بعضی حرکات و حالات سر و گردن ، بیان کننده مطالبی هستند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم که می تواند برای بازاریابان مورد استفاده قرار بگیرد.

  •  تكان دادن سر به بالا و پايين

نشان دهنده تأييد یک مساله است و در اغلب فرهنگ ها و جوامع معادل كلمه “بله” می باشد. نكته مورد توجه درباره اين حركت غيركلامى آن است كه افراد كر و لال نيز از اين حركت براى تأييد استفاده مى كنند.

  • تكان دادن سر به سمت چپ و راست

دراغلب فرهنگ ها اين حركت نشانه نفى و معادل كلمه ” نه”  در زبان است. اين حركت نیز ذاتى است، مثلا نوزادان که قدرت تکلم ندارند با حرکت سر به چپ و راست، سیر بودن خود را به مادر می فهمانند.

 نگه داشتن سر به سمت بالا

نشان دهنده دیدگاه منفی یا تکبر آمیز فرد نسبت به طرف مقابلش می باشد. مثلاً اگر يك بازارياب نتواند مخاطبانش را متقاعد كند، ممكن است با اين عكس العمل از سمت آن ها روبه رو شود.

  •  كج كردن سر به يك طرف

زمانى كه افراد به طرف مقابلشان علاقه مندند، اين حركت را از خود بروز مى دهند. مثلاً دو دوست یا یک زوج هنگامیکه در مورد موضوعى باهم گفت و گو مى كنند، ممكن است به نشانه علاقه به حرف هاى یکدیگر، از اين حالت استفاده كنند. هر بازارياب، در حال گفت و گو و معرفى كالا يا خدمت با ديدن اين حركت از طرف مقابل، مى تواند به موفقيت خود و جلب علاقه خريد طرف مقابل پى ببرد.

  •  گرفتن سر رو به پايين

نشان دهنده، خشمگين  و عصبانی بودن فرد است و نظر منفی فرد در رابطه با یک مساله را می  رساند. گاهی ما برای پنهان کردن شدت عصبانی خود از این حرکت استفاده می کنیم. بازاريابان ماهر با ديدن چنين حركتى، بايد بتوانند قبل از معرفى كامل كالا يا خدمت، نظر مساعد آن ها را جلب كنند.

  •  قرار گرفتن سر به طور معمول و راست

وقتى مخاطب از روبه رو به صورت بازارياب نگاه مى كند، بيان كننده حالتى خنثى مى باشد.

  •  قرار دادن هر دو دست پشت سر

افرادى كه اعتماد به نفس زياد دارند و نسبت به ديگران احساس برترى و سلطه گرى دارند و یا ابراز فضل و دانایی می کنند بیشتر از این حرکت استفاده می کنند. اين حركت را اغلب در هنگام مواجه با وكيلان، مديران شركت ها و حسابداران مشاهده می کنیم.

حتماً به ياد داريد كه در مطالب قبلی بیان کردیم ، براى قضاوت در مورد يك برخورد، بايد كل حركات و كلمات و لحن فرد را مد نظر قرار داد و سپس حركت او را تفسير كرد، زيرا ممكن است هر یک از این حرکات نشان دهنده معنی دیگری باشد و نباید از روی یک حرکت به تنهایی در مورد دیدگاه فرد نسبت به یک مساله قضاوت نمود. مثلا ممکن است قرار دادن دستان پشت سر به دلیل خستگی فرد باشد و وی بخواهد با  این کار از خستگى در ناحيه گردن بكاهد.

درباره نویسنده

0 دیدگاه در به حالات سر و گردن مشتری توجه کنیم!
  1. مطالب کاربردی و مفیدی بود … در ضمن عکس هم خیلی با مزه بود

  2. با سلام و خدا قوت
    مطالب زبان بدن، فوق العاده جذاب و کاربردی اند.
    اگر از تصاویر شخصیت های برتر مدیریتی استفاده شود، فوق العاده است.
    با سپاس از شما

    • با سلام و احترام
      از لطف شما بسیار سپاسگزارم، ان شاالله سعی می شود تا حد امکان نظرات شما و سایر دوستان عزیز نیز،اعمال شود.

  3. با ادب و احترام
    بسیار عالی و خوب
    موفق و پیروز باشید.

  4. بسیار عالی…. لطفا مطالب را با مثال همراه کنید. سپاسگزارم.

  5. لطفا به مطالب این بخش بیشتر پرداخته شود و بیشتر مطلب بگذارید. واقعا کاربردی است.

  6. ممنون کاربردی بود..

  7. ممنون خوب بود

  8. سلام نگاه کردن به خریدار یکی از راه های ویزیتوری است.

    • با سلام احترام
      سپاسگزارم، بله، به نکته خیلی خوبی اشاره فرمودید دقیقا همانطور که شما هم فرمودید نوع و شیوه نگاه یک بازاریاب به مخاطب در برداشت مخاطب از بازاریاب بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. در مباحث پیشین به انواع نگاه و حالات غیر کلامی چشم نیز، پرداخته شده است.
      با سپاس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.