در هر فروشگاهی محصولات مختلفی به فروش می رسد. در این بین وظیفه چیدمان فروشگاهی این است که، با توجه به کاربرد هر محصول برای مشتری؛ دسترسی مشتری را به محصول آسان تر نماید. با توجه به رشد صنعتی جوامع مبحث چیدمان فروشگاهی و اهمیت و ضرورت آن روز به روز بیشتر در حال گسترش است. در گذشته کمتر به چیدمان فروشگاهی توجه می شد یا در بسیاری مواقع مشتریان دسترسی به محصولات نداشتند و این امر نیز طبیعی تلقی می شد. اما به مرور مشتریان تمایل پیدا کردند، که خودشان از نزدیک محصول را مشاهده نمایند و خرید نمایند. امروزه این حق برای مشتریان یک امر به حق است و در نتیجه اهمیت به چیدمان فروشگاهی بیشتر شده است. چیدمان فروشگاهی، زیر شاخه های متعددی دارد از نحوه چیدن محصولات تا طراحی بخش امانات و غیره می توانند در زیر شاخه های این مبحث قرار بگیرند.

وسایل گران قیمت یا وسایل تجملی

“طراحی قفسه ها برای وسایل تجملی یا گران قیمت می تواند به شکل های مختلفی صورت گیرد. این وسایل چون گران و خاص هستند باید در طراحی قفسه های مربوط به آن ها نهایت دقت را کرد به  عنوان مثال: ارتفاع قفسه ها از سطح زمین می تواند بین ۳۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر باشد زیرا لازم است که قفسه ها با زمین فاصله ی مطلوبی داشته باشند تا دسترسی برای مشتری های فروشگاه نیز مناسب باشد. پهنای بین قفسه ها نیز باید مناسب باشد به گونه ایی حداقل دو نفر با چرخ دستی و یا کیف بتوانند به راحتی و بدون برخورد به قفسه ها از کنار یکدیگر عبور کنند. در بخش وسایل گران و خاص باید محصول ها به گونه ایی طراحی شوند که برخورد با وسایل حداقل باشد و در قفسه ها نیز از نگهدارنده هایی برای  نگه داشتن محصول استفاده شود تا بتوان به بهترین نحو محصول را حفظ کرد. این وسایل جز وسایل ضروری زندگی نیست و افرادی که در یک فروشگاه بزرگ وارد می شوند ابتدا برای خرید لوازم ضروری وارد چنین فروشگاه هایی می شوند بنابر این بهترین کار این است که این وسایل و محصول ها در انتهای فروشگاه قرار بگیرند بعلاوه، این کار مزیت های دیگری هم دارد از جمله این که مشتری برای مشاهده ی این وسایل و یا خرید آن ها باید از قسمت ها و بخش های مختلفی عبور کند تا به این وسایل برسد درنتیجه ناخودآگاه از سایر بخش های فروشگاه نیز دیدن خواهد کرد و با بخش ها و محصول های دیگر نیز آشنا خواهد شد.”  کتاب چیدمان فروشگاهی؛ بچین و بفروش

چیدمان وسایل تجملی تنها بخشی از چیدمان فروشگاهی است. در فروشگاه های بزرگ محصولات متنوعی وجود دارد. به عنوان نمونه: در فروشگاه های زنجیره ایی محصولاتی چون مواد خوراکی نیز وجود دارد که باید نحوه چیدمان فروشگاهی به گونه ایی باشد که، دسترسی مشتریان به آن ها راحتر باشد. در این فروشگاه ها وسایل دیگری چون وسایلی وجود دارد که می تواند مخاطبش کودکان باشد. چیدمان فروشگاهی در بخش محصولات کودکان نیز باید از قواعد خاص خود پیروی کند. زیرا بعضی از وسایل کودکان نباید در دسترس کودکان قرار گیرند اما، در چیدمان فروشگاهی این بخش می تواند بعضی از محصولات را به گونه ایی چیدمان کرد که در دسترس کودکان باشد. در ایران کتاب های کمی در این موضوع وجود دارد. یکی از کتاب هایی که به صورت جامع اما، ساده و روان مبحث چیدمان فروشگاهی را برای مخاطبان خود به نگارش در آورده است کتاب (( چیدمان فروشگاهی؛ بچین و بفروش )) است. شما می توانید این کتاب را از سایت بازاریابی آقای بازاریاب یا از کتاب فروشی های معتبر تهیه نمایید.

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.