آقای بازاریاب، حامی کالای ایرانی
?>
بازاریابی ورزشی

در نظر مردم برند به معنی آرم یا لوگو یک تیم است که برای شناساندن یک باشگاه یا سازمان ورزشی به کار می رود ولی در بین متخصصان ورزشی برند دارای مفهومی پیچیده و گسترده است که  دامنه متنوعی از ایده ها و ویژگی ها را در بر می گیرد. برای آشنایی با تعریف برند در بازاریابی ورزشی به شرح این مطلب می پردازیم.

برند مشخصا یک نام یا سمبل در ورزش نیست، بلکه نمادی است که با هدف فروش کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین سازمان ورزشی آن را با هدف ارزش آفرینی برای محصولات خود مورد استفاده قرار می دهد و همچنین علاوه بر زیر سلطه بردن بازار، برای رشد کسب و کار هم راههایی را مطرح می کند و کارکنان ماهر و مستعد را جذب می کند و ارزش خود را نزد ذینفعان ارتقاع می بخشد.

  • تعریف برند در بازاریابی ورزش

برند عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، نشانه، نماد، شعار، سرود، البسه، برنامه و … و ترکیبی از اینهاست به منظور شناساندن محصولات و خدمات به فروشندگان و متمایز ساختن سازمان یا باشگاه ورزشی از سازمانهای رقیب استفاده می شود و تعهد دائمی یک سازمان ورزشی برای ارائه مجموعه ای از ویژگی ها و خدمات و مزایا برای ذینفعان(کاتلر، ۱۳۸۵). برند از لحاظ فنی  کلیه تضمین های سمبلیک و نمادین سازمان ورزشی است.

  • برند در ورزش دارای  دو بعد است:

Brand Name نام برند که شامل حرف ،کلمات و اعدادی است که سازمانهای ورزشی را از یکدیگر مجزا و فرایندآگاهی از برند را تسریع می کند که برای انتخاب آن باید کوتاه ،مثبت،آسان برای گفتن،آسان برای تشخیص، منحصر به فرد و تشریح کننده محصول و فواید آن و دارای ترجمه آسان به زبان دیگر باشد. Brand Mark بخشی قابل بیان نیست و درای طرح گرافیکی است. لوگو یا سمبل هویت بصری سازمان هستند که شخصیت و ویژگی و طبیعت برند را بیان می کند.

  • منبع:
    • مدیریت برند در سازمانهای ورزشی، دکتر مهرزاد حمیدی، دکتر وجیهه جوانی، دکتر همیلا تکلی.
    • اصول بازاریابی، فیلیپ کاتلر،گری آرمسترانگ

 

فخرالدینی

مطلب قبلیمطلب بعدی

14 دیدگاه

  1. با سلام
    به نظر می رسد سعی مقاله در این بوده تا برای برندی که مطرح شده و شناخته شده است به نوعی بازاریابی صورت پذیرد.
    اما به نظر من مهمتر، چگونگی روند برند شدن یک مجموعه ورزشی است. یعنی اسم، لوگو یا سرود یک تیم ورزشی یا یک ورزشکار چگونه به یک برند تبدیل می شود و مساله مهمتر چگونگی برندسازی در ورزش است.

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز
      در این مطلب قصد بر شناساندن مفهوم برند بوده زیرا در جامعه می بینیم که از برند یک مفهوم جزئی درک می شود.
      برای برند سازی انشالله به زودی راه و روش ایجاد و استراتژی های برند شدن یک مجموعه را معرفی می کنم

      1. با سلام خدمت دوستان گرانقدر
        مفهوم برند، ولوگو در جامعه ما بخصوص در بحث ورزش چون هنوزبصورت آماتوردنبال میشه هیچ مرجع قانونی نیست به این برند ولوگو اعتبار ببخشه بطور مثال برند باشگاههای مختلف روتمامی تولیدی های ورزشی در ویترین مغازه های خود دارند بدون اینکه مجوز ویا مبلغی بابت آن به باشگاه مورد نظر پرداخته باشند،واین خود باعث نادیده گرفتن حق باشگاه در برند سازی واعتبار خواهد شد،یعنی اعتبارلوگوی صدساله یک باشگاه به راحتی در اختیار این افراد سودجو قرار می گیرد، بعنوان مثال این مورد را در صنعت خودرو نمیتوان یافت.

  2. من فکر میکنم برند سازی در ورزش خیلی جا نیافتاده وبیشتر متاثر از کسب و کارهای دیگر میباشد در ایران هم میشه گفت اصلا برند سازی ورزشی نداریم البته اشتباه نشه برند ورزشی مثل پرسپولیییییییییییییییییییییییییییییییییییس و استقلال وتراکتورو غیره داریم ولی اینا برا ی برند شدن کاری غیر از گذشت زمان وقدمت زیاد نکردن کلا خیلی از برندهای ایرانی از این دست هستند

    1. سلام
      دوست عزیز
      بله در ایران برند سازی زیاد جا نیوفتاده یا اگه باشه در حد پایینه و خیلی وقتا منع قانونی داره
      بیشتر گذشت زمانه

  3. سلام، ، با تشکر
    برای من سوالی پیش اومده، آیا امکان ايجاد برندهای ژنریک در برندهاي ورزشي نيز وجود دارد؟

    1. باسلام
      برند های ژنریک بی نام نشان اند
      در برندها به نظر من این کار غیر ممکن می تواند باشید چون شرکت ها می خواهند وسایل خودشونو بازاریابی کنند و بانشان و برند خودشان به فروش برسانند
      و چون برند ژنریک یه اسم کلی است و نمی توان چند نوع باشد مثلا ما بیاییم بگیم جودو گی (لباس جودو ) کسی که متخصص این رشته باشد تمام مارکها و برند های خوب رو می شناسد و به نام برند به دیگران معرفی میکند
      ولی هیچ کاری غیر ممکن نیست، ممکنه این اتفاق بیوفته و این موضوع جای بحث فراوانی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *