در مطالب بعدی شما را با راهبرد های متفاوت دیگر و استفاده از آن ها در بازار ایران آشنا می کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیتم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشتم و در کنار کارهای روزمره ام، روایت قهرمانان تولید و کارآفرینی کشورم را به نگارش در می آورم؛ چراکه به این اعتقاد دارم در کنار علم باید تجربه را نیز کسب کرد و چه بسا تجربه بالاتر از علم باشد!

0 دیدگاه روشن شیوه نام گذاری تولید کننده، روشی متداول در برند های ایرانی

  • Avatar
    منیره صحرایی

    باسلام و خدا قوت
    مثل همیشه، عالی و پربار
    با آرزوی توفیقات روزافزون برای شما…

  • Avatar

    درود بر شما،
    مطلب بسيار خوبي را مطرح نموده ايد،‌ موضوعي كه به ذهن من از مطلب شما مي رسد اين است كه هر روش نام گذاري در عين اين كه مي تواند نقطه ي قوت باشد مي تواند هم زمان نقطه ي ضعف هم باشد،‌ حال پرسشي اي كه من مي خواهم مطرح كنم اين است كه چه چيز باعث مي شود كه بيشتراز نقطه ي قوت هر روش استفاده كنيم و تا آن جا كه امكان دارد از نقطه هاي ضعف هر روش دوري كنيم؟
    با سپاس فراوان

    • Avatar
      مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت شما
      در جواب پرسش شما باید شرایط بازار های هدف را در نظر گرفت و شرایط محیط و فرهنگ جوامع هم مهم است
      موفق باشید

  • Avatar
    مهسا صابونچی

    خانم صابونچی عالی………..
    موفق باشید

  • Avatar
    خانم شالیزادگان

    با تشکر از شما و همه همکاران شما
    در پناه خدا

    • Avatar
      مینا جعفر صابونچی

      خانم شالیزادگان موفقیت های من در نتیجه تلاش های شماست مایه افتخار بنده است که مطلب را می خوانید
      موفق باشید

  • Avatar
    فاطمه یعقوبی

    با تشکر از مطالب جالبتان

  • Avatar

    با سلام وسپاس از شما خانم صحرایی گل
    مطلب جالب و خوبی اشاره کردید.با سپاس فراوان از شما و ارزوی مو فقیت

  • Avatar
    مجید جعفرزاده(مهرکام پارس)

    با درود فراوان
    از مطلب ارسالی شما استفاده نمودم و متشکرم
    در حال حاضر بنده در همان گروه صنعتی بهشهر مشغول فعالیت هستم و شیوه ای که عنوان نمودید کاملا” درست است و در اغلب محصولات تولیدی این گروه هم از شیوه اول و هم از شیوه دوم استفاده شده است . بعنوان مثال گروه خانواده برف و سپید از شیوه اول و گروه تولیدات خمیر دندان و شامپوها از شیوه دوم نامگذاری شده اند . ضمن اینکه در تولیدات روغن نباتی این گروه ؛ از شیوه دوم استفاده شده است و تولیدات آن با نامهای لادن ؛ نسترن ؛ آفتاب ؛ آفتابگردان ….. تولید می گردد .
    با سپاس

    • Avatar
      مینا جعفر صابونچی

      با سلام و سپاس از این که سایت خودتان را همراهی می کنید
      آقای جعفر زاده از شما سپاس گزارم خیلی لطف می کنید که مطالب را پی گیری می کنید خوشحالیم که مطلب برایتان مفید بوده است….
      ان شالله در پناه خداوند متعال موفق باشید

  • Avatar
    شکیلا یعقوبی

    باعرض سلام خدمت شما خانم صابونچی مطلبی که راجع به روش قیمت گذاری در ایران نوشتید بسیار جالب و درست بود از شما بابت این مطلب متشکرم.

    • Avatar
      مینا جعفر صابونچی

      خانم یعقوبی لطف می کنید خوشحالم که مطلب مفید واقع گردیده موفق باشید

  • Avatar

    با عرض سلام و درود
    بسیاری از ما با شیوه های نام گذاری آشنایی نداشتیم و با خواندن مطلب خوب شما این آگاهی را دریافت کردیم.
    با آرزوی موفقیت و خسته نباشید برای شما دوست عزیز

    • Avatar
      میناجعفر صابونچی

      با سلام و سپاس …….
      خانم امیری عزیز خوشحالم که مطلب برای جنابعالی مفید بوده است
      در پناه خئاوند متعال موفق باشید

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

آمار بالای 85 هزار واحد صنعتی در کشور که بخش عمده ای از تولید ناخالص ملی کشور عزیزمان را تشکیل می دهند از یک طرف و واحدهای صنعتی تعطیل شده از طرف دیگر، ضرورت بحث بازاریابی صنعتی را بیش از پیش نمایان می کند. من و دوستانم در راستای حمایت واقعی از کالا و خدمات ایرانی در امر تحقیقات بازاریابی و بازاریابی صنعتی همت گماشتیم. شاید بتونیم کمکتون کنیم تا بدانید اندازه بازار شما چقدر است؟ سهم بازار رقبا چقدر است و تا چه اندازه شانس موفقیت دارید؟ البته در کنار این کار به معرفی واحدهای صنعتی موفق هم پرداختیم تا شاید برایتان خط فکری جدیدی رقم بزنن.

ایمیل:  Info@bazazzade.ir

تلفن: 02122733086 

سایت شخصی: Bazazzade.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، واحد 305، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media