در نگرش سیستمی مدیریت، مجموعه فعالیتهای بازاریابی یک مؤسسه را میتوان به عنوان یک سیستم تلقی نمود که خود این سیستم نسبت به کل مجموعه فعالیتهای موسسه مورد نظر به عنوان یک سیستم فرعی یا زیر سیستم محسوب می‌شود ولی در مقایسه با سیستم های فرعی تشکیل دهنده خود سیستم همانند سیستمهای اطلاعاتی بازاریابی و برنامه ریزی بازاریابی و یا حتی سیستمهای جزئی تر درون انها همانند یک سیستم قیمت گذاری و سیستم توزیع و امثال ان به عنوان یک سیستم اصلی به حساب اید، که چهار سیستم فرعی یک سیستم بازاریابی را به علاوه سیستمهای اطلاعاتی غیر متمرکز و همچنین سیستمهای بازاریابی افقی، عمودی و چندگانه را که متعلق به سیستم اصلی توزیع یک موسسه می‌باشند به شرح زیر هستند:

  • سیستم اطلاعات بازاریابی

این سیستم با جمع آوری، طبقه بندی، تلخیص و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام و اطلاعات لازم، برنامه ریزان و کلیه مدیران استراتژیک شرکت را در امر برنامه ریزی بهینه و کنترل عملیات بازاریابی یاری می‌نماید، یعنی اینکه سیستم اطلاعات ، اطلاعات اولیه و خام را که در رابطه با محیط درونی شرکت و محیط بیرونی آن بالاخص در زمینه های اقتصادی، تجاری و سیاستهای رقباء به طور پراکنده وجود دارد جمع اوری نموده و پس از طی فرایند لازم انها را به شکل اطلاعات مرتبط و با مفهوم دراورده و سپس انها را در جهت استفاده در امر  تصمیم گیری در اختیار مدیران موسسه قرار می‌دهد.

  • سیستم برنامه ریزی بازاریابی

این سیستم با تهیه برنامه های بلند مدت و برنامه های کوتاه مدت و سالانه، مهمترین و بارزترین وظیفه مدیران را در مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهد، یعنی با در نظر گرفتن امکانات و منابع مؤسسه از یک طرف و واقعیتهای محیطی از طرف دیگر اهداف شرکت را تعیین نموده و بلافاصله خطی مشی های لازم را همان راه های نیل به اهداف هستند، مشخص نماید. سیستم برنامه ریزی در بعد استراتژیک به بررسیها، براوردها و پیش‌بینی‌های جامع‌تر و طولانی‌تری دست زده و با انعطاف های لازمی که از خود نشان می‌دهد، امکانات و استعدادهای مؤسسه را در جهت اهداف اصلی سوق و توانایی مدیران را نیز در مواجه با اوضاع غیر قابل پیش بینی و استفاده بهینه از فرصتهای موجود در بازار افزایش می‌دهد.

  • سیستم سازمانی بازاریابی

این سیستم نیز با طراحی ساختار های سازمانی مناسب برای مؤسسات انها را در استفاده بهتر از امکانات موحود و فرصتهای پیش‌رو، مدد می‌رساند به طوری که مؤسسات می‌توانند با اتکا به سیستم بازاریابی خود، برنامه هایشان را به نحو احسن اجراء نموده و خود را با شرایط محیط تجاری، اقتصادی، مالی، جغرافیایی و تکنولوژیکی و سایر متغیر های محیطی به نحو مناسبی تطبیق دهد.

  • سیستم کنترل بازاریابی

این سیستم از طریق نظارت و بررسی مستمر فعالیتهای بخش بازاریابی، ارزیابی نتایج حاصله، مقایسه انها با نتایج مورد انتظار مسئولین شرکت، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف برنامه، تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و نقایص و نارساییهای برنامه بازاریابی، مدیران بخش بازاریابی مؤسسات را در انجام وظایف هدایت و کنترل و یاری می کند.


نویسنده: خانم سیده فاطمه میر سعید قاضی

0 دیدگاه در سیستم بازاریابی
  1. بسيار جالب و آموزنده بوده ممنون از زحمات و اطلاعات جامع شما

  2. عالی بود و موافقم تشکر از زحمات شما

  3. محمود کزازی گودرزی ۳۰ فروردین, ۱۳۹۵ در ۱۵:۵۹ پاسخ

    سلام
    مطالب مفید و توضیحات کامل بود.

  4. با تشکر مطلب ارزشمندی بود انشاءالله بتوانیم استفاده نماییم.

  5. با سلام و تشکر از متن ارسالی ، بسیار عالی و آموزنده بود، برای شما آرزوی موفقیت بیشتر در تمامی امور را دارم.

  6. مطالب بسیار اموزنده بود

  7. سيد علانور مير چراغي ۳۰ فروردین, ۱۳۹۵ در ۲۰:۵۲ پاسخ

    بسيار استفاده كردم متشكرم

  8. بسیار عالی بود مرسی و تشکر از مطالب تون

  9. خیلی آموزنده بود من که استفاده کردم تشکر بابت مطالب زیبا و آموزنده ی شما

  10. مسعود قربانی حیدری ۳۰ فروردین, ۱۳۹۵ در ۲۱:۳۸ پاسخ

    با سلام با تشکر از مطالب زیبا و مفیدتان

  11. باسلام…بسیار عالی بود

  12. با تشکر از شما مطالب بسیار مفید وآموزنده بود و بدونه شک در آینده نزدیک کمک بسیار زیادی را به من خواهد کرد.

  13. سلام
    با تشکر از اطلاعات خوب و کامل شما

  14. با سلام و عرض ادب سیستم بازاریابی بحث مفصلی است که سرکار خانم میرسعید قاضی بطور خلاصه و جامع آن را بیان نموده اند ، امید است مورداستفاده قرار گیرد.

  15. سلام
    نتوانسته دقیق بخونم ولی تشکر بابت مطلبتون

  16. عالي و مفيد بود .تشكر

  17. با سلام
    با توجه به اهمیت بازاریابی در فرآیند کسب و کار و نیاز به کسب اطلاعات برای کلیه افراد ، مطلب ارائه شده بسیار جامع ، عالی و آموزنده بود .
    با تشکر

  18. شهرام عزیزیان صومعه ۳۱ فروردین, ۱۳۹۵ در ۱۶:۳۸ پاسخ

    با سلام
    باتشکر از مطالب جامع و کامل شما

  19. با سلام و خسته نباشید مطالب بالا اهمت استراتژیک بازاریابی مدرن و نقش ٱن در اجرای سیاستهای یک موسسه اقتصادی یا تجاری را در نیل به اهداف دراز مدت را بازگو می نمود.

  20. ممنون از رحمات شما

  21. سلام
    مطااب خوب و عالی بود

  22. buahtarin estefade ra az matalebe shoma kardam
    besiar mamnon

  23. سلام خدمت خانم میرسعیدقاضی
    مطالب فوق را همگی دردروس دانشگاهی بارها خوانده ایم ولی در عمل هیچ یک به آن عمل نمیکنیم.

  24. به نظر بنده مطالب مفيد و ارزنده اي بود . متشكرم

  25. مطالب بسیار خوب و اموزنده میباشد مرسی

  26. با سلام و درود مطالب بسیار اموزنده میباشد

  27. مطالب بسیار خوب و اموزنده میباشد

  28. باسلام مطالب آموزنده و خوبی بود

  29. سیده فاطمه میرسعید قاضی ۲ اردیبهشت, ۱۳۹۵ در ۲۱:۱۲ پاسخ

    مرسی از نظرات و لطف همگی

  30. با سلام
    مطلب خوب و مفید بود
    ممنون

  31. محمد رضا مددی ایزد ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۵ پاسخ

    پدر: دوست دارم با دختری به انتخاب من ازدواج کنی
    پسر: نه من دوست دارم همسرم را خودم انتخاب کنم
    پدر: اما دختر مورد نظر من ، دختر بیل گیتس است
    پسر: آهان اگر اینطور است ، قبول است
    پدر به نزد بیل گیتس می رود و می گوید:
    پدر: برای دخترت شوهری سراغ دارم
    بیل گیتس: اما برای دختر من هنوز خیلی زود است که ازدواج کند.
    پدر: اما این مرد جوان قائم مقام مدیرعامل بانک جهانی است
    بیل گیتس: اوه، که اینطور! در این صورت قبول است
    بالاخره پدر به دیدار مدیرعامل بانک جهانی می رود
    پدر: مرد جوانی برای سمت قائم مقام مدیرعامل سراغ دارم
    مدیرعامل: اما من به اندازه کافی معاون دارم!
    پدر: اما این مرد جوان داماد بیل گیتس است!
    مدیرعامل: اوه، اگر اینطور است، باشد
    و معامله به این ترتیب انجام می شود

  32. محمد رضا مددی ایزد ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۵ در ۱۱:۱۸ پاسخ

    ⭕️به گذشته فكر كنيم يا آينده ?
    به نظر من گاهی فكر كردن به گذشته مزايايي دارد. مرور گذشته باعث ميشود اشتباهاتمان را پیدا کنیم و از آنها درس بگيريم. از آنجایی که فرایند مرور وقايع گذشته، در زمان حال انجام ميشود و ما اکنون با ذهنيت، آگاهي و ادراكي كه در زمان حال داريم، حوادث گذشته را بررسي مي كنيم به طور حتم از آنها نكات شاخص و موثری را استخراج مي کنیم. ولی نبايد در كسب اين مزايا، از زندگي در زمان حال محروم شويم. فكر كردن به آينده هم براي هدف گذاري و برنامه ريزي رسيدن به اهداف ضرورت دارد. اما تا جايي كه تبديل به روياپردازي زياده از حد و اوهام پروري نشود.

  33. سلام امیدوارم روزی فرا برسد تمام ادارات و موسسات بصورت سیستماتیک در بخش بازاریابی و آن هم بصورت تاثیر گذار شاهد باشیم

  34. سلام خدا قوت در دنیای رقابت امروز استفاده از سیستم های بازاریابی برای ادامه حیات هر فعالیت تولیدی وتجاری از ضروریات است

  35. با سلام ممنون از اطلاعات کاربردی شما و بنده نیز در محیط کاری از چنین رویه ای جهت جذب منابع استفاده نموده ام باتشکر

  36. با سلام
    متشکر از مطالب کاربردی ولی جای سوال مطرح است که آیا در تمامی سیاست گذاریهای شرکتها در ایران آیا قابل اجراست ، حقیقتا بنده تا کنون چنین شیوه ای در مجموعه خود را ندیده ام ، یک شخص بی سواد تجربی گماشته شده در پست موضوع مورد نظر که شیوه های سالهای گذشته برای او دیکته شده را قرار داده اند و هیچگونه پیشرفتی در روند مالی مجموعه ایجاد نشده است.

  37. شهرام عزیزیان صومعه ۶ اردیبهشت, ۱۳۹۵ در ۱۶:۴۲ پاسخ

    با سلام
    تشکر مجدد مطالعه نمودم و مورد استفاده قرار گرفت.

  38. خیلی عالی بود ممنون

  39. مژگان بناييان علىپور ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۵ در ۰۰:۳۵ پاسخ

    باتشكر از خانم مير سعيد قاضى ومطلب بسيار جالب جناب مددى ايزد

  40. سلام ممنون از مطالب خوبتان

  41. سرکار خانم میرسعیدقاضی
    باسلام و عرض ادب
    مقاله شما رو مطالعه نمودم، بسیار عالی و قابل استفاده بود، روان و کاربردی بودن مطالب شما باعث شده بود لذت حین مطالعه بنده افزایش یابد.

    باسپاس بیکران

  42. نداحفاری قاضیجهانی ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۵ در ۰۱:۳۹ پاسخ

    سلام
    خیلی آموزنده بود ، ممنونم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.