برندسازی-به-شیوه-ی-فولک-لوریک...., بزاززاده

برندسازی به شیوه ی فولک لوریک….

فرهنگ عامه، فرهنگ کوچه و بازار و یا فولک لور بخش مهمی از زندگی هر ملتی را در بر می گیرد. از دوران زمامداری صفویان تا به امروز شرق شناسان، جهانگردان و بازرگانان زیادی به صورت کم و بیش در پی شناخت این فرهنگ غنی برخاسته اند اما، هنوز این بُعد از فرهنگ که می توان آن را به عنوان فرهنگ پنهان هر جامعه ایی شناخت، جایگاه شایسته ی خود را در برندسازی گردشگری پیدا نکرده است.

برندسازی به شیوه ی فولک لوریک….

بازاریابی دارای تعریف های گسترده ایی می باشد، فیلیپ کاتلر چنین می گوید: “بازاریابی یعنی جهت دادن فعالیت های تجاری در مسیر نیاز های مشتریان با استفاده از روش های گوناگون.” اگر بخواهیم بازاریابی گردشگری را مطابق با تعریفی که کاتلر ارائه داده است هماهنگ کنیم می توانیم این گونه نتیجه بگیریم که؛” بازاریابی گردشگری یعنی جهت دادن به فعالیت های گردشگری با استفاده از روش های گوناگون.” در راستای یک بازاریابی هدفمند ساخت یک برند یا نام تجاری موفق نیز مطرح می گردد. یکی از روش های گوناگون و نوآورانه ایی که امروزه تعداد کشور های کمی از آن بهره می گیرند، استفاده از فرهنگ فولک لور یا فرهنگ پنهان جامعه برای رونق فعالیت های گردشگری و جذب گردشگر است که به طور خلاصه می توان آن را برند سازی به شیوه فولک لوریک نامید. کشورهایی که از این شیوه ی برای برند سازی استفاده می کنند به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند اما، سهم و سودی که از این صنعت عظیم می برند قابل قیاس با سایر کشور ها نیست.

فرهنگ فولک لور غنی و پنهان ایران، فرهنگی که برگرفته شده از عقاید، باور ها، اساطیر و افسانه ها، جشن ها و شیوه های عزاداری، سنت ها، اشعار، بنا ها و… است یکی از جاذبه های گردشگری پنهان ایران است که مکملی قوی در کنار سایر جاذبه های گردشگری کشورمان می باشد و در کنار سایر جاذبه ها می تواند بازاریابی گردشگری ایران را متحول کند.

برند سازی به شیوه فولک لوریک روشی نو و کاملا ابداعی در حوزه بازاریابی گردشگری است که بسیار قویتر از ساخت یک بروشور تبلیغاتی گردشگری و یا یک بنای قدیمی می تواند ذهن گردشگر را درگیر خود کند، این فولک لور غنی کشور ایران است که در بسیاری از موارد کاملا بی صدا و بدون هیچ تبلیغی ذهن یک گردشگر را به خود مشغول می کند و در زندگی او رسوخ می کند، این همان عاملی است که مانند یک آهنربا بسیاری از گردشگران را علاقمند می کند تا نه، یک بار بلکه، چند بار به ایران سفر کنند. برندسازی به شیوه فولک لوریک تبلیغ را در بطن بازاریابی نهفته کرده است به طوری که هنگامی که یک گردشگر شیفته فرهنگ فولک لور کشور ایران می شود حتی اگر نتواند دوباره به ایران سفر کند، و در هر کجای دنیا که باشد به طرز شگفت انگیزی به یک بروشور تبلیغاتی متحرک و زنده تبدیل می شود تا جایی که امروزه تاثیر این فرهنگ را در خرید صنایع دستی ایران در آن سوی مرز های کشورمان می توان مشاهده کرد به بیان دیگر این قدرت برند سازی به شیوه فولک لوریک است که می تواند یک گردشگر را شیفته ایران کند بدون این که او به اصفهان سفر کرده باشد و یا تخت جمشید را دیده باشد.

کتاب پیش رو اولین کتاب در حوزه برند سازی گردشگری به شیوه فولک لوریک در ایران است؛ در این کتاب که مشتمل بر چهار فصل می باشد تلاش شده است که جاذبه های فولک لوریک ایران و نقش آن ها در برند سازی گردشگری بیان گردد تا بتوان با استفاده از روشی نو، برند سازی و بازاریابی در این صنعت را متحول کرد و به جایگاهی شایسته کشورمان در صنعت گردشگری دست یافت.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

20 دیدگاه روشن برندسازی به شیوه ی فولک لوریک….

  • Avatar
    سیده مریم گرمابی

    یکی دیگر از شیوه های فولک لوریک روسوم وآداب قدیمی وغداهای محلی هر قوم یا منطقه وهمین طور لباسهایی که در مراسم مختلف استفاده می کنند می باشد که می تواند در ذهن گردشگر جا باز کند.

    • Avatar
      مینا جعفر صابونچی

      سلام مریم عزیز
      از این که مطلب ها را دنبال می کنید برای بنده افتخار است
      پیشنهاد می کنم با توجه به علاقه تان این کتاب را برای یک بار هم که شده مطالعه کنید در این کتاب به اداب و جشن ها و نقش ان در برندگردشگری ایران با تحلیلی کامل اشاره شده است.
      موفق باشید عزیزم

  • Avatar

    با توجه به اینکه کشور ایران غنی از فرهنگ ها و آداب و رسوم بسیار زیبا و زیاد است و از نیاکان ما به ما ارث رسیده است یکی از خوبی های فرهنگ فولک لور این است که به این فرهنگ ها و آداب و رسوم اشاره و یادآوری می کند و تا حدّ زیادی به آنها معنا و مفهوم می بخشد و از آنجایی که کشور ما دارای گنجینه بسیار غنی و سرشار از آداب و رسوم ، لهجه ها ، پوشش ها ، قصه ها ، افسانه ها، بازی ها و … هستش به همین دلیل فرهنگ فولکلور در ایران بسیار وسیع و متنوّع است و بخاطر همین برند سازی از طریق فرهنگ فولک لور می تواند کمک بسیار زیاد و اثر بخشی را در بخش برند سازی و بازاریابی گردشگری و جذب گردشگر زیاد داشته باشد.

    • Avatar
      مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت شما
      از یان که فرد صاحب سبکی چون شما مطلب ها را می خواند سپاسگزارم…..
      در این کتاب که برای اولین بار در ایران چاپ شده کاملا تخصصی با تحلیل کامل به این مبحث ها و تلفیق ان با علم فولک لور پرداخته شده باعث افتخار ماست که این کتاب را مطالعه کنید
      مچکر از شما بزرگوار

  • Avatar

    کاملا با این قسمت از متن موافقم:”یک گردشگر شیفته فرهنگ فولک لور کشور ایران می شود حتی اگر نتواند دوباره به ایران سفر کند، و در هر کجای دنیا که باشد به طرز شگفت انگیزی به یک بروشور تبلیغاتی متحرک و زنده تبدیل می شود”
    چرا که کشور ما با توجه به سابقه ی تاریخی باشکوه و تمدن چندهزار ساله از نظر فرهنگ فولکلوریک بسیار غنی هست و میتونه هر شخصی رو خارج از این مرز و بوم شیفته و علاقمند خودش بکنه و تجربیات خودش رو با اطرافیانش به اشتراک بذاره و به دنبال اون افراد بیشتری جذب صنعت گردشگری ما بشن.

  • Avatar

    با سلام ، به نظر من: یک بازاریاب موفق در گردگشری میبایست ابتدا نظرات وعقاید توریست‌هایی که لیدری آنان را بر عهده دارد جویا شود که با توجه به عقاید، باورها ، عزاداری ها و … مکان های گردشگری را به آنان نشان دهد و برنامه ریزی کند .
    توریست میخواهد همه چیز را زودتر بدست آورد. توریست پول دارد و میخواهد همه چیز را بخرد و خواهان برنامه های فشرده است . فولکلور را میتوان به عنوان یک وجه سر گرم کننده برای فرهنگ دانست

  • Avatar

    استفاده بهینه از فرهنگها و قومیتهای اصیل ایرانی برای جذب گردشگران خارجی وحتی داخلی و برگزاری جلساتی شامل برگزاری موزیکال محلی .سرو غذاهای محلی.ارائه صنایع دستی و …
    تهیه مجموعه ای از آثار و مکانهای دیدنی بصورت پاورپوینت و ارائه به گردشگران برای جلب رضایت بیشتر آنها از سفر به ایران.

  • Avatar

    برندسازي به شيوه ي فولك لوريك
    فولك كور يا فرهنگ كوچه بازار بخش مهمي از زندگي ملت را دربر ميگيرد .از گذشته تاكنون همه در پي شناخت اين فرهنگ غني بوده اند اما هنوز اين بعد جايگاه اصلي خود را در برندسازي پيدا نكرده است .
    امروزه كشورهاي اندكي از اين روش بهره ميگيرند . استفاده از اين فرهنگ براي رونق فعاليت هاي گردشگري و جذب گردشگر است كه آنرا برندسازي به شيوه ي فولك لوريك مي نامند .
    فرهنگ فولك لور در ايران فرهنگ غني است كه دربرگيرنده ي عقايد ، باورها ، رسوم ، سنت ها، جشن ها و مراسم ها … است كه از جاذبه هاي گردشگري پنهان ايران است .

  • Avatar
    آرش صفایی مهرو

    برند سازی به شیوه فولک‌لور میتواند برای گردشگران خارجی بسیار جالب توجه باشدو سبب شناساندن فرهنگ بومی ملل به اقصی نقاط جهان خواهد شد…

  • Avatar
    آرش صفایی مَهرو

    گردشگران کشورهای توسعه یافته برای شناخت و آگاهی و تحقیق از فرهنگ‌وتمدن کشورهای متمدن قدیمی از جمله ایران که قدیمی ترین کشور ثبت شده دنیا در سازمان ملل می باشد حاضرند هزینه های زیادی را متحمل شوند .. و به طور خیلی خلاصه این‌امر سبب بالا بردن تولید ناخالص ملی کشور های در حال توسعه و ثروت آفرینی و اشتغال خواهد شد…. لذا اهمیت برند سازی فولک لوریک و شناخت آن به جهانیان فوق العاده ضروری به نظر می رسد.. همچون‌جشن های ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی که به شناخت فرهنگ‌و تمدن ایران زمین به جهانیان بسیار موفق عمل کرد… سپاسگزارم آرش صفایی مهرو

  • Avatar
    آرش صفایی مهرو

    بسیاری از گردشگران کشورهای توسعه یافته برای آشنایی با فرهنگ ملل مختلف بالاخص ملل کهن و دستیابی به اطلاعات تاریخی و تمدن های گذشته حاضرند هزینه های فراوان برای آشنایی با این گونه اطلاعات بپردازند..از این رو ایران که قدیمترین کشور ثبت شده دنیا با قدیمی ترین فرهنگ می باشد می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای توریست های خارجی باشد که برند سازی بومی از این طریق سبب تولید ثروت در جامعه خواهد شد..سپاسگزارم آرش صفایی

  • Avatar
    لیلا علیزاده

    به نظر من استفاده از روش و شیوه فولک لوریک میتواند در جذب گردشگر وبازاریابی در حوزه گردشگری بسیار موفق آمیز عمل نماید.چنانکه مثلا با دیدن یک فرش ایرانی در هر کجای جهان که باشد مردم را یاد ایران و فرش ایرانی میاندازد یا حتی دیدن یک مینا کاری اصفهان که معرفی صنایعنی دستی ایران است واین خود بهترین معرفی فرهنگ وکشور ما به مردم سایر کشورها است. پس با معرفی کشور خود به شیوه فولک لوریک میتوان حتی گردشگرانی که تا بحال به کشور ما مسافرت نکرده‌اند را ترغیب نمود تا با فرهنگ وتمدن ۲۵۰۰ ساله کشور ما از نزدیک آشنا شوندوبرای یک بار هم که شده به ایران سفر نمایند.

  • Avatar

    درود بر همگي،‌
    از اين كه زحمت كشيديد و آن چه كه از فرهنگ كشورمان را مي دانيد تحت عنوان يك كتاب منتشر نموديدباعث خرسندي بنده و ديگر مخاطبان شده است و اميدوارم كه هم چنان فعاليت هايتان در اين زمينه ادامه داشته باشد.
    باسپاس

  • Avatar

    یک بازاریاب موفق با توجه به نیازهای مشتری در ارایه صحیح کمبودهای افراد در زمینه های مورد استفاده مشتریان می تواند کمک شایانی به تولید کننده در ارائه خلاقیت در مورد تولید محصولات مورد توجه در بازار گردد

  • Avatar

    باسلام
    بنظرمن استفاده از شیوه فولک لوریک در صنعت گردشگری ایران با توجه به فرهنگ و اداب و رسوم های غنی و جذابی که دارد میتواند بسیار عالی باشد
    بطور مثال فرش ایران در تمام دنیا جایگاه خاصی دارد و همچنین اداب و رسوب نوروز که برای بسیاری از مردم جهان جذابیت دارد…
    به امید موفقیت روز افزون کشور عزیزمون در این زمینه.

  • Avatar

    با سلام
    کشور هایی که پتانسیل خاصی در عرصه فرهنگ و سنت های گوناگون در خود جاي ميدهند با كمي مديريت و سرمايه گذاری برای تبلیغات و نمایش دادن آنها به سایر کشورها میتوانند جذب گردشگر و در نهایت باعث رشد اقتصادی کشورشان شوند.

  • Avatar
    مهرداد اسمعیلی ویری

    گردشگری همانند صنایع دیگر، کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابت پذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثرگذار هستند. ایران به لحاظ قدمت تاریخی دارای تنوع آداب و رسوم و عقاید است و به همین لحاظ دارای فولک لور غنی است. بنظر من ما باید بکوشیم تا محلهای گردشگریمونو نزدیک به استانداردهای جهانی کنیم تا با داشتن این استانداردها بهمراه تنوع آداب و رسوم تبدیل به یک برند در زمینه مذکور شویم.

  • Avatar

    برندسازي به شيوه ي فولك لوريك
    فولك كور يا فرهنگ كوچه بازار بخش مهمي از زندگي ملت را دربر ميگيرد .از گذشته تاكنون همه در پي شناخت اين فرهنگ غني بوده اند اما هنوز اين بعد جايگاه اصلي خود را در برندسازي پيدا نكرده است .
    امروزه كشورهاي اندكي از اين روش بهره ميگيرند . استفاده از اين فرهنگ براي رونق فعاليت هاي گردشگري و جذب گردشگر است كه آنرا برندسازي به شيوه ي فولك لوريك مي نامند .
    فرهنگ فولك لور در ايران فرهنگ غني است كه دربرگيرنده ي عقايد ، باورها ، رسوم ، سنت ها، جشن ها و مراسم ها … است كه از جاذبه هاي گردشگري پنهان ايران است .

  • Avatar

    برند سازی به شیوه فولک لوریک بخش اساسی در زندگی یک ملت است،فرهنگ فولک کور یا همان فرهنگ کوچه بازار در کشورما زمینه های مختلفی دارد،مهم ترین قدم در این زمینه باید بتوانیم فرهنگ کشورمان را به دیگر کشورها نشان بدهیم که همین امر باعث جذب گردشگر هم میشود،ما میتوانیم فرهنگ و رسوم و عقاید و … کشورمان را در قالب کتابها،غرفه های فرهنگی در کشور های دیگر به نمایش بزاریم تا کانی که نمیتوانند به کشور ما بیایند از این طریق زمینه ای در مورد فرهنگ کشورمان داشته باشند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!