۵ سوال در مشاوره بازاریابی و برندینگ

برندینگ چیزی نیست که شما می گویید!

چیزی است که مشتریانتان می گویند!

بر اساس تحقیقات اسکات ام دیویس(Scott M. Davis)، کسی که در حوزه مشاوره بازاریابی و برندنیگ صاحب نام است صورت گرفته به طور متوسط روزانه در آمریکا هر مشتری در معرض شش هزار آگهی تبلیغاتی است؛ از طرفی دیگر همین مشتری، سالانه با بیش از ۲۵ هزار محصول جدید در بازار مواجه می شود. حالا باز هم فکر می کنید برند و برندسازی مهم نیست. اصلاً اگر محصول ما اسم و نشانی نداشته باشد چطور می تواند از بین این انبوه محصولات رنگارنگ شناخته و پیدا شود؟

چه زمانی مشاوره بازاریابی و برندینگ اثر بخش است؟

آن چیزی که در طول این سال ها، بیشتر در بازار ایران دیده ام این است که اکثر مشتریان از یک جلسه مشاوره بازاریابی و برندینگ این انتظار را دارند که اول از همه نام و نشان(لوگوی) مجموعه آنها را دستخوش تغییر کند. و در وهله بعد هم به مجموعه آنها رنگ و لعاب بدهد! اینها بد نیست ولی همه چیز نیست؛ زمانی یک مشاوره بازاریابی و برندینگ اثر بخش است که به مشتری و کارفرمای خود اهمیت بحث برندینگ را به خوبی تبیین کند! این را به کارفرمای خود بفهماند که بحث برندینگ در انتخاب نام تجاری و یک طراحی فاخر خلاصه نمی شود. باید کارفرمای خود را با انواع شیوه های برندنیگ آشنا کند تا با چشمان باز هزینه کند؛ نباید انتظار او را بالا ببرد تا با کمترین هزینه به دنبال بالاترین اثربخشی باشد.

چه زمانی به یک مشاوره بازاریابی و برندنیگ نیاز دارید؟

به حالت های مختلف زیر توجه کنید؛ اگر شرح حال شما هر یک از حالت های زیر بود؛ بدون شک شما به یک جلسه مشاوره بازاریابی و برندینگ نیاز دارید ((:

۱ـ شرکتی جدید با یک محصول جدید

مشتریان این بخش معمولاً سخنان زیر را در جلسه مشاوره بازاریابی و برندینگ خود بر زبان می آورند:

  • من تازه کسب و کار خودم را راه انداختیم و به این نیاز دارم تا خیلی سریع دیده شوم. 
  • من چند وقتی است محصول جدیدم را تولید کرده ام ولی اصلاً نمی دانم از کجا باید شروع کنم؟
  • ما باید ماه آینده یک کمپین تبلیغاتی اجرا کنیم؛ به این نیاز داریم تا برندمان در این کمپین دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد.
  • محصول جدید من خیلی خاص است و قطعاً بدون برند سازی دیده نمی شود.

۲ـ برندی قدیمی که نیاز به تغییر نام دارد

در این مرحله اکثر مشتریان بنا به دلایل مختلف از برند قدیمی خود زده شده اند و در پی عوض کردن آن هستند:

  • ما به این جمع بندی رسیدم که اسم برندمان اصلاً مناسب بیزینس ما نیست.
  • برای اینکه لوگوی ما با دیگران اشتباه گرفته نشود باید در برند خود تغیراتی اساسی داشته باشیم!
  • بازارهای خود را توسعه داده ایم؛ متوجه شده ایم که اسم برند ما، معانی منفی و ناپسندی را در بازار هدفمان دارد.
  • اسم برند ما، مشتریانمان را گمراه می کند. آنها فکر می کنند ما خدماتی را که در نام تجاریمان تداعی می شود ارائه می کنیم.
  • می خواهیم با یک شرکت دیگر ادغام شویم و به دنبال معرفی یک هویت جدید هستیم.

۳ـ احیای برند قدیمی و بازسازی آن

بعضی وقت ها در جلسه مشاوره بازاریابی و برندینگ با مواردی مواجه می شوم که به دنبال احیای برند قدیمی خود هستند؛ مثل کسی که می خواهد بچه خود را از اول تربیت کند ((:

  • می خواهم از اول شروع کنم. می خواهم برند خود را جایگاه یابی و پوزیشنینگ کنم.
  • کسب و کارم کلاً عوض شده و می خواهم برندم را با موضوع جدید کسب و کارم هماهنگ کنم.
  • لازم است خیلی واضح تر خودم را به مشتریانم معرفی کنم. خیلی ها نمی دانند اصلاٌ ما چه کاره هستیم!
  • متاسفانه با تلاش هایی که انجام داده ایم هنوز هم ناشناخته ایم. می خواهیم برندمان احیاء شود و دیده شویم.

۴ـ احیای هویت برند شرکت و یا محصول

موارد جالب دیگری هم در جلسات مشاوره بازاریابی و برندینگ دارم که مشکل آنها با جوهره ذاتی برندشان است!

  • ما شرکتی بزرگ با محصولات متنوع هستیم. مزیت رقبابتی محصولات تولیدی ما بسیار بالا است؛ اما نتوانسته ایم خودمان را بروز کنیم؛ گویا برندمان در دوران کودکی خود مانده است!
  • مشتریان ما جوهره ذاتی برند ما را از رقبایمان تشخصی نمی دهند. اینکه آنها نمی دانند دقیقاً فرهنگ برند ما چیست؟
  • ما دارای برندهای رنگارنگ و نام های جور واجور هستیم؛ به نظر می رسد برخی از این نام ها در تعارض با یکدیگر هستند. مجبوریم که برندهای متعدد داشته باشیم ولی نمی دانیم چطور این مسئله را مدیریت کنیم؟
  • ما عاشق برند و نام تجاری خود هستیم؛ فقط یک مشکل کلیدی داریم و آن هم این است که مشتریانمان نمی توانند ما را در لوگوی برندمان پیدا کنند و یا درکمان کنند!

۵ـ نداشتن سیستم یکپارچه بازاریابی(IMC)

  • ما از همه چیز راضی هستیم جزء یک چیز؛ آنهم این است که خیلی گُل منگلی هستیم!
  • نمی توانیم بین تمام بخش های برندینگمان از طراحی لوگو، رنگ سازمانی، ست اداری و غیره یک هارمونی ایجاد کنیم.
  • متاسفانه فعالیت های بازاریابی ما در ذهن مشتریانمان این را القاء می کند که با چند شرکت رو در رو است نه یک شرکت.
  • بسته بندی ما، رنگ سازمانی ما، لباس پرسنل ما، لجستیک و غیره هر کدام ساز خود را می زند. مشتریانمان احساس نمی کند با یک برند مسنجم روبرو است.

مشاوره بازاریابی در کلینیک مشاوره بازاریابی ایده

ما در کلینیک مشاوره بازاریابی ایده با بیش از ۷ سال فعالیت در حوزه های مختلف صنعتی، خدماتی و توزیعی در سراسر کشور به تجارب خوبی دست پیدا کرده ایم. بدون شک تلفیق علم و تجربه می تواند همچون دو بالِ پرواز برای ایده های نو و بدیع باشد. در این راستا بخش مشاوره بازاریابی صنعتی و همچنین بازاریابی صادراتی موسسه ایده توسط اینجانب مدیریت می شود. در طول این سال ها در حکم مدیر بازرگانی بین الملل، مدیر فروش، مدیر بازاریابی و همچنین مشاور بازاریابی در واحدهای صنعتی مختلف سراسر کشور فعالیت کرده ام. به لطف خدا و همچنین اعتماد صاحبین صنایع به تجارب عملیاتی خوبی دست پیدا کردم که امیدوارم برای علاقه مندان عرصه تولید و کارآفرینی جذاب و عملیاتی باشد.

ما به دنبال شومن بازی نیستیم؛ سعی می کنیم به شما یک برنامه عملیاتی برای بخش های تحقیقات بازاریابی، برندینگ، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی میدانی، پلن فروش و در نهایت طرح ریزی برنامه جامع امور مشتریان بدهیم. بدون شک اگر یک واحد صنعتی، خدماتی و یا توزیعی به این برنامه طراحی شده عمل کند به جواب های جالبی خواهد رسید. تیم مشاوره ما به حدی از کار خود مطمئن است که بعد از جلسه مشاوره در صورتی که شما یک بیزنس پلن قوی داشته باشید حاضر خواهد بود در برنامه بازاریابی شما مشارکت کند و از مقام طرح ریزی به مرحله نظارت و اجرا نیز گام بردارد.

فرم در خواست مشاوره بازاریابی صنعتی رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی مشاور(روی عکس کلیک کنید)





شما می توانید به جای فرم بالا پیام صوتی خود را از طریق شماره زیر برای ما ارسال کنید؛ دوستان ما با شما تماس خواهند گرفت (:

۰۲۱۲۲۷۳۳۰۸۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده  | فرم درخواست مشاوره بازاریابی صنعتی

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media