Skip to main content

رونق بازاریابی در قهوه خانه های ایرانی

بازاریابی گردشگری شاخه ایی از علم بازاریابی است که این توانایی را دارد تا با سایر بخش ها و علوم مختلف ارتباط برقرار کند. کشور ایران با توجه به فرهنگ غنی خود می تواند به راحتی بازاریابی گردشگری خود را هم در داخل کشور و هم در عرصه بین المللی متحول کند؛ یکی از زوایای پنهان فرهنگ ایران، فرهنگ فولک لوریک ایران است که شامل؛ زیر بخش های متعددی از جمله بنا های فولک لوریک کشور می باشد، این بنا ها که بر گرفته از بخش های اصیل فرهنگ ایرانی است می توانند همگامی مثبتی را با بازاریابی گردشگری کشور در جذب گردشگران ایفا کنند.

یکی از انواع بنا های جالب و جذاب فولک لوریک ایرانی، بنای قهوه خانه ها می باشند. نخستین و قدیمی ترین قهوه خانه ایرانی در زمان شاه طهماسب صفوی در شهر قزوین شکل گرفت به مرور زمان این بنا های زیبای ایرانی در زمان شاه عباس صفوی در اصفهان گسترش یافت، در دوره حکومت قاجار ها بر ایران به خصوص در زمان سلطنت ناصر الدین شاه، قهوه خانه های متعددی در تهران ساخته شد. قهوه خانه ها همان گونه که از نامشان پیداست برای ایرانیان محلی برای نوشیدن قهوه بوده اند، با ورود چای به کشور کاربری این بناهای فولک لوریک تغییر پیدا کرد و این مکان ها به محلی برای نوشیدن چای و خوردن نهار و شام تبدیل شدند. قهوه خانه های ایرانی مکانی برای نشر اخبار، شاهنامه خوانی، غزل خوانی و مشاعره نیز بوده است.

رونق بازاریابی در قهوه خانه های ایرانی

قهوه خانه های فولک لوریک ایرانی در طول ۴۰۰ سال که از پیدایش آن ها می گذرد همواره توانسته اند توجه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کنند. معماری خیره کننده این بنا های زیبا، تاثیر بسیار زیادی در جذب گردشگران دارند. فضای سرپوشیده ی این گونه بنا ها که کم و بیش به حمام های ایرانی شباهت دارد با طاق های گنبدی زیبا و اصیل، ستون های سنگی و آجری، سکو ها، دهانه های قوسی و جناقی برای هر گردشگری حتی خود ایرانیان نمایی از تمام خاطراتی است که شکوه زندگی زبیای مردم کشور را به تصویر می کشد.

قهوه خانه های ایرانی مانند یک موزه هستند که اشیا متعددی را در خود جای می دهند از جمله

  • سماور های زیبا
  • قوری و نعلبکی های چینی ایرانی با گل های سرخ فریبنده
  • استکان های کمر باریک ساخت کشور
  • دیوار کوب ها
  • آویز های سنتی و
  • شمایل ائمه همگی مانند اشیا یک موزه چشم های هر گردشگری را با برقی از تحسین همراه می کند.

این بنا های فولک لوریک ایرانی در گذشته در چند طبقه بندی قرار می گرفتند؛

  • قهوه خانه های شهری
  • قهوه خانه های میان شهری
  • قهوه خانه های درباری و اشراف
  • قهوه خانه های دوره گرد و سیار

با شکل گیری قهوه خانه ها در ایران گذراندن اوقات فراغت مردم کشور تغییر کرد، قهوه خانه ها در گذشته محلی برای تفریح نیز محسوب می شدند، قهوه خانه های فولک لوریک ایرانی طی چند دهه گذشته با ورود فرهنگ غربی به کشور و شکل گیری ساندویچ فروشی ها و کافی شاپ ها رونق گذشته خود را از دست داند اما، قهوه خانه های قدیمی بسیاری در ایران وجود دارند که علاوه بر محلی برای نشستن و نوشیدن چای، صبحانه، نهار و شام به مکانی تاریخی تبدیل شده اند که، هنوز توانسته اند در همهمه و شلوغی شهر های کشور گردشگران را به سفری کوتاه در تاریخ ایران ترغیب کنند. چند مورد از این قهوه خانه ها در تهران هنوز فعالیت می کنند که با بازسازی بافت سنتی خود امروزه به محلی برای گردهمایی افراد و جذب گردشگران داخلی و خارجی بدل شده اند.

این قهوه خانه های زیبا با معماری چوب، سنگ و کاه گل، عکس هایی از شمایل حضرت علی و پهلوانان باستانی ایران، گلدان های سنتی کشور و دیزی های خوشمزه ایرانی توانسته اند نقش هر چند کوچکی را در برابر بسیاری از جاذبه های مدرن شهری در جذب گردشگران ایفا کنند.

قهوه خانه تنها نمونه ایی از بنا های فولک لوریک ایرانی هستند که این توانایی را دارند تا با بازاریابی گردشگری کشور پیوندی عمیق و ریشه داری ایجاد کنند، این بنا ها علاوه بر جذب گردشگران خارجی برای بسیاری از گردشگران داخلی نیز بسیار جالب می باشند. بازاریابی گردشگری کشور می تواند با بهره بردن از وجود چنین بنا های زیبایی در کشور تحولی فوق العاده را در جذب گردشگران ایفا کند. بنا هایی که بر گرفته شده از زندگی و فرهنگ فولک لوریک ایران است و در دنیای مدرن امروزی با جاذبه های مصنوعی گردشگری توان بالقوه زیادی را در احیا مجدد بازاریابی گردشگری ایران با توجه به واقعیت های منحصر به فرد فرهنگی را دارا می باشند.

شماره تماس جهت مشاوره!