ده اشتباه نابخشودنی در بازاریابی

ده اشتباه نابخشودنی در بازاریابی

امروزه برخلاف نظريه هاي بازاريابي، شيوه هاي اجرايي اين فعاليت های حياتي در شرايطي وخيم و پيچيده، بسیار سخت است. هر كالا يا خدمت جديد، مي بايست توسط برنامه بازاريابي اي حمايت شود كه سودي مناسب را نشان داده و سرمايه گذاري اوليه را از نظر مالي و زماني پوشش دهد. سوال اين است كه چرا حدود ۷۵ درصد از كالاها، خدمات و كسب و كارهاي جديد با شكست روبرو مي شوند؟ صاحب نظران معتقدند كه  بازاريابي، هدايتگر استراتژي كسب و كار است. وظيفه بازارياب تحقيق در زمينه فرصت هاي جديد براي شركت و به كارگيري دقيق بخش بندي، هدف گيري و ايجاد جايگاه براي هر محصول است تا مسير صحيح حركت كسب و كار جديد را مشخص سازد. بازاريابان در ادامه فعاليت هاي خود تركيبي بهينه از عناصر بازاريابي را استحكام بخشيده و به كار مي گيرند.

كالا يا خدمت جديد، در شركت شكل مي گيرد و بازاريابي با رسالت اصلي خود به نام فروش و تبليغات(يعني همان چيزي كه ديگران در شركت تصور مي كنند) به حال خود رها مي شود. در نتيجه، غالبا بازاريابي ها صرفا در عنصري از عناصر آميخته بازاريابي(تبليغات) خلاصه شده و به ديگر عناصر توجهي نمي شود.متاسفانه، مديران عامل شركت ها، به طوري فزاينده در مورد بازاريابي بي حوصله شده اند و این همان اشتباه بزرگی است که مرتکب می شوند. آن ها فكر مي كنند با سرمايه گذاري در بخش مالي ، توليد، فناوري اطلاعات و حتي خريد، نتيجه اي مشخص خواهند گرفت اما نمي دانند هزينه ها و مخارج بازاريابي آن ها چه چيزي را عايد شركت مي كند. تمام نشانه هاي موجود، بر اين نكته تاكيد دارند كه بازاريابي ، هر روز سخت تر و پرچالش تر خواهد شد.

فلیپ کاتلر پدر علم نوین بازاریابی از “ده اشتباه نابخشودنی در بازاریابی ” یاد می کند که بیشتر شرکت ها به آن بی توجه هستند؛ آنها عبارتند از:

  1. شركت به اندازه كافي بازارگرا و مشتري مدار نيست.
  2. شركت، مشتريان هدف را به درستي درك نمي كند.
  3. شركت، فعاليت هاي رقباي خود را پيگيري و پايش نمي كند.
  4. شركت، روابط خود با ذي نفعان را به خوبي مديريت نمي كند.
  5. شركت در شناسايي فرصت هاي جديد، عملكرد مناسبي ندارد.
  6. فرايند برنامه ريزي بازاريابي شركت شما ناقص و ناكارا است.
  7. استراتژي توليد محصولات و ارائه خدمات شركت، نيازمند بررسي بيشتر است.
  8. تلاش شركت براي خلق و پرورش مارك هاي جديد و برقراري ارتباط با بازار ضعيف است.
  9. شركت براي اجراي فعاليت هاي بازاريابي كارآمد و اثربخش، به خوبي سازماندهي نشده است.
  10. شركت استفاده زيادي از تكنولوژي روز نكرده است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی صادراتی و صنعتی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 150 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و اکثرا مشاور بازاریابی صادراتی همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: Mrioi.com

موسسه تحقیقات بازار ایده سازان بازار فردا: Mrioi.co

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید