تحلیل بازار گردشگری ؛ آخرش چی میشه؟

تحلیلی مهم و قابل تامل برای فعالین حوزه گردشگری؛ ۳ سناریو سازمان جهانی گردشگری(UN World Tourism Organisation)

یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور که به جهت شیوع اپیدمی کوید-۱۹(COVID-19) متحمل خسارت های سنگینی شد بخش گردشگری بود؛ امروز تحلیل سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) را می خواندم که آخرش چی میشه؟! به تمامی عزیزانی که در این عرصه فعالیت دارند به جد پیشنهاد می کنم این تحلیل را بخوانند و به فکر طرحی نو باشند؛ چرا که چشم انداز رکود، طولانی تر از آن است که فکر می کردیم.

همان طور که در گراف اصلی این مقاله می بینید؛ همه گیری ویروس کرونا(Coronavirus) در جهان باعث کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی تعداد گردشگران ورودی خواهد شد؛ یعنی بین ۲۹۰ الی ۴۴۰ میلیون نفر ریزش توریست خارجی؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ تعداد گردشگران بین المللی حدود ۱/۵ میلیارد نفر بوده است و با سرعت رشد بالایی که این صنعت داشت پیش بینی شده بود این عدد به ۱/۶ میلیارد نفر برسد.

همان طور که در گراف(UNWTO) مشخص است آثار مخرب این ویروس از پیامدهای رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ و همچنین شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ هم بیشتر است. حوادثی همچون ۱۱ سمپتامبر ۲۰۰۸ هم خیلی منحنی را جابجا نکرد و در مجموع تمام حوادث یاد شده چیزی بین ۰/۴ درصد تا ۴ درصد منحنی را منفی کردند اما کرونا چه خواهد کرد.

تحلیل بازار گردشگری ؛ آخرش چی میشه؟

بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی گردشگری(UN World Tourism Organisation) برای ۹ ماه باقی مانده از سال ۲۰۲۰، ۳ سه سناریو قابل تصور وجود دارد(البته داخل پرانتز بگویم به شرط باز شدن مرزها):

  1. سناریو اول(از اول آوریل تا آخر ۲۰۲۰): باز شدن تدریجی مرزها که با کاهش ۵۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ روبرو خواهیم شد. در این سناریو حجم سفرهای خارجی جهانی، کاهش ۸۵۰ میلیون نفری را خواهد دید. درآمد حاصل از این رکود با کاهش ۶۲ درصدی حدود ۹۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
  2. سناریو دوم(از اول سپتامبر تا آخر ۲۰۲۰): باز شدن تدریجی مرزها و کاهش ۷۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹٫ در این سناریو حجم سفرهای خارجی با کاهش یک میلیارد نفری روبرو خواهد شد. درآمد حاصل از این رکود با کاهش ۷۳ درصدی حدود ۱ تریلیون دلار تخمین زده شده است.
  3. سناریو سوم(از اول دسامبر تا آخر ۲۰۲۰): باز شدن تدریجی مرزها و کاهش ۷۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹٫ در این سناریو حجم سفرهای خارجی با کاهش ۱/۱ میلیارد نفری روبرو خواهد شد. درآمد حاصل از این رکود نیز با کاهش ۷۹ درصدی حدود ۱/۲ تریلیون دلار تخمین زده شده است.

البته این سناریوها بدون در نظر گرفتن الگوهای تغییر ماهانه اقتصادی جهانی است؛ یعنی یک جورایی خیلی از مولفه های ثابت فرض شده اند. امیدواریم که هر چه زودتر این اپیدمی خطرناک مهار شود. آنچیزی که از این تحلیل باید دنبال کنیم این است که برنامه ما برای ادامه مسیر چیست؟ انسان های موفق در شرایط سخت که خیلی ها از ادامه سیر دست می کشند تازه بازار خود را توسعه می دهند؛ البته با یک پلن(Plan) کاملاٌ متفاوت و مطابق با شرایط پیشرو!

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!