شاید تا به امروز واژه ی تحلیل رقابت را شنیده باشید اما، معنای جامع و کاملی از آن را نیافته باشید و یا به درستی متوجه این مفهوم نشده باشید. تحلیل رقابت در فرآیند بازاریابی شکل می گیرد و آشنا شدن با آن یکی از عوامل مهم برای یک بازاریاب موفق است.
تحلیل رقابت در بازاریابی و مدیریت استراتژیک در حقیقت یک بازیابی از ضعف و دوام رقابت ها و همچنین پتانسیل های کنونی می باشد این نوع تحلیل زمینه استراتژیک تدافعی و تهاجمی خوبی را برای شناسایی فرصت ها و رفتار های موجود فراهم می کند. با یک ائتلاف مناسب از منابع مربوطه با توجه به تحلیل رقابتی در یک چار چوب با حمایت و فرمولاسیون کافی و موثر، اجرا، نظارت و تهیه می توان به نتیجه ی مطلوبی دست یافت.
تحلیل رقابت در فرآیند بازاریابی…
تحلیل رقابتی برای یک بازاریاب لازم و ضروری و از موارد استراتژیک مهم می باشد. این که بیشتر شرکت ها از این مدل تحلیل سیستماتیک پیروی می کنند منطقی می باشد در عوض بیشتر بخش ها گاهی مواقع از روند تیمی پیروی می کند که به آن توان ادراک بی قاعده می گویند، که در آن گمان ها و درک ها و اخذ اطلاعات رو به رقابت است و هر مدیری به طور ادامه دار آن را دریافت می کند. در نتیجه جست و جوی محیطی و منطقی در بسیاری از مقاطعِ کور رقابتی با مشکل هایی مواجه می شوند که دلیل آن هم عدم وجود تحلیل رقابتی قدرتمند می باشد.
تحلیل رقابتی ایجاد یک نظم رقابتی و یک تکنیک مفید و رایج می باشد و گام های پیش رو در این جهت عبارتند از:
- صنعت خود را شرح دهید. (هدف و نوع صنعت)
- تضمین (نام تجاری) برند به این معنا که شناسایی کنید رقبای شما چه کسانی هستند.
- مشتریان شما چه کسانی هستند و چه انتظارهایی دارند.
- عوامل موفقیت کلیدی را در صنعت خود شناسایی کنید.
- عوامل موفقیت کلیدی خود را با توجه به امتیازشان طبقه بندی کنید. (مجموع تمام امتیاز ها باید به یک نتیجه ختم شود.)
- هرکدام از رقبا را با توجه به هر کدام از عوامل طبقه بندی کنید.
مواردی که در بالا ذکر شد بخش هایی از یک تحلیل رقابتی را ایجاد می کنند که می تواند برای موفقیت یک بازاریاب مفید باشد.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده