بنیانگذار لورئال؛ فرانسوا بتانکور می یر

فرانسوا بتانکور می یر 

تا به حال به احتمال زیاد اسم لوازم آرایشی لورئال را شنیده اید. این لوازم آرایشی معروف در ایران طرفدران خاص خود را دارد و بعلاوه از کیفیت خوبی هم برخوردار است.  فرانسوا بتانکور می یر دختر لیلیان صاحب این شرکت عظیم است. زمانی لیلیان در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ فوت کرد مالیکت تمام این شرکت به فرانسوا به ارث رسیدید. این ارثیه او را به یکی از زنان ثروتمند تاریج جهان تبدیل کرده است.

سهامداران این شرکت

سهام این شرکت در دست افراد یا شرکت های مختلفی است به عنوان نمونه؛ شرکت لورئال ۲۹٫۷ درصد از سهامش متعلق به شرکت سویسی نستله است و نیز ۳۰٫۹ درصد از سهام لورئال در مالیکت فرانسوا بتانکور می یر دختر لیلیان بتانکور می یر ( لیلیان دختر بنیانگذار لورئال می باشد) است و در نهایت ۷ درصد از سهام این شرکت هم در اختیار کارکنان این شرکت ست.

شرکت لورئال را امروزه چه کسی هدایت می کند؟

هدایت شرکت لورئال یک سوال مهم برای هر شخصی در دنیا است. این سوال که این شرکت عظیم با این همه شعبه و موفقیت های مختلف امروز به وسیله چه کسی هدایت می شود سوالی است که سلول های خاکستری مغز را قلقک می دهد. لورئال یک شرکت فرانسوی است که خانم فرانسو او را هدایت می کند. کیفیت خوب محصولات این برند تحت تاثیر شرایط مساعدی است که بنیانگذار او ایجاد کرده است. اوژن شولر یک شیمیدان و پدربزرگ فرانسو بود. کسی که توانست با دانش خود برند با کیفیتی را به جهان عرضه کند.

فعالیت های بنیانگذار لورئال

شولر ابتدا اولین رنگ موی شیمیایی جهان را ساخت. این رنگ مو با نام  Auréole دربازار عرضه شد. شولر نام شرکت خود را شرکت رنگ موی بی ضرر فرانسوی گذاشت. لورئال در آغاز فعالیت خود به صورت انفرادی اداره می شد زیرا هنوز وسعت زیادی نداشت. شولر تمام تلاش خود را می کرد، فعالیت هایش را چنان زیاد کرده بود که حتی بسیاری از شب ها از خواب خود می گذشت. او برای فروش محصول خود به آرایشگاه های پاریس سر می زد و به امید موفقیت این خستگی ها را به جان می خرید. این حوادث در سال ۱۹۰۷ میلادی رخ می داد و شولر با تمام توان تلاش می کرد برند خود را در ذهن مردم تثبیت کند. در سال ۱۹۰۹ میلادی او وام گرفت و یک مکان بزرگ تیر را بریا گسترش فعالیت هایش اجاره کرد. در همین سال او اولین کارمند را استخدام کرد و در مجله مخصوص به حرفه خود شروع به تبلیغ محصول خود کرد. در سال ۱۹۰۹ میلادی شولر تصمیم گرفت، نام برند خود را به آن چه که امروز شما می شناسید تغییر دهد، لورئال….. و به این ترتیب این برند مشهور در شهر پاریس فرانسه  پایه گذاری شد.لورئال غول لوازم آرایشی جهان، که امروزه مورد توجه بیشتر خانم های دنیا است ابتدا با تولید یک رنگ مو پایه گذاری شد اما، امروزه آنقدر تنوع محصول های زیادی دارد که علاقمندان به آرایش هر محصول مرتبط در این حوزه را می توانند در این  برند متنوع جستجو کنند.

لورئال روز به روز بزرگ تر می شد. شولر آن چنان با جدیت تلاش می کرد که توانست در سال ۱۹۳۴ میلادی شرکت مونسارون را بخرد و درست در همین سال او توانست شامپوی بدون صابون عرضه کند! این محصول در آن زمان به نوبه خود خارق العاده بود، یک نوآوری که لورئال را مشهورتر کرد. اما شولر برای نام گذاری این محصول خلاقیت به خرج داد او این محصول را با نام لورئال عرضه نکرد بلکه نام این شامپوی جدید را دوپ گذاشت! این شیوه نام گذاری امروزه بسیار رایج است به عنوان مثال خمیر دندان پونه و نسیم هر دو برای یک کارخانه هستند اما، نام گذاری های مخصوص به خود را دارند و از شیوه نام گذاری ………… استفاده کرده است. شولر در آن زمان از این سبک برای نام گذاری پیروی کرد که به نوبه خود این شیوه نام گذاری در آن زمان یک خلاقیت بود. کم کم این سبک به یک الگو برای لورئال تبدیل شد. شرکت لورئال در سال های بعدی شرکت های جدیدی خرید و نام های تجاری جدیدی را برای محصول های متنوع خود ایجاد کرد. درحدود سال های ۱۹۶۰ میلادی شرکت لورئال، شرکت لانکوم و شرکت گارنیه را خرید و سپس شرکتی با عنوان گای لاروش را برای عطر جدید خود ایجاد کرد. این شیوه برای شرکت لورئال یک سبک است. به عنوان مثال این شرکت، شرکت میبلین را خرید و زیر شاخه های جدید را برای آن در نظر گرفت. شرکت لورئال استراتژی خود را با این روش تثیت می کرد. شاید باورتان نشود اما، فروش شرکت میبلین به عنوان زیر مجموعه لورئال امروزه یک نام تجاری بسیار قدرتمند با فروش بسیار بالا است.

شرکت لورئال با این شیوه به یک برند بین المللی تبدیل شده است که توانسته است خود را با ملیت های مختلف وفق دهد. در حدود سال ۲۰۰۶ میلادی صاحبان لورئال تصمیم گرفتند که شرکت بادی شاپ را خریداری کنند. این شرکت یک شرکت آرایشی است که به مبلغ ۶۵۲ میلیون پوند در آن زمان خریداری شد. بادی شاپ شرکت عظیمی است و یکی از زیر مجموعه های بزرگ لورئال محسوب می شود. لورئال در حال حاضر مالک ۴۲ کارخانه در سرتاسر دنیا است. این استراتژی لورئال آن چنان جالب است که مجله بلومبرگ بیزنس ویک در مقاله ایی با عنوان لورئال زیبایی یک برندینگ جهانی موفقیت شرکت لورئال را در توانایی خاص این شرکت در شناخت جذابیت های فرهنگ های مختلف جهان می داند که این شرکت این توانایی خود را در قالب محصولاتش ارائه می کند. یکی دیگر از استراتژی های صاحبان این شرکت این است که آن ها از ضربه خوردن از جانب خودشان نمی ترسند! همان طور که گفتیم این شرکت زیر مجموعه های زیادی دارد. این شرکت با داشتن نام های تجاری مختلف این خطر را همیشه دارد که ممکن است هر کدام از زیر بخش هایش، فروش این شرکت را تحت شعاع قرار دهند یا با نوسان روبرو کنند اما، صاحبان این شرکت این خطر را پذیرفته اند تا بتوانند به خوبی از فرصت های بازار استفاده کنند. شاید باورتان نوشد اما برند های زیر مجموعه لورئال خودشان امروزه رقیب لورئال هستند و این رقابت زیبا توانسته لورئال را خاص کند.

لورئال چگونه تبلیغ می کند؟

هر برند معروفی برای تبلیغ محصولاتش از شعار های خاص خود استفاده می کنند و لورئال نیز این کار را با شعار “برای اینکه شما شایستگی آن را دارید” انجام می دهد. این شعار هم خریداران عمده و هم خریداران شخصی این برند را در بر می گیرد. صاحبان شرکت لورئال برای تاثیر گذاری شعار شرکت خود تصمیم گرفتند آن را از زبان افراد مشهور دنیا نیز بیان کنند و این امر باعث شده توجه به این برند بیشتر شود و اقبال مشتریانشان نسبت به محصول های لورئال افزایش چشمگیری داشته باشد. لورئال شعار های تبلیغی گوناگونی را برای خط های مختلف تولید خود در نظر می گیرد. این شرکت به تازگی شعاری با این مضمون برای خط تولید بخش محصولات کودک خود طراحی کرده است: “برای اینکه ما نیز شایستگی آن را داریم….” لورئال تمام نام های تجاری خود را زیر پرچم اصلی لورئال بازتاب جهانی می دهد و بعلاوه به هرکدام جداگانه قدرت می دهد و شعار تبلیغاتی جداگانه ایی نیز برای هر کدام دارد. لورئال با در نظر داشتن بازا های های اختصاصی؛ نام های تجاری جدیدی را معرفی می کند و بر روی آن ها سرمایه گذاری می نماید.

شرکت لورئال و فعالیت های کسب سود و فروش آن

صاحبان شرکت لورئال بسیار فعال هستند. آن ها به رشد شرکت خود توجه زیادی دارند و در هر سال به طور متوسط ۳۰۰۰ فرمول جدید بریا محصولاتشان ارائه می کنند! شرکت لورئال در هر سال سود قابل توجه ایی هم کسب می کند و این سود مدیون فروش خوب این شرکت زیرا در یک ثانیه شرکت لورئال در کل دنیا ۸۵ محصول خودش را می فروشد! حال این مقدار را ضرب در دقیقه، ساعت و یک سال کنید… عدد نجومی سود این شرکت بدون شک چشم هایتان را به صفحه کاغذ میخکوب می کند! و الببته جای تعجب هم ندارد کالای با کیفیت و تیم خوب این شرکت جای تعجبی باقی نمی گذارد. در سال ۲۰۱۰ میلادی در آمد این شرکت بین المللی  ۱۹٫۵ میلیارد یورو بود. در آمد های کسب شده برای لورئال حاصل فعالیت بخش تولید این شرکت است. شرکت لورئال برای کسب درآمد بهتر به بخش تحقیق و توسعه خود توجه ویژه دارد. به همین دلیل ۳٫۳ درصد از أرامد خود را در سال به بخش تحقیق شرکت اختصاص می دهد و بالغ بر ۲۹۰۰ نفر در واحد تحقیق و توسعه این شرکت مشغول به کار هستند.

ساختمان مرکزی شرکت لورئال

با توجه به این که شرکت لورئال در فرانسه شکل گرفت دفتر مرکزی آن نیز در حومه شهر پاریس در کلیشی او_دو_سن است.  این بنای قدیم متعلق به سال ۱۹۷۰ میلاید است و ۱۴۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. از بخش های جالب این ساختمان وجود بزرگ ترین سالن آرایشگاه دنیا در آن است که ۹۰آرایشگر و ۳۰۰ کارمند در آن فعالیت می کنند! لورئال شعبه هایی از دفتر مرکزی خود را در آمریکا نیز تاسیس کرده است که در شهر های نیویورک و شهر نیوجرسی، برکلی هایتس مستقر است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی: Mrvisitor.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده = تحقیقات بازاریابی: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media