جا به جایی از بازاریابی عمودی به بازاریابی افقی

فعالیت های بازاریابی با فرآیند جهانی شدن تغییر کرده است. امروزه بازاریابی عمودی به سمت بازاریابی افقی تغییر کرده است. رقابت پذیری دیگر به معنای گذشته نیست. به عنوان نمونه: در گذشته رقابت بین شرکت های مختلف تحت تاثیر اندازه، یا مزیت های آن ها بود. اما امروزه این فرآیند تغییر کرده است. تغییر بازاریابی عمودی به بازاریابی افقی به این علت است که؛ جریان نوآوری تغییر کرده است.

بازاریابی عمودی

در گذشته جریان نوآوری تنها از شرکت ها و سازمان ها به سمت بازار بود اما، امروزه این جریان افقی رخ می دهد. در بازاریابی عمودی هر شرکتی گمان می کرد نوآوری تنها باید در درون شرکت ها رخ دهد به همین دلیل واحد تحقیق و توسعه به شکل قارچ گونه در شرکت ها رشد می کردند. اما همچنان با کندی نوآوری روبرو بودند. این روند ادامه داشت تا بازاریابی افقی گسترش پیدا کرد و کم کم شرکت های کوچک نیز توان رقابت با شرکت های بزرگ را پیدا کردند.

بازاریابی افقی

بازاریابی افقی، بر فرآیند نوآوری به این شیوه می نگردد که، باید ایده های نوآور را از خارج از شرکت دریافت کرد. در واقع منابع خارجی دریافت ایده در بازاریابی افقی مورد تاکید واقع می شود. این بازاریابی بیشتر بر ارتباطات و توسعه استوار است.

با گسترش تکنولوژی این مفهوم بیش از پیش گسترش یافت زیرا، اینترنت این امکان را فراهم می کرد تا جریان های نوآور توسعه یابند و به یکدیگر متصل شوند. فضای مجازی محدودیت های فیزیکی شرکت ها را از بین برد و ایده های نوآور بیشتری را از خارج از شرکت به داخل شرکت هدایت کرد در نتیجه؛ بازاریابی افقی بیش از آن چه تصور می کنید رو به فزونی نهاد. هر شرکت کوچکی این امکان برایش فراهم شد که از ایده های نوآور بهره مند شود. برند های بزرگ که واحد های تحقیق و توسعه ی گسترده ایی داشتند کم کم به حاشیه بازار رانده شدند و شرکت های کوچک فرصت پیدا کردند تا حاشیه سود بیشتری را کسب کنند.

فرآیند بازاریابی افقی این امکان را به وجود آورد تا شرکت های کوچک نیز توان ورود به صنایع بزرگ را پیدا کنند. اگر بخواهیم با یک مثال این مورد را در جامعه واقعی به تصویر بکشیم باید بگوییم تا همین چند سال اخیر هتل های لوکس و زنجیره ایی ایران هیچ وقت فکر نمی کردند که اقامت گاه های خصوصی و یا بوم گردی جای آن ها را بگیرند و یا  آژانش های حمل و نقل مسافر گمان نمی کردند شرکت های نوبنیانی چون اسنپ، تپسی و… شانسی برای ابراز وجود داشته باشند…

اما بازاریابی افقی به ما می گوید در بازاریابی عصر چهارم، محال ممکن می شود!!! چون از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتالی حرکت می کننم و این یعنی موفقیت….

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی: Mrvisitor.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده = تحقیقات بازاریابی: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media