Skip to main content

زبان بدن همه چیز را در مذاکره فاش می کند…

اون روز برای شرکت ما، روز خیلی مهمی بود. باید برای خرید محصول اولیه، تصمیم نهایی رو می گرفتیم.

چند نفر از نمایندگان شرکت های مورد نظرمون رو دعوت کرده بودیم و قرار بود باهاشون یه جلسه نهایی داشته باشیم..

به نظر می رسید همه اون شرکت ها به دنبال جلب نظر ما بودند؛ بطوری که حاضر بودند برای رسیدن به این هدف، حتی وعده های دروغین هم بدن. سرمون حسابی شلوغ بود و چون می دونستیم که وقت زیادی هم نداریم، کلافه و سردرگم شده بودیم. چطور  می تونستیم بفهمیم کدومشون صداقت بیشتری دارن؟؟؟

که یک دفعه چشمم افتاد به کتاب زبان بدن از آلن پیز که همیشه توی کتابخونه خودنمایی می کرد.. انگار یکی بهم گفت: ” آدم ها شاید بتونن افکارشون رو پشت کلامشون پنهان کنن اما، زبان بدنشون همه چیز رو فاش می کنه…”

جلسه شروع شد و من با خیال آسوده تری به سخنان و البته زبان بدن مذاکره کنندگان توجه می کردم…

زبان بدن همه چیز را در مذاکره فاش می کند…

حرکت های سر و صورت…

یکی از بزرگترین و مهم ترین مهارت هایی که یک مدیر می تواند کسب کند تشخیص حرکت های غیرکلامی فریبنده است…

بچه ها کاملاً آشکارا از این ژست ها استفاده می کنند : کودکی که در حال دروغ گفتن است، دستهایش را روی دهانش می گذارد تا بطور غریزی مانع از خروج کلمه های فریبنده شود. همانطور که شخص بزرگتر می شود، حرکت دست روی صورت تغییر یافته و کمتر بصورت آشکار انجام می شود.

البته نا گفته نماند که فریب کاری می تواند به معنای شک و تردید، عدم اطمینان یا اغراق هم باشد.

در خیلی از موارد گرفتن جلوی دهان بطوریکه دست جلوی دهان را پوشانده و شست روی گونه فشار داده می شود، می تواند نشان دهنده فریب کاری باشد. حتی گاهی افراد سعی می کنند با سرفه کردن مصنوعی، ژست گرفتن جلوی دهان را مخفی کنند.

لمس بینی و مالیدن چشم یا گوش ها نیز نوع مخفیانه ای از ژست گرفتن جلوی دهان است. در تمام این موارد وقتی افکار منفی از فریب کاری به ذهن خطور می کند، دستور های ناخودآگاهی به مغز صادر می شود تا دهان را بپوشاند  اما، در انتها همانطور که شخص سعی می کند تا کمتر این حرکت مشخص باشد، دستش را از صورتش دور کرده و حرکت سریع لمس بینی یا مالیدن چشم یا گوش رخ می دهد.

زیر لب دروغ گفتن نیز اشاره به گروهی از حرکت ها دارد که شامل به هم فشردن دندان ها، لبخند مصنوعی، مالیدن چشم و نگاه کردن به نقطه ای دیگر می باشد.

به هر حال توانایی تفسیر درست حالت های ذکر شده در مورد حرکت دست روی صورت، در مجموعه شرایط مرتبط با آن ها، نیاز به زمان و مشاهده های بسیار و همینطور در نظر گرفتن موقعیتی که افراد این حرکت ها را انجام می دهند، دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!