تفاوت تجارت الکترونیک و سنتی

تفاوت تجارت الکترونیک و سنتی

تجارت الکترونیک به معنای عام یعنی هرگونه خرید و فروش که از طریق اینترنت و شبکه های مجازی انجام گیرد را می گویند. تجارت سنتی هم هرگونه خرید به صورت چهره به چهره یا حداکثر از طربق تلفن یا سیستم های پستی انجام می شود را شامل می شود. همانطور که از مفهوم دو جمله بالا بدست می آید تفاوت آنها در نحوه تبادل اطلاعات بین آنهاست. تجارت الکترونیک همانطور که به کارها سرعت بخشیده باعث بوجود آمدن مشکلاتی نظیر عدم اطمینان مشتری از محصولی که سفارش داده، نداشتن امنیت کافی و عدم شناخت هویت واقعی افراد را منجر شده است. البته ناگفته نماند تجارت الکترونیک مزایایی هم دارد که می توان در زیر به آن ها اشاره کرد:

  • اطلاعات کامل در مورد محصول مورد نظر و ارتباط برقرار کردن با افراد مرتبط

یکی از امکاناتی که تجارت الکترونیک در اختیار مردم گذاشته است دسترسی راحت به اطلاعات کامل در مورد محصولی که قرار است خریداری شود چیزی که در تجارت سنتی دست یافتن به آن ها نیازمند صرف وقت و هزینه می باشد. همچنین ارتباط برقرار کردن با فروشندگان و تجار بزرگ از طریق ایمیل یا راه های ارتباطی که در اختیار مردم می گذارند می توان اشاره کرد.

  • حذف شدن واسطه ها

حذف شدن واسطه ها در این میان باعث کاهش قیمت  ۱۵ تا ۲۰ درصدی محصولات گردیده است که موجب گردیده این نوع تجارت بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار گردد.

  • بالارفتن قدرت خرید مردم و پیداشدن بازارهای جدید برای تولید کنندگان

تجارت الکترونیک باعث شده تا مردم با تولیدکنندگان بیشتری در سرتاسر جهان آشنا شوند و از این طریق به محصولاتی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

  • سفارشی کردن محصولات و پشتیبانی قوی

یکی دیگر از مزایای تجارت الکترونیک این است که در هر زمان و مکان می شود محصول مورد نظر را سفارش داد. مثلا برای خرید از شرکت دیجی کالا بعد از سفارش محصول شرکت آن را بررسی می کند و در صورت داشتن موجودي آن را به مشتری اعلام می کند و بعد از آن مراحل و نحوه پرداخت و اینکه چگونه چه و زمانی به دست مشتری می رسد از طریق ایمیل اطلاع رسانی می شود. در گذشته تجارت الکترونیک مختص اقلام کوچک مثل عروسک، کتاب، ساعت و … بود ولی در حال حاظر و با پیشرفت صنعت همه اقلام بزرگ مثل ماشین هم بفروش می رسد.

  • بوجود آمدن رقابت سراسری و موسسات اقتصادی

یکی دیگر از مزایای تجارت الکترونیک پیدا شدن موسسات اقتصادی جدید و رقابت با شرکت های کهنه کار بوده است.در حال حاضر دو نوع بازار سنتی و تجاری داریم که هر دو آنها در یکی سری موارد باهم یکسان هستند و در بعضی موارد اینگونه نیست. تجارت الکترونیک با پیشی گرفتن در خرید و فروش محصولاتش توانسته عرصه را برای تجارت سنتی تنگ کند. مثلا می‌توان به رقابت بین سایت دیجی کالا و گلدتک اشاره کرد.

این مقاله توسط سرکار خانم مريم اشتری، یکی از علاقه مندان سایت آقای بازاریاب نوشته شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

5 دیدگاه روشن تفاوت تجارت الکترونیک و سنتی

  • Avatar
    راضیه کارگر بیده

    ممنون بابت مطلبتون.مفید بود

  • Avatar

    سلام و تشکر از شما.. موفق باشید..

  • Avatar
    وحید رسولی/علمی کاربردی واحد۲۴

    با درود
    تجارت الکترونیک یک بازار نو پا در کشور ما محسوب میشود و تا جا افتادن و حس اعتماد در افکار عموم مردم نیاز به زمان بیشتری دارد
    با سپاس
    موفق و موید باشید

  • Avatar
    کاتریا شاه محمدی

    مطلب بسیار مفیدی بود، با تشکر

  • Avatar

    باتشكر از نويسنده اين مطلب و با سپاس از استاد راهنما ،با توجه به مطالعه در خصوص اين موضوع درك و مفهوم كامل را رسانده

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!