بررسی-محصول-و-قیمت-در-بازاریابی-گردشگری, بزاززاده

بررسی محصول و قیمت در بازاریابی گردشگری

بررسی محصول و قیمت در بازاریابی گردشگری

مسافرت و صنعت توریسم هنوز یکی از وسیع ترین حوزه های منحصر به فرد در دنیای تجارت و بازاریابی است، و اهمیت آن بطور فزاینده ای قابل شناسایی است. صنعت گردشگری، اکنون یکی از بزرگترین بخش های مبادلات خارجی به شمار می رود. به منظور کسب خیلی از مزیت ها، بسیاری از کشورها، رویکرد توسعه ی ملی گردشگری را دستور کار خود قرار داده اند. گردشگری، صنعتی است که در ابعاد وسیع مرزی و فرامرزی عمل می کند، که از کوچکترین هتل کنار دریا تا ایرلاین ها، هتل های زنجیره ای چند ملیتی و تورهای فوق العاده بین المللی را در بر می گیرد. در بازاریابی گردشگری توجه به موارد زیر حائز اهمیت میباشد:

  •  محصول

 محصول، ترکیبی از عناصر ملموس و ناملموس است. محصول گردشگری، که عمدتا مقصد است، تنها پدیده ی تجربه شدنی است. چشم اندازهای مکان مسافرت، اقامت، امکانات و نیز سرگرمی های مقصد، همگی محصول گردشگری را شکل می دهند. بنابر این، این محصول، ترکیبی مرکب از جذابیت، امکانات و حمل ونقل خواهد بود. هر کدام از این اجزا، ویژگی خاص خود را در آمیخته بازاریابی دارد، و در غیاب حتی یکی از آنها، آمیخته بازاریابی ناقص است.

  • قیمت

نرخ گذاری در گردشگری فرآیندی پیچیده است. نرخ گذاری شامل قیمت های خدماتی همچون مسافرت هوایی، اتوبوسی، ریلی، هتل ها و غیره است. تمام این موارد در پکیج های گردشگری گنجانده می شود. علاوه بر این،  نرخ گذاری بستگی به موقعیت جغرافیایی مقصد و به فصل بودن دارد. به فصل بودن، مهم ترین عامل در نرخ گذاری است. به منظور تعادل در عرضه و تقاضا، مدیران تلاش می کنند تا تخفیف را در هر دو مورد لحاظ کنند. بطور مثال، تاج محل جاذبه ای توریستی است که در هندوستان واقع شده است. نرخ گذاری آن نیز بر اساس فصول مختلف،  آب و هوا و اقلیم هندوستان متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، نرخ گذاری بر اساس نرخ رقبا نیز تعیین خواهد شد. مورد دیگری که در نرخ گذاری موثر است قوانین دولتی و حکومتی است، برای مثال، تغییر نرخ در پروازهای هواپیمایی، نرخ پکیج مسافرت را نیز تغییر خواهد داد.

نرخ گذاری محصول گردشگری، به دلیل ماهیت و طبیعت مرکبش، موضوع پیچیده ای است. مکان جغرافیایی مقصد، تصمیم نرخ گذاری را تحت تاثیر قرار می دهد. بطور همزمان، ویژگی به فصل بودن و تفاوت در تقاضا نمی تواند نادیده انگاشته شود. مقصود نرخ گذاری در هر قالب و شکلی، ایجاد کنش در اشتراک و بازاریابی نهایی است، که رقابت را آسانتر کرده  و کشش تقاضا را با ثبات تر نگه دارد.

روش بسیار مهمی که در آن تجارت گردشگری و مسافرت به شرایط نرخ گذاری پیچیده واکنش نشان می دهد در دو مرحله  عمل می کند.مرحله  اول با استراتژی بازاریابی مرتبط است، که مشمول تثبیت موقعیت محصول، ارزش پول، سرمایه گذاری های بلند مدت و غیره می شود. مرحله دوم با عملیات بازاریابی یا تاکتیک هایی است که نرخ ها را برای تعدیل در تقاضا و رقابت دستکاری می کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

5 دیدگاه روشن بررسی محصول و قیمت در بازاریابی گردشگری

  • Avatar
    بهناز کریان

    یک بازاریاب برای اینکه در فرایند بازاریابی خود در حیطه گردشگری موفق عمل کند باید رفتار مصرف کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و انگیزه ی انان را در نظر بگیرد.

  • Avatar
    منیره صحرایی

    با سلام و احترام
    تبریک به شما همکار گرامی بابت اولین متن منتشر شده از شما
    “تاج محل جاذبه ای توریستی است که در هندوستان واقع شده است. نرخ گذاری آن نیز بر اساس فصول مختلف، آب و هوا و اقلیم هندوستان متفاوت خواهد بود.”
    مثال فوق العاده زیبا و به جایی بود…
    در خصوص تاج محل بیشتر بدانیم…
    همانطور که از نامش پیداست، نام این جاذبه ی زیبای گردشگری، ایرانی است و جالب است بدانیم که برای ساخت این بنا، بیش از ۲۰هزار هنرمند و معمار از آسیا از جمله ایران، دخیل بودند…
    ببینید… هنر دست هنرمندان ایرانی تا به کجا است…
    مبحث نرخ گذاری در گردشگری بسیار جالب بود…
    در پناه حق، شاد و سربلند باشید.

  • Avatar
    زهرا کری وند

    با عرض سلام مطلبی که راجع به صنعت گردشگری نوشته شده خیلی خوب و مفید بود اگر یک بازاریاب به فرآیند گردشگری توجه کنه به موفقیت های زیادی دست پیدا می کند البته یک بازاریاب باید به همه ابعاد در این صنعت توجه کندخصوصا نیازهای مصرف کنندگان این صنعت چون این صنعت در دنیا خیلی مورد توجه است وبسیاری از کشورها به این صنعت توجه ویژه ایی دارند.

  • Avatar
    میناجعفر صابونچی

    با سلام و وقت به خیر ….
    مباحثی که در زمینه محصول و قیمت مطرح نمودید بسیار جالب و مفید بود، به خصوص بحث قیمت که به فرموده جنابعالی واقعا فرآیند پیچیده ای می باشد و متقاعد کردن گردشگران در زمینه قیمت خدمات گردشگری نیز کاری واقعا دشوار است
    قلمتان در راه ارتقاء و بالندگی صنعت گردشگری کشورمان….
    در پناه خداوند متعال موفق و سربلند باشید
    با سپاس

  • Avatar

    ممنون اطلاعات خوبی بود. لطفا اگر اطلاعات کامل تری دارید در سایت قرار دهید

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!