بازاریابی مستقیم نوعی از تبلیغات است که در آن به مشاغل و سازمان هایی که ذی نفع نیستند این اجازه را می دهد تا به طور مستقیم با مشتری از طریق رسانه های مختلف از جمله:
- تلفن
- تلفن همراه
- پیام
- پست الکترونیکی
- وبسایت ها
- تبلیغات آنلاین
- بازاریابی با استفاده از داده ها
- پخش و انتشار آگهی
- تلویزیون
- تبلیغات روزنامه ای و مجلات، در ارتباط باشد.
در بین کار آموزان این جنبش، اصطلاح واکنش مستقیم رایج است.
تاثیرات بازاریابی مستقیم برروی مشتری
بازاریابی مستقیم بر روی مشتری، اطلاعات و آزمایش تمرکز دارد. بنابراین در کنار ارتباطات واقعی، بازاریابی مستقیم به متحد کردن اجزا جهت تحلیل و بررسی نتایج می پردازد. ویژگی هایی که بازاریابی شبکه ای را از انواع دیگر بازاریابی مجزا می کند عبارتند از: وجود یک پایگاه اطلاعاتی که شامل آمار مشتری های احتمالی، مشتری، مشاغل و… به همراه اطلاعات مرتبط با آن ها از جمله شماره تلفن و آدرس، اطلاعات آماری، سابقه ی خرید، سابقه ی شرکت ها و… است. در نظر داشتن این اطلاعات از عناصر مهم بازاریابی مستقیم است.
پیام های بازاریابی مستقیم، به طور مستقیم و بدون واسطه به لیستی از مشتری ها و یا مشتری های احتمالی فرستاده می شود. در بازاریابی مستقیم اصطلاحی با عنوان اقدام به عمل وجود دارد.
به عنوان مثال:
یک تبلیغ ممکن است از مشتری احتمالی بخواهد با یک شماره تلفن به صورت رایگان تماس بگیرند و یا یک ایمیل جهت سفارش کالا بفرستند و یا روی لینکی در سایت کلیک کند. بازاریابی مستقیم توسط مشاغل مختلف در ابعاد گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.
بازاریابی مستقیم بخاطر نتایج مثبت و ارزنده که به طور مستقیم می تواند اندازه گیری شود معیاری به عنوان نرخ پاسخگویی در بازاریابی مستقیم شناخته می شود و یکی از پارامتر های کیفی موفقیت در بازاریابی مستقیم محسوب می شود. در مقابل، در تبلیغات معمولی بخاطر عدم وجود پاسخ و واکنش مستقیم از مشتریان از پارامتر هایی مثل آگاهی و شناخت و علاقه جهت معیار استفاده می شود. بررسی و تحلیل نتایج فروش یک عنصر مهم و اساسی در بازاریابی مستقیم است.
یکی دیگر از مزایای بازاریابی مستقیم، ارتقا و بهبود کیفیت محصولات یک برند است. بسته به دیگر شیوه های پخش کالا، بازاریابی مستقیم به تقاضا، ارتباطات، انتخاب راه های ارتباطی و مشتری هدف بستگی دارد و وابستگی کمتری به قدرت برند دارد.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده