جلوخان در بازار؛ زیبای باشکوه تاریخ تجارت ایران

هر بازار از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. به عنوان مثال وجود حجره ها، چهارسو ها، دالان ها، میدان ها و  بخش های متعدد دیگر که به جرات می توان گفت که هر کدام فلسفه خاصی در معماری بازارهای ایرانی دارند.

جلوخان به چه معناست؟

جلوخان یکی از بخش های مهم در هر بازار است که تعاریف متعددی دارد. اما یکی از رایج ترین تعاریف جلوخان به شرح زیر است:

جلوخان را می توان فضای مشترک شهری و بازار دانست که از سه یا چهار طرف محصور شده است و دارای فضاایی ساخته شده است. این فضا، یک فضای ورودی محسوب می شود که برای مکث یا توقف از آن استفاده می گردد. در بیشتربازارهای ایرانی جلوخان ها بسیار زیبا زینت داده می شوند. یکی از جلو خان های معروف در ایران جلو خان بازار تهران است که به جلوخان مسجد امام یا شاه یا مسجد سلطانی معروف است. این جلوخان گرچه به مرور زمان تغییر شکل یافته است اما، سه جبهه آن هنوز زیبا و دست نخورده است و در ازدحام بازار تهران خودنمایی می کند…

یکی دیگر از جلوخان های معروف، جلوخان مسجد النبی یا مسجد شاه در بازار بزرگ و تاریخی زیبای شهر قزوین است. این جلوخان نیز گرچه به مرور زمان کمی تغییر شکل یافته است اما، هنوز زیبایی خیره کننده اش نگاه هر رهگذری را میخکوب می کند.  جلوخان سر در قیصریه بازار اصفهان، از جلوخان های زیبای بازارهای ایرانی است که هر ساله گردشگران زیادی در کنار این جلوخان عکس یادگاری خود را در قاب تاریخ ماندگار می کنند. در بین این جلوخان های زیبای بازارهای ایرانی، جلوخان مسجد جامع یزد متاسفانه به مرور زمان کامل تغییر شکل یافته است و گویی این بخش از شهر یزد هویت خود را در تونل زمان گم کرده است!

کمپفر در ارتباط با جلوخان قیصریه بازار اصفهان این گونه می گوید که؛ “آن قسمت از میدان که به طرف مدخل بازار است در اختیار عموم قرار دارد. در اینجا خرده فروشان، سمسارها، آب نبات فروش ها، پاره دوز ها، اسلحه سازها جمع شده اند و به خصوص مسگر ها و قلع کار ها و از آن ها گذشته هنر پیشگان، دلقک ها، کشتی گیر ها، شاعران و مردمی سرگردان از این قبیل گرد آمده اند.” کتاب بازارهای ایرانی، حسین سلطان زاده این فضا های چشم نواز در بازارهای ایرانی با زییایی خیره کننده شان در گذر تاریخ چه با شکوه به نظاره معامله و تجارت ایرانیان نشسته اند…

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی: Mrvisitor.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده = تحقیقات بازاریابی: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media