دایره بازاریابی در هر شرکتی، یکی از مهترین دوایر است که به تدریج و با رشد شرکت رشد می کند. دایره بازاریابی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

 

اشکال گوناگونی از این دوایر پرُکاربرد:

  • دایره بازاریابی ساده؛ شرکت های کوچک معمولا دوایری ساده در بازاریابی دارند که توسط معاونت بازاریابی اداره می شود. این معاونت به اداره کارکنان فروش می پردازد. اگر شرکت بخواهد تحقیقات یا تبلیغاتی انجام دهد این دایره نیروی انسانی را از خارج از شرکت فراهم می کند. زیرا همان طور که بیان کردیم این گونه دوایر و معاونت ها در شرکت های کوچک شکل می گیرند.
  • دایره بازاریابی با وظایفی فرعی؛ چنین دوایری در شرکت های بزرگ تر، شکل می گیرند. چنین شرکت هایی معمولا در منطقه تحت فعالیت خود دارای شعب می باشند و به همین دلیل چنین دوایری در این شرکت ها رشد می کند تا بتوانند وظایف بیشتری را نسبت به یک دایره ساده پوشش دهد. به عنوان مثال: در دایره های بازاریابی با وظایف فرعی بررسی تحقیق و توسعه در سایر شعب شرکت می تواند مورد بررسی قرار گیرد.
  • دایره بازاریابی جداگانه؛ زمانی که شرکت مدام در حال رشد است و سرمایه گذاری های متعددی را انجام می دهد، نیاز است دایره ایی کاملا جداگانه و مستقل برای بازاریاب ها ایجاد شود که معمولا هر ساله بودجه ایی خاص به این دایره اختصاص داده می شود. این گونه دوایر آنچنان بزرگ هستند که معمولا ساختمانی خارج از شرکت به آن ها اختصاص داده می شود.
  • دایره بازاریابی نوین؛ به دوایری گفته می شود که در صورت اصطکاک بخش فروش و بازاریابی شکل می گیرند. وظیفه واحد بازاریابی شناسایی فرصت ها، تهدید ها، قوت و ضعف های شرکت است. وظیفه ی واحد فروش نیز، فروش محصولات یا خدمات شرکت است اما، گاهی بین این دو دایره اصطکاک بیش از حدی صورت می گیرد. در چنین شرایطی دایره بازاریابی نوین شکل می گیرد که تحت نظارت معاونت اجرایی فروش و بازاریابی اداره می شود. در این دایره هم واحد بازاریابی و هم واحد فروش گزارش های خود را باید به معاونت اجرایی فروش و بازاریابی ارائه دهند.

این موارد نشان دهنده این است که دایره های بازاریابی می توانند با رشد شرکت و سازمان ها رشد کرده و تغییر نمایند. در سالیان زیادی دایره بازاریابی به شکل دوایری ساده اداره می شد اما، با پیچیده تر شدن فعالیت های فروش شرکت، این دوایر نیز تغییرات زیادی کردند.

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.