Skip to main content

انواع تقسیم بندی بازار در بازاریابی

تقسیم بندی بازار راهبردی در بازاریابی است که شامل تقسیم بازار هدف گسترده به زیر مجموعه ‌های مصرف کنندگان، مشاغل یا کشور هایی است که نیاز ها، علایق و اولویت ‌های مشترک دارند یا اینگونه تصور می ‌شود، سپس طراحی و اجرای راهبرد هایی برای هدفمند ساختن آن ‌ها می ‌باشد. راهبرد های تقسیم بندی بازار به طور کلی برای شناسایی و تعریف بیشتر مشتریان هدف به کار می‌ روند و داده ‌های پشتیبانی کننده برای عناصر برنامه بازاریابی از جمله موقعیت یابی برای دستیابی به هدف های بازاریابی خاص فراهم می ‌کنند. بنگاه ‌ها ممکن است راهبرد های تمایز محصول را ایجاد کنند یا رویکردی غیر متمایز را در پیش گیرند از جمله محصول ها یا خط تولید خاص، بسته به تقاضای خاص و دیدگاه‌ های بخش هدف.

انواع تقسیم بندی بازار در بازاریابی :

  • تقسیم بندی جغرافیایی
  • تقسیم بندی جمعیت شناختی
  • تقسیم بندی رفتاری
  • تقسیم بندی روان نمودار شناختی
  • تقسیم بندی وابسته به موقعیت
  • تقسیم بندی طبق مزایا
  • تقسیم بندی فرهنگی
  • تقسیم بندی حساب چند متغیره

تقسیم بندی جغرافیایی

بازاریابان می‌توانند بازار را طبق معیار های جغرافیایی از جمله :

  • ملیت
  • ایالت
  • منطقه
  • کشور
  • شهر
  • محله یا
  • کدپستی تقسیم کنند.

رویکرد خوشه جغرافیایی داده‌ های جمعیت شناختی را با داده ‌های جغرافیایی ترکیب می‌کنند تا پروفایل دقیق‌ تر یا خاص‌تری ایجاد نماید. در خصوص منطقه، در مناطق بارانی، بازاریابان می ‌توانند چیز هایی مثل بارانی، چتر و پوتین لاستیکی بفروشند.

در مناطق گرم، می‌ توان لباس‌ های تابستانی فروخت. هدف یک فروشگاه کوچک ممکن است داشتن مشتریانی از محله‌ های نزدیک باشد در حالی که فروشگاه‌ های بزرگ‌تر بازاریابی را به سمت محله ‌های دیگر در شهر یا منطقه‌ ای بزرگ‌تر هدایت می ‌کنند در حالی که مشتریان دیگر اقلیم ‌ها را نادیده می‌ گیرند. تقسیم بندی جغرافیایی مهم و نخستین گام در بازاریابی بین المللی است و پس از آن تقسیم بندی جمعیت شناختی و روان نمودار شناختی قرار دارد.

با ما همراه باشید تا در قسمت های بعدی شما را با هر کدام از تقسیم بندی های بازار آشنا می کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید