گوش-دادن-موثر, بزاززاده

گوش دادن موثر

کم گوی و بجز مصلحت خویش مگو          وز هر چه نپرسدت کسی، پیش مگو

گوش تو دو دادند و زبان تو یکی             یعنی که دو بشنو و یکی بیش مگو

در ادامه مطلب قبل، در این مطلب سعی شده است در رابطه با راهکار های درست گوش دادن به اطرافیان (ازجمله، خانواده، دوستان، مشتریان و… که یکی از ابزار مهم موفقیت می باشد) نکاتی ذکر شود. همه ما افرادی را می شناسیم که بسیار گرم و جذاب صحبت می کنند ولی عموماً ما از اشخاصی که با دقت به حرفها و نظرات ما گوش می سپارند علاقه بیشتری نشان می دهیم.در اکثر موارد دلیل ناراحتی و عصبانیت افراد پیرامون ما اعم از مشتریان، کارمندان و یا دوستانمان، نبود فرصتی جهت در میان گذاشتن مشکلاتشان است. پس می توانیم بگوییم، کم هزینه ترین و مؤثرترین راه جذب علاقه و همچنین از بین بردن ناراحتی های آنها، اختصاص زمانی برای شنیدن صحبتهای آنان می باشد.

تحقیقات نشان داده است سرعت پردازش مغز در زمان گوش دادن سه برابر زمانی است که صحبت می کنیم چرا که به هنگام گوش دادن، اطلاعات وارده جدید به مغز، باید پردازش شود، و این مستلزم انرژی زیادی است و بدین خاطر است که می گویند گوش کردن سخت تر از صحبت کردن می باشد. یکی از نکاتی که مدیران فروش اکثراً از آن غافل بوده و برایشان سوال برانگیز می باشد این است که، چرا با وجود رعایت تمام اصول بازاریابی باز هم در فروش کالا با مشکل جذب مشتری روبرو می شوند و نمی توانند آنگونه که باید مشتریان خود را قانع کنند؟ پاسخ این است، که در اکثر مواقع آنها به مرحله “شنیدن مؤثر” اهمیتی نداده و تنها به معرفی محصول و امکانات آن  می پردازند؛ پس به عنوان اولین گام برای داشتن یک فروش موفق، اختصاص زمانی برای گوش دادن به خواسته های مشتریان می باشد؛ در واقع  احساس امنیتی برای اطرافیان پیش می آید و مطمئن می شوند که بادقت به خواسته های آنان گوش داده می شود.

پنج قانون طلایی برای شنیدن مؤثر

  1. بطور فعال گوش کنید و بعد در گیر بحث شوید.
  2. استفاده از تشویق های ضمنی.
  3. با طرف مقابل ارتباط چشمی مناسب داشته باشید.
  4. به سمت طرف مقابل متمایل شوید.
  5. اجازه دهید صحبت طرف مقابل کامل شود.

این پنج نکته طلایی این امکان را برای شما فراهم می سازد که از اولویت های مشتریان با خبر شده، آنها را دسته بندی کرده و در واقع  به یک نوع نیاز سنجی از مشتریان پرداخته اید. اگر درست گوش کنیم و درست مسائل را حلاجی کنیم، می توانیم گامی دیگر در جهت موفقیت برداریم.


دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

0 دیدگاه روشن گوش دادن موثر

  • Avatar

    با سلام
    به عنوان مدیر فروش و بازاریابی چندین بنگاه اقتصادی ( نمایندگی شاتل – شرکت valley ترکیه – شرکت تابان گوهر نفیس ) عرض مینمایم که مقاله موثر و زیبایی است هرچند که انتظار می روددر ابتدای امر بایستی راهکارهایی اندیشه شود تا پس از معرفی ویزیتور و محصول ،مشتری را به بازگو کردن نیازمندیهایش از محصول و در کل مشارکت در فروش ترغیب کرد و آنگاه
    کم گوی و بجز مصلحت خویش مگو وز هر چه نپرسدت کسی، پیش مگو
    به هر روی از مقاله زیباتون کمال تشکر رادارم خانم فتاحی و آرزوی توفیق روز افزون برای شما

    • Avatar

      با سلام واحترام خدمت آقای کوشکی
      قبل از هر چیز ازاینکه وقت گذاشته ومتن فوق رامورد توجه وعنایت خود قرار دادید سپاسگزارم .
      قطعا همینطور است , نکات طلایی در دست است که میتواند باعث بستن قرارداد وموفقیت در تجارت شود .اصولا بعد از
      مرحله گوش دادن نوع رفتار وحرکات اولیه دربر خوردهای تجاری ضامن توسعه فعالیتها وپیشرفتهای کاری در آینده است.
      نه حرکت تاثیر گذار طلایی در اولین ارتباط تجاری :
      ورود شما , نحوه ورود, نحوه دست دادن , لبخند شما, حرکت ابروها, هنگام صحبت کردن, هنگام نشستن , حرکات بدن ,
      و در آخر نحوه خروج اینها همگی جزو عوامل موفقیت برای یک بازاریابی موفق می باشد , که
      در آینده نزدیک بطور مفصل راجع به هر کدام از این نکات طلایی شرحی داده خواهد شد.
      موفق و پاینده باشید

  • Avatar

    با سلام واقعا به مطلب جالب توجهی اشاره کردید، موفق باشید

  • Avatar

    با درود
    نکات خوبی راجب شنیدن ارائه کردین
    با سپاس
    موفق و موید باشید

  • Avatar
    منیره صحرایی

    با سلام و درود بر شما
    به امید آنکه شاهد موفقیت های روز افزون شما در عرصه مدیریت و دانش باشیم.
    همیشه سلامت و پیروز باشید.

    • Avatar

      باسلام خدمت سرکار خانم صحرایی
      بی نهایت از شما سپاسگزارم , به سبب تمام راهنمایی ها ی مفید تان
      و بخاطر آشنایی با شخص فرهیخته ایی چون شما خدا وند را شاکرم
      با آرزوی سربلندی وموفقیت روز افزون برای شما

  • Avatar

    با سپاس از شما مطلبتون واقعا جالب و خواندنی بود

    • Avatar

      باسلام خدمت خانم قیومی عزیز
      از بذل توجه شما و وقتی که برای خواندن متن مورد نظر قرار دادید سپاسگزارم
      پاینده باشید

  • Avatar
    محبوبه نوروزی

    ممنون از مطالب جالبتون. زبان بدن همیشه بحث جذابی خواهد بود

    • Avatar

      باسلام خدمت خانم نوروزی
      قبل از هر چیز از اظهار لطف شما متشکرم , من هم بانظرشما موافقم , بخاطر همین است که در رابطه با بحث زبان بدن همیشه نکاتی که مورد گفتگو قرار میگیرد بسیار مورد توجه همگان هست وچنانچه به موارد گفته شده عمل شود ,
      نتایج موفقیت آمیزی به همراه دارد.
      باآرزوی موفقیت برای شما

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی: Mrvisitor.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده = تحقیقات بازاریابی: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media