مرد عاقل همواره ۹ نکته را درنظر دارد: روشن دیدن، خوب گوش دادن، مهربان سخن گفتن، آداب داشتن، راستگو بودن، انجام وظیفه کردن، پرسیدن هنگام تردید، خود را از خشم دور نگاه داشتن و در عین موفقیت، عادل و منصف بودن.
“کنفوسیوس”
در ادامه بحث شیوه تفکرات انسانها که در مورد انسان های بصری صحبت شد، این بار می خواهیم ویژگی افراد شنیداری را مورد بررسی قرار دهیم:
- شنیداری (Auditory Eye Movement)
در وضعیت شنیداری، افکار توسط صداها شرح داده میشوند. در این مواقع، فرد به کنار خود (جهت گوشها) نگاه میکند.
-
ویژگی های افراد شنیداری
- این افراد بیشتر به کیفیت های شنیداری توجه دارند و از آنچه شنیده اند بیشتر صحبت می کنند.
- آهسته صحبت می کنند و سعی می کنند که بیانشان شیوا و رسا باشد و به گفتار خود، توجه خاصی نشان می دهند.
- حواس آنها به راحتی با صدا پرت می شود.
- با آب و تاب حرف می زنند ولی صدایشان آهنگ دار است.
- حرف های دیگران را به آسانی تکرار می کنند.
- از طریق تکرار حرف یا شنیدن، مطلب می آموزند و از شنیدن حرف ها لذت می برند.
- موسیقی و حرف زدن با آهنگ را دوست دارند.
- علاقه مند به شنیدن بازخورد حرف های خود از جانب دیگران هستند.
- کلام و طنین و آهنگ را به خاطر می سپارند.
- هیجان آرامتری دارند.
- سمعی ها به گفتار ما توجه خاصی دارند؛ به تحسین ها، تقدیرها، تشکرها، به کنا یه ها، به طعنه ها، به گفتار مؤدبانه و محترمانه، به گفتار نغز، به کلام شیرین، به لحن و طنین، به موسیقی و خوش آهنگی صدا توجه خاصی دارند.
- اگر می خواهید در برخورد با این گونه افراد موفق شوید به موارد زیر دقت فرمایید:
- با سمعی ها کمی آرامتر از بصری ها صحبت کنید اما مراقب باشید که خیلی هم آرام نشوید.
- خلاصه نکنید اما شرح و تفسیر فراوان هم ندهید.
- فصاحت و بلاغت را در سخن خود از یاد نبرید.
- تشویقتان بیشتر کلامی باشد، یک( آفرین ) برای یک سمعی هزار مرتبه بیشتر ازیک شاخه گل می ارزد.
- به گفتار آنها بیشتر از بقیه گوش دهید چون آنها خوش سخن هستند.
- برای سمعی ها، احترام کلامی مهمتر از احترام رفتاری است.
- تند صحبت کردن با آنها، بی ادبی تلقی می شود. علاوه بر آنکه آن را نشانه اضطراب و نبود آرامش می دانند.
- شنیداری ها از لغات زیر در کلام خود بیشتر استفاده می کنند:
شنیدن، گوش دادن، فریاد کشیدن، بحث کردن، اطلاع دادن، تحسین کردن، گفت و شنود کردن، بیان کردن، اعلام کردن.
من شنیدم که….
به طور مثال، تصور کنید که در حال ارائه محصول یا خدمتی به مشتری خود هستید. شما به راحتی با بیان سوالی ساده و دقت به حرکت چشم های طرف مقابل خود متوجه شیوه تفکر وی خواهید شد. اگر در حین تفکر مشتری برای پاسخ به سوال شما، حرکت چشم های طرف مقابل مانند شکل به سمت راست و چپ باشد، آن زمان است که متوجه شنیداری بودن وی خواهید شد. ویژگی های این افراد را به خاطر بسپارید و طبق آن برخورد کنید.
در ادامه شما را با احساسی ها آشنا خواهیم کرد پس با سایت مستر ویزیتور همراه باشید …