زبان بدن و حالات سر و صورت مشتری

زبان بدن و حالات سر و صورت مشتری

در مطالب قبل با مفاهیم زبان بدن، حریم خصوصی و حالات چشم و انواع مختلف نگاه آشنا شدیم در این بخش می خواهیم حالات و حرکات سر و صورت که در زبان بدن بکار می روند را مورد بررسی قرار دهیم.

اولین حالت مورد برررسی حالت یا ژست دروغ گفتن است؛ زمانى كه افراد دروغ مى گويند، به طور ناخوداگاه حركتى غيركلامى از خود نشان مى دهند كه تأييد كننده دروغ آن هاست. مغز انسان در هنگام دروغ گفتن به زبان، دستور و فرمان گفتن کلماتی را می دهد که خود می داند دروغ است، در این صورت میزان آدرنالین خون افزایش یافته در نتیجه ضربان قلب فرد دروغگو بیشتر شده و ما شاهد آثار و علائمی در سر و صورت او هستیم که نشان از دروغگو بودن فرد است در اینجا سه نمونه از حالات سر و صورت فرد دروغگو را بررسی می کنیم:

گرفتن دهان:  اين حركت از همان دوران كودكى در افراد ديده مى شود. وقتى كودكى دروغ مى گويد، سريعاً دستش را جلوى دهانش مى گذارد تا از بيان دروغ بيشتر جلوگيرى كند.  اگرچه اين حركت در بزرگسالى نيز ديده مى شود، اما به آشكارى دوران كودكى نيست. روند تکاملی حالت  دروغ گفتن از کودکی به بزرگسالی بسیار پیچیده تر می شود؛ به عنوان مثال زمانى كه يك بزرگ سال دروغ مى گويد، انگشت دستش را روى دهانش مى گذارد و با انگشت شست به گونه اش فشار مى آورد تا مانع از خروج كلمات دروغ آميز شود.

 لمس بينى: لمس بينى نيز حركت ديگرى است كه فرد هنگامى كه دروغ مى گويد از خود نشان مى دهد. البته اين حركت به وضوح و آشكارى گرفتن دهان نيست. زمانى كه فرد دروغ مى گويد، به طور ناخود اگاه همچون دوران کودکی مى خواهد دهانش را بپوشاند و سعى مى كند به طور غيرآشكار اين كار را انجام دهد. در اين حركت فرد قسمت زيرين بينى را در حد چند ثانيه لمس مى كند.

ماليدن چشم: حركت ديگرى كه فرد هنگام گفتن دروغ از خود بروز مى دهد، ماليدن چشم است، در اين صورت فرد به صورت شخص مقابل نگاه نمى اندازد. اساساً آقايان اين حركت را با شدت انجام مى دهند و همچنين، درصورت بزرگ بودن دروغشان، علاوه بر ماليدن چشم، به افق هاى دور دست خيره مى شوند يا نگاهشان را به زمين مى دوزند.

هدف از بیان این حالات و حرکات، شناخت یک ویزیتور یا بازاریاب از انواع حالات سر و صورت مشتری است. اما نه به قصد اینکه همچون دستگاه دروغ سنجش، بخواهد دروغ مشتریانش را در آورد. بلکه در صورتی که همه ی شرایط را در نظر گرفت و تا حدی مطمئن شد فرد دروغ می گوید در تصمیم گیری خود تجدید نظر کند. به طور مثال وقتی از فردی در مورد تمایل به خرید کالایی سئوال می کند و فرد با مالیدن گوش خود، نگاه دوخته به یک نقطه(به چشمان ما نگاه نکند) و با صدای آرام بگوید که پول ندارد، ما نباید به فروش جنس خود اصرار کنیم. چراکه احتمالا( دقت کنیم، قرار نیست ما در مورد دیگران قضاوت کنیم) فرد در حال دروغ گفتن به ما است. به دلیل آنکه وقت ما ارزشمند است یا باید پیشنهاد دیگری به او بدهیم یا برای باری دیگر با او قرار ملاقات بگذاریم و از زمان خود استفاده کرده و به سراغ مشتریان دیگر برویم. لازم به ذکر است که هر فردی که دستش را جلو دهانش برد، بینی اش را لمس کرد و یا چشمش را مالید، دروغگو نیست بلکه اینها می تواند با در نظر گرفتن سایر شرایط بدن و لحن حرف زدن، احتمالا، نشان از دروغگو بودن فرد باشد پس می توان از این علامات و نشانه ها به عنوان یک ابزار، در ایجاد ارتباط بهتر بهره برد.

در ادامه به بررسی سایر حرکات و حالات سر و صورت خواهیم پرداخت.


برگرفته از کتاب زبان بدن آلن پیز

0 دیدگاه روشن زبان بدن و حالات سر و صورت مشتری

  • با سلام.
    مطالب شما در قسمت زبان بدن، بسیار جالب است. ممنون

    • با سلام و ادب
      بسیار سپاسگزارم،
      امیدوارم با بیان نظرات خود، ما را در بهتر کردن هرچه بیشتر مطالب این بخش یاری رسانید

  • به نظرم آشنا شدن با زبان بدن برای هر شخصی تا حدودی نیاز است ، چون باعث ارتباط درستمان با دیگران می شود و مطالب شما این امکان را به مردم می دهد . باتشکر از بیان سلیس و روان شما .

    • با سلام و احترام
      همانطور که شما فرمودید استفاده از زبان بدن در بهتر رساندن پیام افراد به یکدیگر کمک شایانی می کند، البته برای تفسیر درست پیام ناشی از زبان بدن، باید اشنایی کامل با هر یک از حرکات غیر کلامی داشته باشیم تا موجب سوء تفاهم و برداشت نادرست نگردد
      از لطف شما سپاسگزارم

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی صادراتی و صنعتی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 150 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و اکثرا مشاور بازاریابی صادراتی همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: Mrioi.com

موسسه تحقیقات بازار ایده سازان بازار فردا: Mrioi.co

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید