راهنمای بازرگانی (تاریخچه سیاسی هند), بزاززاده

راهنمای بازرگانی (تاریخچه سیاسی هند)

راهنمای بازرگانی (تاریخچه سیاسی هند)

با توجه به ضرورت شناخت بازارهای هدف بین المللی جهت انجام بهتر داد و ستدهای تجاری در ادامه پست قبل که به معرفی ویژگی های کلی کشور هند جهت امر صادرات و واردات پرداخته شد این بار قصد آن را داریم که در قالب پست های مختلف محیط سیاسی این کشور را مورد بررسی قرار دهیم. در  بخش محیط سیاسی تاریخچه، نوع و اركان اصلی حكومت، قانون اساسی،  قوای سه گانه ی مجریه، مقننه و قضائیه، میزان ریسك سیاسی و گروه های با نفوذ مطالعه می شود. که در این پست به معرفی تاریخچه سیاسی این کشور می پردازیم.

در سال ۱۵۱۰ میلادی پرتغالی ها به عنوان اولین مهاجمان اروپایی در جاوه مستقر شدند. و انگلیسی ها و فرانسوی ها در قرن ۱۸ میلادی مناطقی را برای خود از هند جدا كردند. بعد از پیروزی انگلیسی ها بر فرانسوی ها، تعداد افراد انگلیسی در هند بیشتر شدند و “وارن هستینگز” فرمانروای انگلیسی، بنیاد حكومت بریتانیا در هند را استوار كرد. دولت بریتانیا در سال ۱۸۷۵ میلادی بر اثر شورشی كه در آن تاریخ در هند به وقوع پیوست، كمپانی هند شرقی را كه گرداننده ی اصلی هند بود منحل كرد و به این سرزمین خود مختاری داد. در سال ۱۸۷۷ میلادی ملكه ویكتوریا، امپراتور برتانیا به هند دعوت شد. در آن هنگام نماینده مخصوص ملكه كه از طرف حكومت بریتانیا تعیین می شد، بر هند فرمانروایی می كرد و یك هیأت اجرایی مركب از افراد عالی رتبه ی دولت بریتانیا به وی مشاوره می دادند.

عده ای از رهبران هندی در سال ۱۸۸۴ میلادی گروه ها و سازمان های ملی را تشكیل دادند كه هدف اصلی آنها رسیدن به استقلال كامل بود. در سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۵ میلادی، دولت انگلیس ناچار شد كه اداره بعضی از امور كشور را به مردم هند بسپارد. در این هنگام بود كه رهبر بزرگ هند “ماهاتما گاندی” قیام كرد و علیه بریتانیا به مبارزه پرداخت. اگرچه “گاندی” و یارانش چند مرتبه زندانی شدند ولی باز به مبارزات خود ادامه دادند تا اینكه در سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ میلادی، دولت بریتانیا رهبران هند را به كنفرانسی دعوت كرد، ولی از مذاكرات آن كنفرانس نتیجه ای به دست نیامد. در آغاز جنگ جهانی دوم، فرمانروایان بریتانیا در هند حكومت نظامی اعلام كردند. آنها دو میلیون هندی را به سربازی دعوت كردند و آنها را به جبهه ی جنگ فرستادند. پس از تجاوز ارتش ژاپن در سال ۱۹۴۲ میلادی به كشور های سیام ، مالایا و برمه، اختلاف شدیدی بین سران هند و سران مسلمانان هند به رهبری “محمد علی جناح” به وجود آمد. مسلمانان می خواستند كشوری مركب از مناطق مسلمان هند تشكیل دهند. زمانی كه حزب كارگر انگلیس حكومت را به دست گرفت و هیأت وزیران خود را تشكیل داد، حكومت بریتانیا قوانینی وضع نمود كه به موجب آن به هند، سیلان و پاكستان استقلال داده شد. در ماه اوت ۱۹۴۷ میلادی آخرین سرباز انگلیسی خاك هند را ترك كرد. كشور هند درتاریخ ۱۵ اوت ۱۹۴۷ میلادی و درست یك روز پس از استقلال پاكستان از بریتانیای كبیر استقلال یافته است. در ژانویه ۱۹۵۰ میلادی هند حكومت جمهوری مستقل خود را اعلام نمود و به عضویت اتحادیه كشورهای مشترك المنافع بریتانیا درآمد.

هند در سال ۱۹۵۲ میلادی برنامه های پنج ساله خود را برای عمران و آبادانی شروع كرد، ولی روابط آن كشور با همسایه بزرگ خود پاكستان بر سرمسأله كشمیر رو به وخامت نهاد و با كشور چین در مسایل مرزی اختلاف نظر پیدا كرد. البته پس از آن كه چین كمونیست در تاریخ ۱۹۵۹ میلادی بر تبت حاكم شد و تجاوزات مرزی خود را به خاك هند آغاز كرد، ناحیه ی “ماكماهون” خط مرزی بین چین و هند شد. در تاریخ ۱۸ دسامبر ۱۹۶۱ میلادی نیرو های هند مستعمرات پرتغال را كه شامل “داماو” و “گوا” و “دیو” واقع در ساحل غربی بود، به تصرف درآوردند. در نوامبر ۱۹۶۲ میلادی كریشنامنون كه وزیر جنگ هند بود ا زمنصب خود استعفا كرد و جواهر لعل نهرو نخست وزیر وقت، شخصاً پست وزارت جنگ را به عهده گرفت. هند در مورد مسأله كشمیر با چین و پاكستان دارای اختلاف است. تاریخ دیپلماتیك هند و پاكستان در دهه ۱۹۹۰ میلادی، تاریخی پر از فراز و فرودهای مختلف است كه تحولات آن طیفی از منازعه و جنگ محدود تا تشكیل اجلاس های صلح را در بر می گیرد. فرآیند جدید صلح از سال ۲۰۰۱ میلادی، اولین گام مهم را در جهت عادی سازی روابط هند و پاكستان فراهم آورده و یك دوره مذاكرات جدی در مورد مسأله كشمیر را در بر می گیرد. علاوه براین، هند به منظور پایان بخشیدن به مشكل مرزی طولانی مدت با چین در حال مذاكره هدفمند با این كشور است.

با این وجود، در حال حاضر هند اختلافات مرزی خود با چین و پاكستان را دو معضل مهم و اساسی و عامل ناامنی منطقه ای تلقی می كند، زیرا حل آنها بسیار مشكل است و به زمان نیاز دارد. از دهه ۱۹۹۰ میلادی، هند همواره سعی كرده تا خود را به عنوان قدرت مسلط در جنوب آسیا نشان دهد. این كشور تلاش می كند روابط خود را با همسایگان كوچكترش مجدداً برقرار سازد و اختلافات فی ما بین را حل كند. در این راستا هند دست به اقداماتی از قبیل تقویت همكاری های اقتصادی منطقه ای در شبه قاره زده است. در جهت توفیق بیشتر این سیاست ها و افزایش وجهه و قدرت خود در منطقه، هند رویكرد سیاست خارجی خود را از مداخله یك جانبه گرایانه در مسایل داخلی همسایگان به رهیافت چند جانبه گرایانه و همكاری با قدرت های بزرگ به منظور حل بحران های سیاسی منطقه تغییر داد ه است. حمایت از مشاركت چین، ژاپن و ایالات متحده به عنوان ناظر در مكانیسم های منطقه گرایانه مانند همكاری آسیای جنوبی برای مشاركت منطقه ای شاهدی براین مدعاست.


دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!