خرید اینترنتی…. کلمه ایی است که برای اکثر ایرانیان نا آشناست. اکثر ما تمایل داریم برای خرید پا شنه کفش خود ور بکشیم و به دنبال کالا یا خدمت مورد نظرمان از این مغاره به آن مغازه برویم. گرچه با سیاست های درست و به جا دولت امروزه بسیاری از کارها و خرید هایمان اینترنتی شده است مانند پرداخت وجه ثبت نام برای کنکور ورودی دانشگاه ها اما باید گفت این شیوهای خدمات دهی خدمات نسبت به سایر کشور ها هنوز جای کار بیشتری دارد.
بازار یابی برای بسیاری از صنایع هنوز در حیطه بازاریابی سنتی رخ می دهد اما تا به حال چقدر به تاثیر بازار یابی اینترنتی در صنایع مختلف از جمله صنعت توریسم توجه کرده ایم؟ شاید با خود بگوئید نمی توان به خرید کالا یا خدمت از طریق اینترنت اعتماد کرد اما با فرار از این حوزه هم مشکل حل نمی شود؛ به یاد دارم یکی از اساتید دوره تحصیلم می گفت: ” اگر می دانید قرار است روزی مسئله ای به سراغتان بیاید چه بهتر که به استقبالش بروید. “
بازار یابی اینترنتی گرچه ممکن است دارای معایبی باشد اما مزایای زیادی هم دارد؛ شما به راحتی با فشار بر روی کلید ماووس کالا یا خدمت مورد علاقه تان را می خرید یا می فروشید بعلاوه در زمان و هزینه های خود هم صرفه جویی کرده اید. امروزه دستیابی هرچه سریعتر به اطلاعات مورد نیازبرای خریداران به یکی از روش های کسب قدرت برای صنایع مختلف تبدیل شده است. در صنعت توریسم محصولات و خدمات توریسم را نمی توان قبل از مصرف ارزشیابی کرد بعلاوه یک توریست این محصولات و خدمات را باید از خارج از محل اقامت خود تهیه می کند. با این وضع چگونه توریست ها به خدمات و محصولات و اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می کنند ؟
دسترسی به بخشی ازاین اطلاعات از طریق دفاتر مسافرتی انجام می شود؛ معمولا کارمندان این دفاتر توصیفی از آن چه که به شما می فروشند را برایتان بیان می کنند و یا به شما بروشور ها و کتاب های راهنما ارائه می کنند. به عنوان مثال از این روش برای آمادگی حجاج برای سفر به مکه استفاده می شود. اما آیا این روش ها کافیست ؟ قطعا کافی نیست. توریست ها برای گرفتن تصمیمات درست به اطلاعاتی نیاز دارند که به روز و به هنگام باشد و بتواند نیاز ها وخواسته های آن ها را پوشش دهد.
” به عبارت دیگر از نگاه مصرف کنندگان ارضای نیاز ها و خواسته ها و از نگاه بازاریابان موفقیت در فروش محصولات توریسم به موفقیت در اعلان عمومی اطلاعات به روز از طریق کانال های توزیع بستگی دارد. ” (ساری و کوزاک – ۲۰۰۴ )
فرض کنید قرار است تعطیلات نوروزی خود را در بندر چابهار بگذرانید شما قبل از سفر باید اطلاعاتی از مکانی که می خواهید به آن سفر کنید به دست آورید معمولا توریست زیرک به اینترنت مراجعه می کند و از طریق وب سایت های مختلف اطلاعاتی را به دست می آورد با استفاده از این روش او انتظاراتش را با آن چه که قرار است در واقعیت برایش رخ دهد منطبق می کند بعلاوه او با گردش در یک تور مجازی با تعدادی از بناهای تاریخی محل هم می تواند آشنایی بیشتری پیدا کند.
بله …. درست حدس زدید … این تاثیر دنیای مجازی یا همان IT در دنیاست که توانسته سطح انتظارات مشتری ها را بالا ببرد و کار عرضه کننده خدمات و محصولات را پیچیده تر کند. رایانه هایی که به اینترنت متصل هستند و هر زمانی که شما اراده کنید به شما اطلاعات به روز می دهند کار بازار یاب ها را حساس تر می کند.
حال با این آشنایی مقدماتی با این روش باز هم فکر می کنید هنوز شیوه های سنتی می تواند کارائی کافی داشته باشد؟ وقتی چنین مشتری های زیرکی داریم باید خود را با خواسته هایشان منطبق کنیم؛ باید بتوانیم خود را متمایز کنیم ….. بله تمایز در بازار های رقابتی امروز حرف اول را می زند. پس خود را متمایز کنید و از روش های جدید بهره بگیرید به استقبال ناشناخته ها بروید تا همیشه جزء اولین های بازار باشید. حالا می توانیم صحبت استادم را بهتر درک کنیم …… و آن را اینگونه تفسیر کنیم:
” به استقبال دنیای مجازی بروید ……………………………………….. “