۷ شهریور, ۱۳۹۵

رونق بازاریابی در قهوه خانه های ایرانی

بازاریابی گردشگری شاخه ایی از علم بازاریابی است که این توانایی را دارد تا با سایر بخش ها و علوم مختلف ارتباط برقرار کند. کشور ایران با توجه به فرهنگ غنی خود می تواند به راحتی بازاریابی گردشگری خود را هم در داخل کشور و هم در عرصه بین المللی متحول کند؛ یکی از زوایای پنهان فرهنگ ایران، فرهنگ فولک لوریک ایران است که شامل؛ زیر بخش های متعددی از جمله بنا های فولک لوریک کشور می باشد، این بنا ها که بر گرفته از بخش های اصیل فرهنگ ایرانی است می توانند همگامی مثبتی را با بازاریابی گردشگری کشور در جذب گردشگران ایفا کنند.

یکی از انواع بنا های جالب و جذاب فولک لوریک ایرانی، بنای قهوه خانه ها می باشند. نخستین و قدیمی ترین قهوه خانه ایرانی در زمان شاه طهماسب صفوی در شهر قزوین شکل گرفت به مرور زمان این بنا های زیبای ایرانی در زمان شاه عباس صفوی در اصفهان گسترش یافت، در دوره حکومت قاجار ها بر ایران به خصوص در زمان سلطنت ناصر الدین شاه، قهوه خانه های متعددی در تهران ساخته شد. قهوه خانه ها همان گونه که از نامشان پیداست برای ایرانیان محلی برای نوشیدن قهوه بوده اند، با ورود چای به کشور کاربری این بناهای فولک لوریک تغییر پیدا کرد و این مکان ها به محلی برای نوشیدن چای و خوردن نهار و شام تبدیل شدند. قهوه خانه های ایرانی مکانی برای نشر اخبار، شاهنامه خوانی، غزل خوانی و مشاعره نیز بوده است.

رونق بازاریابی در قهوه خانه های ایرانی

قهوه خانه های فولک لوریک ایرانی در طول ۴۰۰ سال که از پیدایش آن ها می گذرد همواره توانسته اند توجه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کنند. معماری خیره کننده این بنا های زیبا، تاثیر بسیار زیادی در جذب گردشگران دارند. فضای سرپوشیده ی این گونه بنا ها که کم و بیش به حمام های ایرانی شباهت دارد با طاق های گنبدی زیبا و اصیل، ستون های سنگی و آجری، سکو ها، دهانه های قوسی و جناقی برای هر گردشگری حتی خود ایرانیان نمایی از تمام خاطراتی است که شکوه زندگی زبیای مردم کشور را به تصویر می کشد.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -316

قهوه خانه های ایرانی مانند یک موزه هستند که اشیا متعددی را در خود جای می دهند از جمله

  • سماور های زیبا
  • قوری و نعلبکی های چینی ایرانی با گل های سرخ فریبنده
  • استکان های کمر باریک ساخت کشور
  • دیوار کوب ها
  • آویز های سنتی و
  • شمایل ائمه همگی مانند اشیا یک موزه چشم های هر گردشگری را با برقی از تحسین همراه می کند.

این بنا های فولک لوریک ایرانی در گذشته در چند طبقه بندی قرار می گرفتند؛

  • قهوه خانه های شهری
  • قهوه خانه های میان شهری
  • قهوه خانه های درباری و اشراف
  • قهوه خانه های دوره گرد و سیار

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -319

با شکل گیری قهوه خانه ها در ایران گذراندن اوقات فراغت مردم کشور تغییر کرد، قهوه خانه ها در گذشته محلی برای تفریح نیز محسوب می شدند، قهوه خانه های فولک لوریک ایرانی طی چند دهه گذشته با ورود فرهنگ غربی به کشور و شکل گیری ساندویچ فروشی ها و کافی شاپ ها رونق گذشته خود را از دست داند اما، قهوه خانه های قدیمی بسیاری در ایران وجود دارند که علاوه بر محلی برای نشستن و نوشیدن چای، صبحانه، نهار و شام به مکانی تاریخی تبدیل شده اند که، هنوز توانسته اند در همهمه و شلوغی شهر های کشور گردشگران را به سفری کوتاه در تاریخ ایران ترغیب کنند. چند مورد از این قهوه خانه ها در تهران هنوز فعالیت می کنند که با بازسازی بافت سنتی خود امروزه به محلی برای گردهمایی افراد و جذب گردشگران داخلی و خارجی بدل شده اند.

این قهوه خانه های زیبا با معماری چوب، سنگ و کاه گل، عکس هایی از شمایل حضرت علی و پهلوانان باستانی ایران، گلدان های سنتی کشور و دیزی های خوشمزه ایرانی توانسته اند نقش هر چند کوچکی را در برابر بسیاری از جاذبه های مدرن شهری در جذب گردشگران ایفا کنند.

قهوه خانه تنها نمونه ایی از بنا های فولک لوریک ایرانی هستند که این توانایی را دارند تا با بازاریابی گردشگری کشور پیوندی عمیق و ریشه داری ایجاد کنند، این بنا ها علاوه بر جذب گردشگران خارجی برای بسیاری از گردشگران داخلی نیز بسیار جالب می باشند. بازاریابی گردشگری کشور می تواند با بهره بردن از وجود چنین بنا های زیبایی در کشور تحولی فوق العاده را در جذب گردشگران ایفا کند. بنا هایی که بر گرفته شده از زندگی و فرهنگ فولک لوریک ایران است و در دنیای مدرن امروزی با جاذبه های مصنوعی گردشگری توان بالقوه زیادی را در احیا مجدد بازاریابی گردشگری ایران با توجه به واقعیت های منحصر به فرد فرهنگی را دارا می باشند.


مینا جعفر صابونچی

نویسنده:سرکار خانم مینا جعفر صابونچی

9 دیدگاه

  1. درود‌ بر شما،
    از اين كه زحمت كشيديد و يكي ديگر از نمادهاي فرهنگ غني خودمان يعني قهوه خانه را معرفي نموديد بسيار سپاس گزارم.

  2. مینا جعفر صابونچی

    با سلام و ادب
    سپاس از این که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید.
    موفق باشید

  3. از مطلب جالب شما سپاسگزارم

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و تشکر از لطف شما بزرگوار

    2. Thanks for the thoughts you write about through this blog. In addition, many young women who become pregnant tend not to even try to get medical care insurance because they dread they might not qualify. Although a few states right now require that insurers offer coverage no matter what about the prn-ixestieg conditions. Costs on these guaranteed options are usually larger, but when considering the high cost of health care bills it may be your safer approach to take to protect your own financial potential.

  4. با سلام و احترام. ممنون از مطلب بسیار ارزنده و پر محتوای شما. قهوه خانه های سنتی به واقع می توانند به یکی از مراکز جذب مسافر و توریست های داخلی و خارجی تبدیل شوند. در گذشته این قهوه خانه ها محل جمع شدن فیلسوف ها، شاعران، حکیمان و شاهنامه سرایان بود. ایده ای که در ذهن اینجانب جریان دارد این است که نه تنها با ساخت فضاهای سنتی بلکه با برگزاری مراسم های سنتی در چنین قهوه خانه هایی همچون شاهنامه خوانی و شعر خوانی می توان حال و هوای زمان های گذشته را زنده کرد و فرهنگ زیبای این سرزمین را به مسافران داخلی و خارجی نمایش داد.

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و احترام خدمت آقای رهامی. …
      از این که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید سپاس گزارم.
      بله …. یکی از ایده هایی که بنده پیرو مباحث فولک در بازاریابی گردشگری دنبال می کنم بهره بردن از جاذبه های فولک لوریک کشور در جهت احیا رونق بازاریابی گردشگری می باشد.
      با توجه به این که فرهنگ پنهان ایران یا همان فرهنگ فولک لور ایرانی همواره در سفرنامه ها مرکز توجه بوده است به راحتی می تواند نقطه عطفی در بازاریابی گردشگری به شیوه نوین باشد کما این که بسیاری از کشور ها با فرهنگی بسیار ضعیف از این روش بهره می برند و موفق هم شده اند
      غنای فرهنگ فولک لور ایران بسیار زیاد است و به راحتی می توانیم گوی سبقت را در بازاریابی گردشگری از سایر کشورها برباییم و با توجه به این که امروز تعداد کشور هایی که از این روش بهره می برند خیلی کم است بازار گردشگری فضای خوبی برای کشور ما می باشد چون فرهنگ فولک لور ما فوق العاده است.
      جناب رهامی باز هم سپاسگزارم که مطلب را با دقت مطالعه فرمودید و تحلیل کردید.
      موفق باشید

  5. مهسا جعفر صابونچی

    سلام خانوم صابونچی عزیزبا نگاه کلیدی شما به فرهنگ فورک لوریک ایران مطالب جالب و آموزنده ای ارائه دادید. با تشکر موفق باشید.

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و تشکر از لطف شما گرامی
      ان شاالله این مطالب مفید واقع شود
      ممنون از لطف شما بزرگوار
      مچکرم

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.