Skip to main content

روشهای بازاریابی ارزان برای کسب و کارهای کوچک

 برای کسب و کارهای کوچک صرف هزینه های زیاد جهت انجام امور بازاریابی بسیار سخت است اما نگران نباشیدروشهایی ارزان برای بازاریابی وجود دارد که فقط باید انگیزه کافی برای انجام دادنشان را داشته باشید.همه‌ی ما می‌دانیم که یک کسب‌و‌کار برای به موفقیت رسیدن نیازمند بازاریابی است. اما بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک سرمایه‌ی زیادی برای انجام این کار ندارند. خبر خوب این است که صاحبان این مشاغل دیگر نیازی نیست نگران این موضوع باشند. زیرا ما در این مقاله می‌خواهیم ۲۲ ایده برای بازاریابی که نیاز به پرداخت هزینه زیاد ندارند، به شما معرفی کنیم.

۱. محتوای ارزشمند منتشر کنید

اهمیت تولید و منتشر کردن محتوای ارزشمند بسیار زیاد است. اگر بتوانید خودتان این محتوا را تولید کنید، نیازی به پرداخت هزینه‌ی اضافه نخواهید داشت. اما اگر احساس می‌کنید که در نوشتن ضعیف هستید، از یکی از اعضای تیم خود بخواهید که چند مقاله برای وبلاگ شما بنویسد. به‌عنوان مثال می‌توانید در مورد برترین نکته‌های مرتبط با صنعت کسب‌و‌کار خود چندین مقاله بنویسید.

۲. ویدئوهای آموزشی تولید کنید

محتوای ویدئویی به‌شدت می‌تواند به کسب‌و‌کار شما کمک کند. البته تهیه‌ی یک ویدئوی حرفه‌ای بسیار هزینه‌بر است؛ اما شما می‌توانید از دانشجویان این رشته بخواهید که این کار را با هزینه‌ی کمتری برای شما انجام دهند. در سرتاسر اینترنت نیز لینک‌های آموزشی بسیاری وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها ساخت ویدئو با گوشی موبایل خود را یاد بگیرید. اگر ساختن ویدئو چالش بزرگی برایتان به‌حساب می‌آید، می‌توانید تعدادی اسلاید درست کنید و آن‌ها را به‌صورت فیلم و پشت سر هم نشان دهید.

۳. از کدهای تخفیف استفاده کنید

ازآنجایی‌که کمپین‌های بزرگ تبلیغاتی هزینه زیادی دارند، شما می‌توانید آگهی خود را با استفاده از کدهای تخفیف داخل فیسبوک یا گوگل نشان دهید. سایت‌های زیادی وجود دارند که در ازای عضویت به شما کد تخفیف ارائه می‌دهند. از این فرصت‌ها بهره ببرید و آگهی خود را منتشر کنید.

۴. در شبکه‌ی اجتماعی ردیت فعالیت کنید

این شبکه‌ی اجتماعی تیترهای مهم از سایت‌های پربازدید را به کاربران نشان می‌دهد. برای اینکه در ردیت موردتوجه قرار بگیرید، باید محتوی واقعا جالبی به اشتراک بگذارید.

۵. در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

در سایت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین، گوگل پلاس، پینترست و اینستاگرام برای کسب‌و‌کار خود حساب کاربری درست کنید. همچنین خواندن ۱۵ تکنیک پیشرفته برای تبلیغات در فیسبوک را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۶. از تبلیغات کلیکی استفاده کنید

اگر نمی‌خواهید برای تبلیغات خود هزینه‌ی زیادی صرف کنید، می‌توانید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. استفاده از این روش تبلیغات هزینه زیادی ندارد و باعث می‌شود مشتری‌ها مستقیما به سمت شما هدایت شوند. برای اینکه مخاطب مناسب را هدف قرار دهید، کافی‌ است برای تبلیغات خود از عکس و محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط استفاده کنید.

۷. از اینفوگرافی استفاده کنید

اینفوگرافی‌ یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی است. این نوع از محتوا به راحتی توسط مخاطب قابل خواندن و فهمیدن است و مردم دوست دارند آن‌ را به اشتراک بگذارند. بنابراین این نوع از مطالب می‌توانند ترافیک سایت شما را بالا ببرند. استخدام یک طراح و گرافیست حرفه‌ای برای انجام این کار کمی هزینه‌بر است. اما اگر اهل چالش هستید، می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. نرم‌افزار Adobe Illustrator به شما برای ساختن یک اینفوگرافی حرفه‌ای کمک می‌کند. نحوه‌ی آموزش آن از سطوح مبتدی تا پیشرفته در اینترنت موجود است.

۸. از محتوای قدیمی دوباره استفاده کنید

اگر بودجه‌ی کمی برای بازاریابی دارید، شاید نتوانید از یک تولیدکننده‌ی محتوا بخواهید برای شما مطالب جدید بنویسد. در چنین شرایطی می‌توانید از محتوای قدیمی مجددا استفاده کنید. یک مطالعه‌ی منتشرشده در اینترنت که مرتبط با صنعت خودتان است، پیدا کنید و نکات مهم آن را برجسته کنید. تعدادی عکس و نمودار و درنهایت نظر و پیش‌بینی‌های خودتان را به آن اضافه کنید. برای انجام این‌ کار نیازی نیست مهارت‌های نوشتاری قوی داشته باشید. فقط به ‌یاد داشته باشید که منابع و لینک مطلب را در پایان ذکر کنی

۹. فعالیت در لینکدین را فراموش نکنید

لینکدین یکی از شبکه‌های اجتماعی اصلی و مهم است که معمولا دست کم گرفته می‌شود. اتفاقات بسیار زیادی در لینکدین در جریان است که محل خوبی برای به اشتراک گذاشتن محتوا، ایده‌ها و معرفی کردن برند محسوب می‌شود. بنابراین تنها از آن برای ملحق شدن به گروه‌ها و فالو کردن دیگران استفاده نکنید.

۱۰. محتوای خود را بازیافت کنید

از محتوای خود برای تولید داده‌ی جدید استفاده کنید. به‌عنوان مثال وبینار یا سخنرانی‌های مبتنی بر وب خود را تبدیل به ویدئوی آموزشی کنید. یا اینکه تعدادی از پست‌های وبلاگ خود را تبدیل به کتاب الکترونیکی کنید. همیشه این احتمال وجود دارد که مخاطبین شما محتوای قبلی را نخوانده باشند؛ بنابراین نترسید از اینکه آن‌ها را مجددا مورد استفاده قرار دهید و از این راه برای مخاطبین خود محتوای جدید تولید کنید.

۱۱. به مشتری‌های خود خدمات ویژه ارائه دهید

به مشتری‌های خودتان محصولات رایگان یا یک ماه امکان استفاده از خدمات رایگان ارائه دهید. یا اینکه برای جذب بیشتر مخاطب پیشنهادهای شگفت‌انگیز به آن‌ها بدهید. به ‌یاد داشته باشید که مکالمه‌ها بسیار قدرتمند هستند. مخاطبین شما با دوستانشان در مورد شما صحبت خواهند کرد و این برای بازاریابی یک کسب‌و‌کار بسیار بااهمیت است.

۱۲. مسابقات آنلاین برگزار کنید

مسابقات آنلاین کاربران را با سایت شما درگیر و مخاطبان جدیدی به سمت شما جذب می‌کنند. اگر واقعا برای هزینه کردن محدودیت دارید، نیازی نیست از هدایای گران‌قیمت استفاده کنید. حتی تعدادی کوله‌پشتی زیبا نیز می‌تواند توجه بسیاری از کاربران را جلب کند.

۱۳. همکاری کردن با دیگران

با کسب‌و‌کارهای دیگری که در صنعت شما فعالیت می‌کنند، یک تیم تشکیل بدهید و برای انجام یک پروژه با هم همکاری کنید. این همکاری می‌تواند هم به‌صورت آفلاین مانند برگزاری یک رویداد و هم به‌صورت آنلاین مانند وبینار باشد. همکاری کردن با دیگران به‌ معنای دوبرابر موردتوجه قرار گرفتن است.

۱۴. برای خودتان اعتبار آنلاین تهیه کنید

بسیاری از صنایع برای کسب‌و‌کارهای نمونه اعتبار در نظر می‌گیرند. آن‌ها یک نشان به شما اهدا می‌کنند که می‌توانید آن را در سایت خود قرار دهید و درنتیجه میزان فروش خود را بالا ببرید. اگر هیچ اعتباری در صنعت شما وجود ندارد، می‌توانید خودتان میزبانی آن را بر عهده بگیرید. این کار توجه بسیاری از کسب‌و‌کارها را به سمت جلب می‌کند. و این به معنای جذب بیشتر مخاطب به سمت شما است.

ایده‌هایی برای بازاریابی محلی با بودجه کم

بازاریابی محلی به بودجه کمتری نسبت به کمپین های تبلیغاتی بزرگ و آنلاین نیاز دارد. اگرچه راه‌حل‌هایی که در ادامه گفته خواهد شد، تعداد مخاطب کمتری به سمت شما جذب می‌کند. اما بازهم باعث ساختن و موفقیت یک کسب‌و‌کار می‌شود.

۱۵. کارت ویزیت جالب طراحی کنید

برای کسب‌و‌کار خود کارت ویزیت های جذاب طراحی و بین همه پخش کنید. هرچقدر افراد بیشتری در مورد شما اطلاع داشته باشند کسب‌و‌کار شما موفق‌تر خواهد بود.

۱۶. خلاقیت داشته باشید

استفاده از ایده‌ها و استراتژی‌های خلاقانه معمولا ارزان و آسان هستند. به‌عنوان مثال می‌توانید از ویترین یک مغازه‌ی متروکه برای تبلیغات خیابانی استفاده کنید. یا اینکه برچسب‌های جالب طراحی کنید و آن‌ها را روی دکوراسیون شهری بچسبانید. راه‌های بسیار زیادی برای نشان دادن خلاقیت و نوآوری وجود دارند که با بودجه‌ی کم قابل پیاده‌سازی هستند. مثال‌ها و ایده‌های جالبی از این نوع تبلیغات در اینترنت وجود دارند که می‌توانید ببینید.

۱۷. یک رویداد یا کلاس آموزشی را میزبانی کنید

برای برگزاری یک رویداد یا کلاس آموزشی برنامه‌ریزی کنید و تبلیغات آن را داخل کتابخانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و دانشکده‌ها پخش کنید. بسیاری از مراکز تجمع اجازه تبلیغ کردن به شما نمی‌دهند؛ اما آگهی آموزش یا برگزاری یک رویداد را با کمال میل پخش می‌کنند.

۱۸. کارت ویزیت دیگران را بگیرید

یک جعبه در محل کسب‌و‌کار خود قرار دهید و از دیگران بخواهید کارت ویزیت‌ خود را درون آن بیندازند تا از این طریق در قرعه‌کشی شما شرکت کنند. به‌عنوان مثال یک رستوران می‌تواند کارت ویزیت برنده را به یک وعده غذای رایگان دعوت کند. آدرس ایمیل‌های موجود در کارت‌ها را جمع‌آوری کنید و رویدادها و قرعه‌کشی‌های مهم خود را از این طریق به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنید.

۱۹. بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل یک راه عالی برای جذب مخاطب جدید است و ارتباط شما با مشتری‌های قدیمی را نیز حفظ می‌کند. برای عضویت مخاطبان در خبرنامه خود جایزه تعیین کنید. به‌عنوان مثال به آن‌ها بگویید با عضو شدن در خبرنامه شما یک نسخه کتاب الکترونیکی برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

۲۰. از ماشین شرکت برای تبلیغات استفاده کنید

اگر شرکت شما برای حمل‌و‌نقل خود ماشین دارد، می‌توانید آگهی تبلیغاتی خود را روی آن بچسبانید. فقط به ‌یاد داشته باشید که در حین رانندگی باید قوانین را به‌طور کامل اجرا کنید. برای این منظور از سایه‌بان‌هایی که برای جلوگیری از تابش نور خورشید روی شیشه عقب ماشین قرار می‌گیرند نیز می‌توانید استفاده کنید.

۲۱. در رویدادهای محلی از بادکنک استفاده کنید

مقدار زیادی بادکنک خریداری کنید و نام و لوگوی کسب‌و‌کار خود را روی آن چاپ کنید و سپس داخل آن‌ها را با گاز هلیوم پر کنید. بچه‌ها و همین‌طور بزرگ‌سال‌ها عاشق بادکنک هستند. تصور کنید تنها با صرف هزینه کم تعداد زیادی از مردم درحالی‌که برند شما را بالای سر خود گرفته‌اند، در حال قدم زدن در یک رویداد هستند.

۲۲. به مسابقات محلی ملحق شوید

یک محصول یا سرویس خود را به‌عنوان جایزه در یک مسابقه محلی به برندگان اهدا کنید.

منبع: بیر کلیک

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!