رواندا و شرایط اقتصادی این کشور
شرایط اقتصادی رواندا در سالهای اخیر بهبود یافته و اقتصاد کشور در حال گسترش است. بخشهای اقتصادی اصلی در رواندا عبارتند از:
- کشاورزی: بیش از ۶۰ درصد جمعیت رواندا به بخش کشاورزی مشغول هستند و این بخش نقش مهمی در تامین غذای مردم و صادرات محصولات کشاورزی ایفا میکند. محصولات اصلی شامل کاهو، سیبزمینی، ذرت، چای و قهوه است.
- صنعت: رواندا صنعتی نسبتاً کوچک دارد و به تولید محصولاتی نظیر پارچههای پنبهای، کفش و مصنوعات چوبی میپردازد.
- خدمات: بخش خدمات نیز در اقتصاد رواندا نقش مهمی دارد، از جمله بخشهای مهم آن شامل تجارت، حملونقل، گردشگری و خدمات مالی است.
- گردشگری: رواندا به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب با مناظر طبیعی خیرهکننده، غارها، پارکهای ملی و تاریخچه فرهنگی بکر، به جذب گردشگران خارجی و داخلی پرداخته است. این حوزه نقش مهمی در اقتصاد رواندا ایفا میکند و درآمد ارزی مهمی را ایجاد میکند.
به طور کلی، رواندا از رشد اقتصادی قابل توجهی در سالهای اخیر برخوردار بوده و توانسته است از برخی از مشکلات گذشته خود عبور کند. اما باز هم برخی چالشهایی نظیر فقر، بیکاری و کمبود زیرساختها باقیماندهاند که نیاز به راهحلهای جامع و پایدار دارند.
تحقیقات بازار صادراتی در رواندا
تحقیقات بازار صادراتی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- بررسی بازار: شامل مطالعه مشتریان هدف، نیازها و ترجیحات آنها، بررسی رقبا و محصولات مشابه در بازارهای هدف، تحلیل مشخصات محصول و خدمات، محصولات رقبا و قیمتگذاریها.
- بررسی قوانین و مقررات: شامل مطالعه قوانین و مقررات تجاری و صادراتی کشورهای هدف، موانع و محدودیتهای بازاریابی و ورود به بازارها.
- تحلیل ترابرد و توزیع: شامل بررسی نحوه ترابرد کالاها به کشورهای هدف و توزیع محصولات در آنها.
- تحلیل پولی و ارزی: شامل مطالعه تأثیر نرخ ارز و شرایط مالی بر صادرات و نحوه مدیریت ریسکهای ارزی.
- تحقیقات بازاریابی دیجیتال: شامل بررسی روند اینترنتی و رسانههای اجتماعی در کشورهای هدف و استفاده از روشهای دیجیتال در بازاریابی.
تحقیقات بازار صادراتی به کسبوکارها کمک میکند تا راههای بهتری برای ورود به بازارهای خارجی پیدا کنند، ریسکهای ممکن را کاهش دهند و بازدهی بهتری داشته باشند. این تحقیقات به عنوان یک ابزار مهم در فرآیند تصمیمگیریهای بازاریابی بینالمللی تلقی میشود و برای موفقیت در بازارهای جهانی بسیار اهمیت دارد.
صادرات و واردات رواندا
صادرات:
- محصولات صادراتی اصلی رواندا شامل قهوه، چای، پوشاک، پروانههای برشی، مواد خام چوب، معدنها (مانند کاسیتریت، کلمبیت، کولتان و طلا) و میوههای استوایی هستند.
- قهوه یکی از اصلیترین محصولات صادراتی رواندا است و بازارهای هدف اصلی آن عمدتاً اروپا و ایالات متحده هستند.
واردات:
- رواندا از واردات غیرنفتی برای تأمین نیازهای داخلی خود بهره میبرد. محصولات وارداتی شامل مواد غذایی، ماشینآلات و تجهیزات، نفت خام و محصولات پتروشیمی، خودرو، الکترونیک و لوازم خانگی، داروها، پوشاک و محصولات صنعتی است.
- کشورهای همسایه نظیر تانزانیا، کنیا و بوروندی همچنان از مهمترین کشورهای واردکننده به رواندا هستند.
در روند توسعه صادرات، دولت رواندا تلاش میکند با توسعه بخش کشاورزی و صنعتی، تسهیلات بهتر تجارت، کاهش محدودیتهای تجاری و جذب سرمایهگذاری خارجی، اقتصاد کشور را بهبود بخشد و روند صادرات را تقویت نماید. افزایش صادرات کشور میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد زیرا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در کشور، به اشتغالزایی و توسعه اقتصادی کمک میکند.
صادرات ایران به رواندا
صادرات ایران به رواندا عمدتاً در زمینههای زیر انجام میشود:
- محصولات کشاورزی: ایران با دارا بودن منابع غنی طبیعی و خاک حاصلخیز، محصولات کشاورزی متنوعی را تولید میکند. محصولاتی مانند پسته، خشکبار، پوست و چرم، میوهها، خرما و محصولات زراعی ممکن است به رواندا صادر شوند.
- محصولات صنعتی: برخی محصولات صنعتی و تولیدات ایرانی نیز میتوانند به رواندا صادر شوند. مثلاً تجهیزات کشاورزی، ماشینآلات، لوازم خانگی و مصنوعات چوبی.
- محصولات پتروشیمی: ایران به عنوان یک کشور با منابع غنی نفتی و گازی، محصولات پتروشیمی متنوعی را تولید میکند که میتوانند به بازارهای خارجی بهویژه رواندا صادر شوند.
- محصولات دارویی و پزشکی: ایران یکی از تولیدکنندگان قوی محصولات دارویی و پزشکی در منطقه است و ممکن است بخشی از این تولیدات به رواندا صادر شوند.
برای انجام صادرات به رواندا یا هر کشور دیگری، شرکتها باید با شرایط تجاری و نرخ ارز آن کشور آشنا شوند و مطمئن شوند که محصولات آنها بازار پذیری مناسبی در کشور مقصد دارند. همچنین، نیاز به مطالعه قوانین و مقررات مربوط به صادرات به کشورهای هدف نیز وجود دارد تا همه اقدامات با مقررات اسنادی آن کشور هماهنگ شود و هیچ مشکلی در فرآیند صادرات ایجاد نشود.
شرکت تحقیقاتی و بازرگانی ایده
شرکت بازرگانی و تحقیقات بازار ایده سازان بازار فردا به شماره ثبت ۵۹۴۸۶۴ و شناسه ملی ۱۴۰۱۱۰۶۳۴۴۳، که به اختصار ” موسسه تحقیقات بازار ایده ” نامیده می شود، کار خود را از سال ۱۳۹۴ بصورت حرفه ای شروع کرد؛ لازم به ذکر است شرکت بازرگانی و تحقیقات بازار ایده دارای دو مجوز رسمی و دولتی از مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه و بودجه برای اجرای فعالیت های تحقیقات بازار به شماره گواهینامه مرکز آمار ایران ۱۴۰۱/۱۱۳۴۷ و همچنین کارگزاری رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره گواهینامه صندوق ضمانت صادرات ایران ۴۴۵۵ برای تکمیل پرونده های اعتبارسنجی مشتریان صادراتی می باشد. این شرکت تحقیقات بازاریابی در ابتدای امر فقط در حوزه اجرای پروژه های تحقیقات بازار میدانی و بیشتر از نوع تحقیقات کمی فعال می کرد؛ در سال ۱۳۹۷ همزمان با تاسیس شرکت تحقیقات بازاریابی ایده، فعالیت های تحقیقاتی خود را در حوزه های داخلی و برون مرزی نیز گسترش داد. موسسه تحقیقات بازاریابی ایده در طول ۸ سال گذشته پروژه های میدانی و عملیاتی متعددی را در حوزه داخلی و همچنین خارجی انجام داده است؛ در این بین در طی سال های گذشته بخشِ کلینیک مشاوره کسب و کار ایده نیز با تمرکز بر سه حوزه آموزش، مشاوره و نظارت بر پروژه های بازاریابی صادراتی فعالیت داشته است. مدیریت گروه تحقیقات بازاریابی ایده بر عهده آقای دکتر بزاززاده است؛ ایشان سوابقی درخشان در حوزه صادرات به کشورهای امارات متحده عربی(دبی)، عراق، عمان و برخی از کشورهای عربی و آفریقایی دارند. لازم به ذکر است این شرکت در شهرهای تهران و دبی دفتر کار تحقیقات بازاریابی دائم و رسمی دارد. آدرس دفتر ما در ایران: تهران، میدان تجریش، خیابان غلام جعفری، پلاک ۳۷ و در کشور امارات متحده عربی: دبی، بازار دیره، منطقه نایف، قلب تپنده بازار دبی می باشد.
اجرای پروژه های بازرگانی و تحقیقات بازار بین المللی
شرکت های بازرگانی زیادی در ایران فعال هستند؛ اما کمتر شرکت بازرگانی را می توان در ایران یافت که در عرصه تحقیقات بازار بین المللی نیز فعال باشد؛ با توجه به سوابق درخشان تیم شرکت بازرگانی و تحقیقات بازار ایده در کشورهای عربی و آفریقایی در سال های قبل، می توانید از خدمات این مجموعه به عنوان مجری پروژه های بازرگانی و تحقیقات بازار خود در حوزه صادرات و همچنین واردات محصولات خود استفاده کنید. با توجه به حضور دائم شرکت ایده سازان بازار فردا در کشورهای عربی، آفریقایی و همچنین داشتن یک آفیس دائم در مرکز اصلی بازار عمده فروشان شهر دبی و همچنین شهر ابیجان در ساحل عاج، امکان اجرای انواع پروژه های بازرگانی و تحقیقات بازار، از محاسبه Market Size گرفته تا Brand Awareness برای این شرکت آسان می باشد.
بدون شک کشور امارات متحده عربی و به طور خاص شهر دبی، هاب اقتصادی منطقه خاورمیانه است؛ از اینرو اجرای انواع پروژه های تحقیقات بازار به جهت توسعه بازار و همچنین فعالیت های بازرگانی در این منطقه برای شروع امر صادرات می تواند کمک شایانی به واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور در عرصه بین الملل بنماید. روش کار شرکت ایده سازان بازار فردا در امر اجرای پروژه های تحقیقات بازار به دو بخش Desk Research و تحقیقات بازار میدانی تقسیم می گردد. در بخش اول بعد از یک جلسه مشاوره ابعاد مسئله و نیاز شما به بحث بازاریابی و تحقیقات بازار مشخص می گردد و بعد از تکمیل فایل RFP در قالب یک بازه زمانی ۵ الی ۱۰ روزه یک Desk Research حرفه ای برای فروش محصول شما انجام خواهد گرفت؛ در صورتی که نتایج بخش اول رضایت بخش بود وارد فاز دوم که همان تحقیقات بازار میدانی می باشد خواهیم شد. در فاز دوم بر اساس پراکندگی جغرافیایی مشتریان هدف در سطح بازار کشور امارات متحده عربی و یا هر کشور عربی و یا آفریقایی دیگر، طول مدت زمان اجرایی پروژه و همچنین هزینه های عملیاتی آن محاسبه و به شما اعلام خواهد شد. برای آگاهی از فرایند اجرایی پروژه های تحقیقات بازار صادراتی با شماره واتس اپ ۰۰۹۷۱۵۶۱۵۴۴۱۷۷ و یا ۰۹۱۲۳۱۳۷۴۱۹ تماس حاصل فرمایید.
اجرای پروژه های تحقیقات بازار داخلی در تمامی شهرهای ایران
تیم تحقیقاتی شرکت بازرگانی و تحقیقات بازار ایده در داخل کشور ایران نیز قوی می باشد و با در اختیار داشتن پرسشگران آموزش دیده خود در تمامی استانها و شهرهای کشور امکان اجرای انواع پروژه های پایش، آمارگیری و پرسشگری در حوزه های مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را دارد. با عنایت به اینکه تمرکز اصلی موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بر روی صنایع بزرگ و متوسط کشور می باشد بنابراین اکثر پروژه های اجرا شده در حوزه صنایع روغن موتور، قیر، فولاد، پتروشیمی، انواع مواد غذایی و خوراکی، برق و الکتریک، فرش، مبلمان، صنعت ساختمان، کاشی و سرامیک، سیمان، انواع مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده و سایر صنایع دارای مزیت صادراتی در کشور بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجرای انواع پروژه های تحقیقات بازار داخلی به وب سایت های www.mrioi.com و www.mrvisitor.ir مراجعه فرمایید.
کارگزار رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران
در انتها باید به این امر اشاره کنیم که موسسه تحقیقات بازاریابی ایده به عنوان کارگزار و نماینده رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، توانایی راهنمایی شما برای اجرای انواع پروژه های تامین منابع مالی صادراتی، اعتبارسنجی خریداران خارجی، ارائه انواع پوشش ها و تضمین های دولتی برای فروش صادراتی، بر اساس اعتبار و ضمانتنامه های مبتنی بر قرارداد را دارد. شایان ذکر است این صندوق با همکاری سازمان جهانی آنکتاد، به عنوان تنها شرکت بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس گردیده و به پشتوانه حمایت های مالی دولت و مجلس شورای اسلامی تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار در قالب انواع پوشش برای ریسک های سیاسی و تجاری صادرات و انواع ضمانتنامه های اعتبار ریالی و ارزی، به صادرکنندگان کالاها و خدمات و همچنین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی کمک کرده است. لذا ما در دپارتمان خدمات برون مرزی خود این توانایی را داریم که در کنار سایر خدمات تخصصی تحقیقات بازار، به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور عزیزمان کمک نماییم تا مشتریان خارجی خود را اعتبارسنجی نموده و با حمایت یک سازمان دولتی با کمترین ریسک ممکن، کالا و یا خدمت خود را صادر کنند و در صورتی که متحمل خسارت شدند بنا به نوع خسارت وارده و بعد از بررسی های واحد خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران، بین ۹۰ الی ۹۵ درصد خسارت خود را از این صندوق دولتی دریافت نمایند. مهمترین مزیت صندوق ضمانت صادرات ایران برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی این است که هر فرد ایرانی که در حوزه صادرات فعالیت دارد می توانند تامین مالی صادراتی خود را از محل خدمات متنوع این صندوق تامین کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]