تنظیم برنامه های مشاهده
برای استفاده از مشاهده نیاز به تخیل دارید. اغلب مواردی که ما در تحقیقات بازار از مشاهده استفاده می کنیم در یک محیط مصنوعی مانند همراهی برای ثبت وقایع قوم نگاری، یک گروه متمرکز، یک سالن آزمون یا یک کلینیک رخ می دهد. این موارد ساختگی و از پیش تعیین شده ممکن است کاملاً برای بررسی های ساده قابل قبول باشد. با این حال، هیچ جایگزینی برای تماشای مصرف کنندگان در دنیای واقعی وجود ندارد. دستورالعمل های کوچک روی یک بسته ممکن است در یک سالن با نور خوب یا محل برگزاری گروه های متمرکز کاملاً قابل مشاهده باشد اما در یک محیط تاریک خانگی ناخوانا باشد. نصبکنندگان دوشها ممکن است در حالی که میدانند در یک محیطی که تحت نظر هستند و تمام اعمالشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت برای استفاده از پیچها برای همه قسمتهای نصب خود با مشکل مواجه شوند، ، در حالی که در فضای خصوصی محیط کارشان، همان نصب ممکن است با میخ همراه باشد.
سازماندهی یک دوربین روی دیوار برای ثبت هر آنچه در زندگی خانگی یا تجاری می گذرد آسان نیست. مسائل آشکاری در خصوص حفظ حریم خصوصی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، و در هر صورت، دوربین های مدار بسته که به صورت ثابت نصب شده اند ممکن است تصویر دقیق مورد نیاز را ارائه ندهند. با این حال، فیلم برداری و دوربین ها راه حل های فوق العاده ای برای گرفتن احساس از روشهای استفاده از محصولات هستند. یک تولید کننده قرقره کابل برق (کابل های فرمت) معتقد بود که نمایش محصولاتش در فروشگاه ها بر فروش تاثیر می گذارد. او یک بررسی فروشگاهی را ترتیب داد که شامل بازدید محققان از فروشگاه ها و گرفتن عکس از نمایشگاه ها می شد. تصاویر مربوط به قرقره هایی بود که به صورت توده های درهم ریخته و معمولاً در سطح کف قرار داشتند، زیرا فلنج های قرقره ها صاف نبودند و روی هم قرار نمی گرفتند. یک طراحی مجدد کوچک منجر به حلقه ای شد که به همان اندازه برای مصرف کننده کار می کرد و می توانست به بهترین نحو در فروشگاه نمایش داده شود.
میتوان از مصرف کنندگان درخواست کرد که بسته های دور ریخته شده خود را برای انجام یک «آزمایش» نگهداری کنند. بستهبندی ها، جعبه ها یا قوطی های قدیمی درون سطلهای زباله ریخته می شدند و برای جمع آوری توسط محققان ذخیره می شدند. سپس سطل های زباله مذکور مورد بررسی قرار می گیرند تا ببینیم چگونه باز شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
گزارش داده های مشاهده ای
در این مبحث استفاده از مشاهده، پر واضح است که ذهنیت بالایی وجود دارد (به جز ممیزی ها و افرادی که تماشای تلویزیون را ضبط می کنند). ممکن است از مجموعه داده های بدست آمده فقط تعداد نسبتا کمی برای تفسیر مورد استفاده قرار بگیرد. مشاهدات ممکن است به طرق مختلف قابل تفسیر باشند. تصویر آنچه مشاهده شد ممکن است کاملاً واضح نباشد.
علیرغم هزینه بالای گرفتن فیلم و هماهنگی های لازم برای اینکار و تفسیر داده های مشاهده ای، تأثیر آن می تواند قابل توجه باشد. باوری در محققین بازار هست که گفته می شود یک عکس ارزش هزار را کلمه دارد. یک شرکت بزرگ تعمیر کشتی، نظرسنجی را برای یافتن علت از دست دادن سهم خود به یاردهای جنوب شرقی آسیا ترتیب داد. پس از اینکه یکی از مصاحبه های عمیق صورت گرفت، یک محقق اجازه خواست تا از پاسخ دهنده، مدیر یک شرکت حمل و نقل بزرگ، عکس بگیرد. عکسی که از پاسخ دهنده گرفته بود نشان از این داشت که او روی میزش دو چیز قرار داده بود که یکی چند صفحه کاغذ با یک گیره و دیگری یک سند صحافی شده بود. سند صحافی چشمگیر پیشنهادی از یک رقیب ژاپنی بود که برنده شده بود. مطالعات تحقیقات بازار که شامل ۱۵۰۰۰ کلمه تجزیه و تحلیل می شد و بسیار ارزشمند به شمار می رفت، اما در مقابل تنها عکس مالک کشتی و دو پیشنهاد او بود که بیشترین تأثیر را داشت.
خلاصه
مشاهده یکی از اولین روش هایی است که توسط محققان بازار برای جمع آوری داده ها استفاده شد. در سال های اخیر مصاحبه ها جایگزین مشاهدات شده اند، اما با این وجود فرصت های زیادی وجود دارد که مشاهده می تواند بینش و رویکرد های ارزشمندی را ارائه دهد. این مشاهدات در ابتدا برای انجام ممیزی محصولات در سوپرمارکت ها استفاده می شد، اما امروزه داده ها با استفاده از بارکد محصولات در محل فروش جمع آوری می شود. خرید نامحسوس شکل مهمی از مشاهدات در تحقیقات بازار به حساب می آید و برای ارزیابی تجربه مشتریان در موقعیتهای خرید مانند نمایندگیهای خودرو، هتلها یا رستورانها استفاده میشود.
مردم نگاری به ابزار مهمی در تحقیقات بازار تبدیل شده است که در آن محققان بازار با قرار دادن خود در یک محیط طبیعی به دنبال درک معانی و رفتار اجتماعی فروشندگان ، خریداران یا مصرف کنندگان هستند. به این ترتیب، محققان میتوانند چیزهایی را که در مصاحبههای مرسوم یافت نمیشد، کشف و درک کنند.
محققان بازار می توانند از دوربین فیلم برداری برای مشاهدات در تحقیقات بازار مشتریان در سوپرمارکت ها استفاده کنند تا از نحوه انتخاب محصولات برای سبد خرید آنها مطلع شوند. در گروه های کانونی از این فیلم برداری ها برای تماشای زبان بدن شرکت کنندگان استفاده می شود. می توان از آن برای بررسی جریان ترافیک یا مارک هایی که خریداران تنتخاب می کنند ، استفاده کرد. کاربرد های مشاهده در تحقیقات بازار با کمک دوربین های دیجیتال و دستگاه های نوری در حال افزایش است. این یک مکمل بسیار قدرتمند برای سایر اشکال تحقیقات مرسوم است. اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران