Skip to main content

گوش دادن موثر

کم گوی و بجز مصلحت خویش مگو          وز هر چه نپرسدت کسی، پیش مگو

گوش تو دو دادند و زبان تو یکی             یعنی که دو بشنو و یکی بیش مگو

در ادامه مطلب قبل، در این مطلب سعی شده است در رابطه با راهکار های درست گوش دادن به اطرافیان (ازجمله، خانواده، دوستان، مشتریان و… که یکی از ابزار مهم موفقیت می باشد) نکاتی ذکر شود. همه ما افرادی را می شناسیم که بسیار گرم و جذاب صحبت می کنند ولی عموماً ما از اشخاصی که با دقت به حرفها و نظرات ما گوش می سپارند علاقه بیشتری نشان می دهیم.در اکثر موارد دلیل ناراحتی و عصبانیت افراد پیرامون ما اعم از مشتریان، کارمندان و یا دوستانمان، نبود فرصتی جهت در میان گذاشتن مشکلاتشان است. پس می توانیم بگوییم، کم هزینه ترین و مؤثرترین راه جذب علاقه و همچنین از بین بردن ناراحتی های آنها، اختصاص زمانی برای شنیدن صحبتهای آنان می باشد.

تحقیقات نشان داده است سرعت پردازش مغز در زمان گوش دادن سه برابر زمانی است که صحبت می کنیم چرا که به هنگام گوش دادن، اطلاعات وارده جدید به مغز، باید پردازش شود، و این مستلزم انرژی زیادی است و بدین خاطر است که می گویند گوش کردن سخت تر از صحبت کردن می باشد. یکی از نکاتی که مدیران فروش اکثراً از آن غافل بوده و برایشان سوال برانگیز می باشد این است که، چرا با وجود رعایت تمام اصول بازاریابی باز هم در فروش کالا با مشکل جذب مشتری روبرو می شوند و نمی توانند آنگونه که باید مشتریان خود را قانع کنند؟ پاسخ این است، که در اکثر مواقع آنها به مرحله “شنیدن مؤثر” اهمیتی نداده و تنها به معرفی محصول و امکانات آن  می پردازند؛ پس به عنوان اولین گام برای داشتن یک فروش موفق، اختصاص زمانی برای گوش دادن به خواسته های مشتریان می باشد؛ در واقع  احساس امنیتی برای اطرافیان پیش می آید و مطمئن می شوند که بادقت به خواسته های آنان گوش داده می شود.

پنج قانون طلایی برای شنیدن مؤثر

  1. بطور فعال گوش کنید و بعد در گیر بحث شوید.
  2. استفاده از تشویق های ضمنی.
  3. با طرف مقابل ارتباط چشمی مناسب داشته باشید.
  4. به سمت طرف مقابل متمایل شوید.
  5. اجازه دهید صحبت طرف مقابل کامل شود.

این پنج نکته طلایی این امکان را برای شما فراهم می سازد که از اولویت های مشتریان با خبر شده، آنها را دسته بندی کرده و در واقع  به یک نوع نیاز سنجی از مشتریان پرداخته اید. اگر درست گوش کنیم و درست مسائل را حلاجی کنیم، می توانیم گامی دیگر در جهت موفقیت برداریم. 

این مقاله توسط سرکار خانم میترا فتاحی، یکی از علاقه مندان سایت آقای بازاریاب نوشته شده است.

شماره تماس جهت مشاوره!