هفت توصیه ریچارد برانسون
ریچارد برانسون (Richard Branson) یکی از الگوهای موفق در عرصه بازاریابی و بازرگانی جهان است کسی که در ۱۶ سالگی تحصیل را رها کرد و با کمک یکی از دوستانش مجله “دانشآموز” را راه انداخت. او بعدها، در دهه ۱۹۷۰، کمپانی “ویرجین رکوردز” را تاسیس کرد و مؤسس شرکت “ویرجین گروپ” شد. او در دهه ۱۹۸۰ شرکت هوایی “ویرجین آتلانتیک” را به وجود آورد و پس از آن در دهه ۱۹۹۰ شاهد “ویرجین موبایل” و “ویرجین ترین” هم از وی هستیم.
نام تجاری ویرجین، نام انحصاری سر ریچارد برانسون، کارآفرین مشهور انگلیسی است و تاریخ تاسیس شرکت مرکزی ویرجین در اداره ثبت شرکتها در لندن به سال ۱۹۸۹ میلادی برمیگردد، گرچه سابقه فعالیتهای بازرگانی سر ریچارد برانسون با نام تجاری “ویرجین” به سالهای دهه ۱۹۷۰ میلادی باز میگردد. در حال حاضر دامنه فعالیت گروه ویرجین بسیار گسترده بوده و کسب و کارها و حوزههای مختلف و بعضا عجیبی شامل شرکتهای هواپیمایی، پروازهای فضایی، راهآهن، خدمات اقتصادی، اینترنت، تلویزیون کابلی، موسیقی، رادیو، موبایل، لوازم آرایشی و بهداشتی و جواهرات، فروشگاهها، لوازم خانگی، صنایع غذایی و بازی میشود. در آمد گروه ویرجین در سال ۲۰۰۸ در حدود ۱۸ میلیارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر در شرکتهای این گروه مشغول به کار هستند.
برانسون، یک بازرگان نخبه است که به خوبی اصول بازاریابی را می داند و به خاطر جسارت هایش به موفقیت های زیادی دست یافته است. مانند سفر در بالنهای خاص، سفر به فضا و یا آزمایش ماشینهای پرنده. موفقیتهای وی در دنیای بازاریابی و بازرگانی به حدی زیاد بوده است که برای او مدالها و افتخارات بسیاری را به همراه داشته؛ همچون دکترای افتخاری تکنولوژی از دانشگاه Loughborough در سال ۱۹۹۳ و کسب مقام Sir از ملکه انگلستان در سال ۱۹۹۹.
در ادامه با هفت توصیه برانسون برای شروع یک کار بازرگانی و یا فعالیت در امر بازاریابی، آشنا خواهیم شد:
- بیخیال نشوید.
بیخیال نشدن اهمیت بسیار زیادی دارد. در ماجراهایی که من داشتهام، مثلاً وقتی میخواستم با بالن از اقیانوس آرام بگذرم، موقعیت های بسیاری بوده که در آنها فکر کنم احتمال زنده ماندنم ناچیز است. کارآفرینی بیشباهت به ماجراجویی نیست. شما با موقعیت های بسیاری روبرو خواهید شد که راه پس و پیش ندارید و باید روز و شب کار کنید تا به مشکلات مختلفی که سر راه شرکتتان قرار میگیرد غلبه کنید. روز بعد خود را جمع و جور کنید و سراغ کارهای دیگر بروید.
- تلویزیون را خاموش کنید، بروید بیرون و کاری بکنید.
مادرم، ما را طوری تربیت کرد که برویم بیرون و برای خودمان کاری بکنیم، نه اینکه بنشینیم و کارهای دیگران را تماشا و تلویزیون نگاه کنیم. به نظرم این روش تربیتی خوبی بود. من زمان زیادی را با فرزندانم در جزایر کارائیب گذراندهام و در آنجا هیچ وقت تلویزیون نگاه نمیکنیم. چون خود را در جایگاه قدرتمند و چالش برانگیزی میبینیم و نمیخواهیم این موقعیت را هدر بدهیم.
- کمتر حرف بزنید، بیشتر گوش کنید.
ما دو گوش و یک دهان داریم، استفاده مناسب از آنها ایده بدی نیست! در حضور سخنور خوب، شما مجبورید یک شنونده خوب باشید. ایدههای درخشان میتواند از بعید ترین مکان بر خیزد، بنابراین شما همیشه باید گوشتان به برخی از توصیههای زیرکانه باشد. این میتواند شامل یادداشت های نظرات در جلسه هیئت مدیره یا درخواست نظرات کارکنان پیشرو به عنوان مدیران اجرائی است.
- ساده کنید.
شما برای اینکه بتوانید در میان رقیبان خود دیده شوید باید کاری کاملا متفاوت انجام دهید. اما کسی نگفته است که متفاوت یعنی پیچیده! هزاران راه حل تجاری ساده برای حل مشکلات مختلف در دنیا ارائه شده است. بر روی نوآوری تمرکز کنید اما تلاش نکنید از ابتدا چرخ را اختراع کنید. یک تغییر ساده که بتواند چیزی یا کاری را بهتر کند یک تغییر ساده بسیار بهتر و موثرتر از پنج تغییر پیچیده است.
- شاد باشید، موفقیت خواهد آمد.
اگر شما شاد نباشید، در اشتباه هستید. اگر احساس می کنید صبح ها که از خواب بیدار می شوید که سر کارتان بروید دارید کار سخت و طاقت فرسایی انجام می دهید، سراغ کار دیگری بروید. اگر شما احساس خوب داشته باشید، شانس بسیار بیشتر و مثبتتر همچنین جو نوآورانه تری برای پرورش کسب و کار تازه تان وجود خواهد داشت. یک لبخند و شوخی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد پس در ساده گرفتن زندگی بجنبید.
- کار شکست خورده تان را پاک کنید و از نو شروع کنید.
اگر شما بازارگان و بازاریاب تازه کار هستید و برای اولین بار موفق نبودید، به جمع ما خوش آمدید! هر شخص موفقی، شکست های بسیاری در راه رسیدن به موفقیت تجربه کرده است. مهمترین نکته، چگونه یادگیری شما از شکست هاست. نگذارید با یک یا دو شکست دلسرد شوید. به جای آن گرد و غبار خود را بتکانید و اشتباه کار را جبران کنید. در این صورت است که میتوانید نکات مثبت را بیابید، جاهایی را که می تواند بهبود بخشید، تجزیه و تحلیل کنید.
- به ایدههایتان ایمان داشته باشید و در کار خود از همه بهتر باشید.
اگر شخص احساس خوبی نسبت به کاری که میکند نداشته باشد و به آن افتخار نکند، انگیزهای برای هیچ کاری نمیماند. باید علاقه شدیدی به کاری که میخواهید بکنید داشته باشید و بتوانید دیگران را هم به آن علاقهمند کنید. اگر یک ایده، ایده خوبی باشد، باید بتوانید آن را در دو یا سه جمله توضیح دهید و دو سه جمله خیلی راحت پشت یک پاکت نامه جا میشود. اگر بنا نبود خط هوایی من از همه خطوط هوایی بهتر باشد، دلیلی برای راه اندازی آن نداشتم. باید اطمینان کنید که همه جنبههای کاری که میخواهید بکنید، از رقیبهایتان بهتر باشد.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده