۵ دی, ۱۳۹۷

تمایز در بازاریابی به معنای ضربه به رقابت است یا خیر؟

در بازاریابی محصول و خدمات، رقبای شما نیز بیکار ننشسته اند! و البته این طبیعی است. زیرا، فضای رقابت اینگونه می طلبد که بتوان برای مشتریان انتخاب های متعدد ایجاد کرد. در واقع در بازاریابی همواره باید این نکته را به یاد داشته باشید که، شما به عنوان یک بازاریاب باید توانایی متقاعد کردن مشتریان را داشته باشید به گونه ایی که آن ها بپذیرند محصول یا خدمت شما از سایرین بهتر است و این کار نیازمند این است که شما محصول و خدمات خود را متمایز کنید.

آیا متمایز کردن محصول یا خدمات به معنای ضربه زدن به رقابت حقیقی در بازار است؟

برخی از بازاریابان متعقدند اگر تمایز ها خیلی گسترده باشد به اصل رقابت لطمه وارد می شود..!!! باید بدانید که این نظر درست نیست! هدف در بازاریابی این است که تمایزی ایجاد کنیم تا مشتری از بین کالا ها و خدمات دیگر، کالا و خدمت ما را انتخاب کند و این تمایز هر میزان گسترده تر باشد بهتر است.

تمایز یعنی…

تمایز به معنای این است که محصول یا خدمتی ارائه کنیم که، در آن نقاط ضعف را از بین برده ایم و نقاط قوت خود را تقویت کرده ایم. همچنن توانسته ایم با ایجاد تمایز به بهترین شکل خود را با محیط تطبیق دهیم. همان طور که مشاهده کردید اگر رقیبی در بازاریابی اینگونه تمایز ایجاد کند به اصل رقابت در بازار لطمه ایی وارد نکرده است. اما، اگر رقیبی تلاش کند تمایز محصول و خدمات خود را با تخریب سایر رقبایش به فروش برساند در چنین حالتی به شالوده رقابت لطمه وارد کرده است.

چشم باز در بازاریابی

در ایجاد تمایز برای بازاریابی بهتر محصول و خدمات خود باید یادتان باشد که، به غیر از این که باید بتوانید بر نقاط قوت خود متمرکز شوید و نقاط ضعف خود را از بین ببرید به موارد دیگر نیز نیاز دارید و آن داشتن چشم باز است!!!

چشم باز در ایجاد تمایز در بازاریابی به معنای این است که شرایط اطرافتان را نیز در نظر بگیرید. این شرایط می تواند شامل شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد. گاهی تمایز در بازاریابی با شرایط اجتماعی جامعه همخوانی ندارد چنین تمایزی به شکست منتهی می شود. به عنوان نمونه: هنگامی که فروش محصول هایی با عنوان لباس های پاره در ایران شروع شد نوعی تمایز در بازاریابی صنعت پوشاک ایجاد شد اما، این تمایز چون با شرایط اجتماعی ایران سازگاری نداشت از دید بسیاری از مشتریان نوعی هنجارشکنی بود. زیرا پوشیدن این گونه لباس ها در ایران از نظر اجتماعی پسندیده نبود و بازاریابی این نوع محصول برای پایه چنین تمایزی به شکست منتهی شد.

بنابر این تلاش کنید در بازاریابی تمایزی ایجا کنید که به شالوده رقابت لطمه وارد نکند و با شرایط سازگار باشد. در این صورت توانسته اید تمایز موفقی را ایجاد کنید که به افزایش فروش منتهی می شود.

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.