تحلیل بازار گردشگری ؛ آخرش چی میشه؟

تحلیلی مهم و قابل تامل برای فعالین حوزه گردشگری؛ ۳ سناریو سازمان جهانی گردشگری(UN World Tourism Organisation)

یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور که به جهت شیوع اپیدمی کوید-۱۹(COVID-19) متحمل خسارت های سنگینی شد بخش گردشگری بود؛ امروز تحلیل سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) را می خواندم که آخرش چی میشه؟! به تمامی عزیزانی که در این عرصه فعالیت دارند به جد پیشنهاد می کنم این تحلیل را بخوانند و به فکر طرحی نو باشند؛ چرا که چشم انداز رکود، طولانی تر از آن است که فکر می کردیم.

همان طور که در گراف اصلی این مقاله می بینید؛ همه گیری ویروس کرونا(Coronavirus) در جهان باعث کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی تعداد گردشگران ورودی خواهد شد؛ یعنی بین ۲۹۰ الی ۴۴۰ میلیون نفر ریزش توریست خارجی؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ تعداد گردشگران بین المللی حدود ۱/۵ میلیارد نفر بوده است و با سرعت رشد بالایی که این صنعت داشت پیش بینی شده بود این عدد به ۱/۶ میلیارد نفر برسد.

همان طور که در گراف(UNWTO) مشخص است آثار مخرب این ویروس از پیامدهای رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ و همچنین شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ هم بیشتر است. حوادثی همچون ۱۱ سمپتامبر ۲۰۰۸ هم خیلی منحنی را جابجا نکرد و در مجموع تمام حوادث یاد شده چیزی بین ۰/۴ درصد تا ۴ درصد منحنی را منفی کردند اما کرونا چه خواهد کرد.

تحلیل بازار گردشگری ؛ آخرش چی میشه؟

بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی گردشگری(UN World Tourism Organisation) برای ۹ ماه باقی مانده از سال ۲۰۲۰، ۳ سه سناریو قابل تصور وجود دارد(البته داخل پرانتز بگویم به شرط باز شدن مرزها):

  1. سناریو اول(از اول آوریل تا آخر ۲۰۲۰): باز شدن تدریجی مرزها که با کاهش ۵۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ روبرو خواهیم شد. در این سناریو حجم سفرهای خارجی جهانی، کاهش ۸۵۰ میلیون نفری را خواهد دید. درآمد حاصل از این رکود با کاهش ۶۲ درصدی حدود ۹۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
  2. سناریو دوم(از اول سپتامبر تا آخر ۲۰۲۰): باز شدن تدریجی مرزها و کاهش ۷۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹٫ در این سناریو حجم سفرهای خارجی با کاهش یک میلیارد نفری روبرو خواهد شد. درآمد حاصل از این رکود با کاهش ۷۳ درصدی حدود ۱ تریلیون دلار تخمین زده شده است.
  3. سناریو سوم(از اول دسامبر تا آخر ۲۰۲۰): باز شدن تدریجی مرزها و کاهش ۷۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹٫ در این سناریو حجم سفرهای خارجی با کاهش ۱/۱ میلیارد نفری روبرو خواهد شد. درآمد حاصل از این رکود نیز با کاهش ۷۹ درصدی حدود ۱/۲ تریلیون دلار تخمین زده شده است.

البته این سناریوها بدون در نظر گرفتن الگوهای تغییر ماهانه اقتصادی جهانی است؛ یعنی یک جورایی خیلی از مولفه های ثابت فرض شده اند. امیدواریم که هر چه زودتر این اپیدمی خطرناک مهار شود. آنچیزی که از این تحلیل باید دنبال کنیم این است که برنامه ما برای ادامه مسیر چیست؟ انسان های موفق در شرایط سخت که خیلی ها از ادامه سیر دست می کشند تازه بازار خود را توسعه می دهند؛ البته با یک پلن(Plan) کاملاٌ متفاوت و مطابق با شرایط پیشرو!

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیتم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشتم و در کنار کارهای روزمره ام، روایت قهرمانان تولید و کارآفرینی کشورم را به نگارش در می آورم؛ چراکه به این اعتقاد دارم در کنار علم باید تجربه را نیز کسب کرد و چه بسا تجربه بالاتر از علم باشد!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

آمار بالای 85 هزار واحد صنعتی در کشور که بخش عمده ای از تولید ناخالص ملی کشور عزیزمان را تشکیل می دهند از یک طرف و واحدهای صنعتی تعطیل شده از طرف دیگر، ضرورت بحث بازاریابی صنعتی را بیش از پیش نمایان می کند. من و دوستانم در راستای حمایت واقعی از کالا و خدمات ایرانی در امر تحقیقات بازاریابی و بازاریابی صنعتی همت گماشتیم. شاید بتونیم کمکتون کنیم تا بدانید اندازه بازار شما چقدر است؟ سهم بازار رقبا چقدر است و تا چه اندازه شانس موفقیت دارید؟ البته در کنار این کار به معرفی واحدهای صنعتی موفق هم پرداختیم تا شاید برایتان خط فکری جدیدی رقم بزنن.

ایمیل:  Info@bazazzade.ir

تلفن: 02122733086 

سایت شخصی: Bazazzade.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، واحد 305، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media