۲ بهمن, ۱۳۹۷

چگونه از روانشناسی رنگ ها در بازاریابی پوشاک بهره ببریم؟

بازاریابی با علم رنگ و روانشناسی رنگ ها پیوندی دیرینه دارد. در واقع در بازاریابی هر محصول یا خدمتی باید به رنگ هایی که به کار برده می شود توجه داشت تا بتوان بیشترین تاثیر را بر بازاریابی آن محصول یا خدمت ایجاد کنیم.

بازاریابی پوشاک با توجه به رنگ ها

یکی از مهمترین حوزه های فعالیت بازاریابی، بازاریابی پوشاک است. رنگ در فروش پوشاک به شدت اثر گذار است. منظور ما از پوشاک تمام پوشیدنی ها است چه از لباس یا کفش. همچنین مد نیز در این فرآیند بی تاثیر نیست. می توان گفت که بازاریابی، رنگ و مد سه راس مثلث فروش موفق در این حوزه قلمداد می شوند.

تاثیر مد بر بازاریابی

در بازاریابی پوشاک رنگ ها تا حد زیادی از رنگ های مد پیروی می  کنند. به عنوان نمونه: رنگ مد سال ۲۰۱۹ میلادی رنگ مرجانی در نظر گرفته شده است. گرچه هر کشوری محدودیت ها و مرز های فرهنگی خود را در استفاده از رنگ ها دارد و این مسیله بر فروش و فعالیت بازاریاب ها اثر گذار است اما، گاهی رنگ هایی که مد سال به جامعه تزریق می کند می تواند تا چند صباحی بر خواست های فرهنگی جامعه  غالب شود. در چند  سال پیش رنگ قرمز رنگ مد سال بود. هر چند این رنگ از نظر فرهنگ ایرانی_اسلامی رنگ مناسبی برای بزرگسالان در مجامع عمومی نبود اما، غلبه مد توانست یک ماه این رنگ را بر فرهنگ جامعه ایرانی حاکم کند. این شرایط می تواند فروش و بازاریابی پوشاک را به شدت با نوسان روبرو کند. بازاریابان حرفه ایی تلاش می کند تا ارتباطی مناسب را بین سه راسی که بیان کردیم فراهم کنند تا در نهایت فروش موفقی را ایجاد نمایند.

در حالت کلی تر اگر تاثیر مد را در بازاریابی پوشاک کنار بگذاریم، توجه به رنگ ها در ایران از قوانین کلی پیروی می کند.

کودکان ایرانی

به عنوان نمونه رنگ پوشاک کودکان برای فروش بهتر می تواند رنگ های شاد و سرزنده باشد. در این حیطه حتی رنگ های تند نیز می تواند برای پوشش کودکان جالب توجه باشد. در پژوهشی مشخص شده است که رنگ پوشاک کودکان تا ۹۵ درصد بر خرید والدین آن ها تاثیر گذار بوده است. اولویت های رنگ های پوشاک کودکان دختر در کشور ما، رنگ های صورتی، قرمز و نارنجی است و این اولویت های برای کودکان پسر ایرانی به رنگ هایی چون آبی، سفید، سورمه ایی و قرمز ختم می شود. همچنین والدین کشور ما برای کودکان دختر خود از رنگ های ترکیبی در پوشاک آنان استقبال می کنند. نتیجه جالب در این پژوهش این است که رنگ قرمز برای کودکان دختر و پسر ایرانی رنگ محبوبی در خرید پوشاک محسوب می شود.

مردان ایرانی

در بازاریابی پوشاک بزرگسالان ایرانی با توجه به رنگ ها، رنگ مشکی و سورمه ایی رنگ مورد علاقه مردان ایرانی در خرید کت و شلوار است. تا جایی که حدود ۹۵ درصد مردان ایرانی در مراسم عروسی خود نیز ترجیح می دهند این رنگ ها را به عنوان رنگ کت و شلوار خود انتخاب کنند و کمتر مرد ایرانی در مراسم عروسی خود کت و شلوار سپید بر تن می کند!

زنان ایرانی

بازاریابی پوشاک زنان ایرانی ویژگی های خاص خود را دارد. به عنوان نمونه: رنگ های زنده و زیبا که زیاد در چشم نباشد رنگ محبوب پوشاک برای زنان ایرانی با توجه به فرهنگ و مذهبشان است. از رنگ های  مورد علاقه بانوان ایرانی، رنگ بنفش بادنجانی، کرم زعفرانی، سپید، زرشکی تیره، صورتی ملایم یا عکسی رنگ های محبوبی است که به آن علاقه نشان می دهند.

با شناخت کامل از روانشناسی رنگ ها با توجه به فرهنگ و مذهب هر جامعه می توان بازاریابی موفق تری را تجربه کرد….

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.