سیستم بازاریابی
در نگرش سیستمی مدیریت، مجموعه فعالیتهای بازاریابی یک مؤسسه را میتوان به عنوان یک سیستم تلقی نمود که خود این سیستم نسبت به کل مجموعه فعالیتهای موسسه مورد نظر به عنوان یک سیستم فرعی یا زیر سیستم محسوب میشود ولی در مقایسه با سیستم های فرعی تشکیل دهنده خود سیستم همانند سیستمهای اطلاعاتی بازاریابی و برنامه ریزی بازاریابی و یا حتی سیستمهای جزئی تر درون انها همانند یک سیستم قیمت گذاری و سیستم توزیع و امثال ان به عنوان یک سیستم اصلی به حساب اید، که چهار سیستم فرعی یک سیستم بازاریابی را به علاوه سیستمهای اطلاعاتی غیر متمرکز و همچنین سیستمهای بازاریابی افقی، عمودی و چندگانه را که متعلق به سیستم اصلی توزیع یک موسسه میباشند به شرح زیر هستند:
-
سیستم اطلاعات بازاریابی
این سیستم با جمع آوری، طبقه بندی، تلخیص و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام و اطلاعات لازم، برنامه ریزان و کلیه مدیران استراتژیک شرکت را در امر برنامه ریزی بهینه و کنترل عملیات بازاریابی یاری مینماید، یعنی اینکه سیستم اطلاعات ، اطلاعات اولیه و خام را که در رابطه با محیط درونی شرکت و محیط بیرونی آن بالاخص در زمینه های اقتصادی، تجاری و سیاستهای رقباء به طور پراکنده وجود دارد جمع اوری نموده و پس از طی فرایند لازم انها را به شکل اطلاعات مرتبط و با مفهوم دراورده و سپس انها را در جهت استفاده در امر تصمیم گیری در اختیار مدیران موسسه قرار میدهد.
-
سیستم برنامه ریزی بازاریابی
این سیستم با تهیه برنامه های بلند مدت و برنامه های کوتاه مدت و سالانه، مهمترین و بارزترین وظیفه مدیران را در مورد حمایت و پشتیبانی قرار میدهد، یعنی با در نظر گرفتن امکانات و منابع مؤسسه از یک طرف و واقعیتهای محیطی از طرف دیگر اهداف شرکت را تعیین نموده و بلافاصله خطی مشی های لازم را همان راه های نیل به اهداف هستند، مشخص نماید. سیستم برنامه ریزی در بعد استراتژیک به بررسیها، براوردها و پیشبینیهای جامعتر و طولانیتری دست زده و با انعطاف های لازمی که از خود نشان میدهد، امکانات و استعدادهای مؤسسه را در جهت اهداف اصلی سوق و توانایی مدیران را نیز در مواجه با اوضاع غیر قابل پیش بینی و استفاده بهینه از فرصتهای موجود در بازار افزایش میدهد.
-
سیستم سازمانی بازاریابی
این سیستم نیز با طراحی ساختار های سازمانی مناسب برای مؤسسات انها را در استفاده بهتر از امکانات موحود و فرصتهای پیشرو، مدد میرساند به طوری که مؤسسات میتوانند با اتکا به سیستم بازاریابی خود، برنامه هایشان را به نحو احسن اجراء نموده و خود را با شرایط محیط تجاری، اقتصادی، مالی، جغرافیایی و تکنولوژیکی و سایر متغیر های محیطی به نحو مناسبی تطبیق دهد.
-
سیستم کنترل بازاریابی
این سیستم از طریق نظارت و بررسی مستمر فعالیتهای بخش بازاریابی، ارزیابی نتایج حاصله، مقایسه انها با نتایج مورد انتظار مسئولین شرکت، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف برنامه، تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و نقایص و نارساییهای برنامه بازاریابی، مدیران بخش بازاریابی مؤسسات را در انجام وظایف هدایت و کنترل و یاری می کند.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده