Skip to main content

سرقفلی ذهنی در بازاریابی گردشگری

By فروردین ۱۹, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

سرقفلی ذهنی در بازاریابی گردشگری

بحث برند امروزه و در بازار های رقابتی در محافل مختلفی مطرح می شود با توجه به این که برند باعث ایجاد هویتی ذهنی نسبت به محصولات می شود اما تاکنون توجه کمی نسبت به برندسازی در حوزه بازاریابی گردشگری شده است. تعاریفی که از برند ارائه می شود بسیار متفاوت است و هر کدام از ما معمولاً یک تعریف از برند را در پس زمینه ذهن خود داریم اما، برندسازی در صنعت گردشگری تنها معطوف به کالا های فیزیکی نیست، چون خدمات و احساس لذت از سفر، تجربه های مختلف و… در حوزه گردشگری بسیار پررنگ تر از کالاهای فیزیکی می باشند به عبارتی دیگر در صنعت گردشگری خدمات و لذت و تجربه های ما محصولاتی می باشند که باید بتوان با کمک آن ها یک برند موفق را ایجاد کرد زیرا صنعت گردشگری بیشتر بر پایه خدمات و محصولاتی که ذکر کردیم استوار است.

برای مدت های طولانی برند صرفا قسمتی از کالای فیزیکی بود که اغلب تعاریف مرتبط با آن در چندین دهه اشاره به لفظ، یا نام و یک نشانه داشته است. امروزه برند تعریفی فراتر از تعاریف قدیمی را به خود اختصاص می دهد. یک برند مناسب در صنعت گردشگری مجموعه ایی از انتظارات را نشان می دهد، به اعتماد و ثبات اشاره دارد و به صورت مجموعه ایی از انتظارات تعریف می شود.

در صنعت گردشگری در مرحله نخست خدمات و محصولات  گردشگری در یک دوره زمانی و طی مراحل مختلفی تجربه می شوند. در مرحله دوم این خدمات و محصولات برای گردشگران پر مخاطره می شوند زیرا، علاوه بر هزینه ایی که باید بپردازند زمان از دست رفته در طول سفر را نمی توانند به دست آورند. در مرحله سوم بخشی از خدمات و محصولات مبتنی بر امیال شخصی گردشگران از جمله رهایی از مشکلات زندگی، کسب تجربه ای جدید و تفریح می باشند.

بنابر این برنامه ریزی در زمینه برند در صنعت گردشگری نیازمند شناخت این نوع انگیزه ها می باشد، شناخت انگیزه گردشگران از وظایف مهم بازاریابان در حوزه گردشگری می باشد. با توجه به ویژگی های خاص خدمات و محصولات گردشگری، نقش ایجاد یک برند مناسب نسبت به دیگر صنایع از اهمیت فوق العاده ایی برخودار است با ایجاد یک برند مناسب در صنعت گردشگری ایران می توانیم به گردشگران بالقوه اطلاعاتی درباره آن چه کشورمان  می تواند ارائه دهد عرضه کنیم و گردشگران را نسبت به بازدید از مناطق گردشگری ایران ترغیب کنیم.

ایجاد برند در زمان های بسیار دور نیز رایج بوده اما، قطعا به شکل امروزی نبوده است به عنوان مثال بسیاری از افرادی که گله های گاو داشتند تلاش می کردند با ایجاد داغ بر پشت گاو های خود آن ها را از بقیه گله ها جدا کنند این داغ می توانست یک ضربدر باشد یا یک دایره ولی برای یک گاو چران حکم امضا را داشت… در صنعت گردشگری کشورمان برای این که در مورد مالکیت محصولات و خدمات گردشگری ایران سوء تفاهمی پیش نیاید باید از یک برند مناسب استفاده کرد به مرور زمان یک برند گردشگری مناسب برای کشورمان به عنوان تعیین کننده هویت گردشگری ایران نه تنها برای ما ایرانیان بلکه برای سایر گردشگران یا همان خریداران نیز بسیار مهم می شود. 

دلیل اصلی برای ساختن برند گردشگری ایرانی آن است که گردشگران را واداریم تا  تعدای از صفات و کیفیت های مورد نظر را با خدمات و محصولات گردشگری کشور ما برابر بدانند.

فرض کنید یک دوره گرد خیابانی نسبت به یک مغازه دار که میوه و سبزیجات می فروشد باید هر روز محصولاتش را به مخاطبان زیادی عرضه کند به مرور زمان عمل دوره گرد فاقد کارایی می شود زیرا او هر روز مجبور است اعتماد افراد مختلف را جلب کند باید افراد بسیاری را قانع کند که محصولاتش را بخرند در حالی که حتی آن ها را قبلا ندیده است او باید هر روز از خود یک برند قابل اعتماد بسازد اما مغازه دار محل مورد اعتماد شماست او برای محله شما به یک برند میوه فروشی تبدیل شده است….

با ایجاد یک برند با ویژگی های مناسب و صداقت و کیفیت در صنعت گردشگری کشورمان یک پسماند ذهنی در گردشگران ایجاد می کنیم؛ این پسماند ذهنی برای صنعت گردشگری ایران حکم سرقفلی را دارد. کشور ما برای موفقیت در بازار های رقابتی گردشگری نیازمند یک برند یا همان سرقفلی ذهنی است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!