شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مصرف کننده چگونه بر انگیخته می شود و در نهایت این برانگیختگی چگونه به تصمیم او به خرید منجر می شود؟

نیاز،خواسته…

مصرف کننده در ابتدا برای برطرف کردن نیاز ها و خواسته هایش برانگیخته می شود تا کالا یا خدمتی را خریداری کند. در حالت کلی تر این گونه بیان می شود که مصرف کننده با هدفی خاص برانگیخته می شود اما اگر بخواهیم جزیی تر بررسی کنیم باید بگوییم هدف خاص همان برطرف کردن خواسته ها و نیاز ها است.

زمان

گاهی انگیزه های مختلفی این فرآیند را تسریع می کند. البته مصرف کنندگان تحت تاثیر زمان نیز ممکن است دیرتر یا زودتر تصمیم گیری برای خرید را داشته باشند. اگر تصمیم گرفتن برای خرید کالا یا خدمتی پیچیده تر باشد زمان بیشتری صرف می شود تا در نهایت خرید رخ دهد.

نقش ها

از نکته های جالب توجه تاثیر نقش مصرف کننده در فرآیند خرید است. هر انسانی در زندگی نقش های متفاوتی دارد. البته بسیاری از انسان ها همزمان چند نقش را دارند. به عنوان مثال؛ گاهی خانمی همزمان هم نقش دختر هم نقش مادر و همسر را بر عهده دارد که هر کدام از این نقش ها تاثیر مختلفی بر روی تصمیم های خرید او می گذارند. در واقع تصمیم خرید یک مادر تحت تاثیر تصمیم کل خانواده قرار می گیرد یا تصمیم خرید فرزندان خانواده بدون شک تحت تاثیر تصمیم پدر و مادر خانواده نیز قرار خواهد گرفت.

عوامل خارجی

رفتار مصرف کننده می تواند از عوامل خارجی نیز تاثیر بپذیرد. این عوامل می تواند شرایط موقعیتی مختلفی باشد که در جامع رخ می دهد یا تاثیر شرایط اقتصادی و نوسان های آن تصمیم های خرید را تحت تاثیر قرار می دهد. گروه های وابسته به فرد مانند همسالان یا اقوام نیز بر فرآیند تصمیم گیری اثر گذار هستند.

در حالت بسیار جامع تر نیز خریدار یا مصرف کننده تحت تاثیر عامل هایی مانند عوامل روانی، عوامل فردی، عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی قرار خواهد گرفت که هر کدام از این عوامل زیر مجموعه های خاص خود را دارند.

زمانی که مصرف کننده از شما خرید می کند پروسه ایی طولانی را طی کرده است تا در نهایت پا به فروشگاه شما گذاشته است و شما را انتخاب کرده است. به همین دلیل به عنوان یک فروشنده هیچ وقت مصرف کننده یا مشتری مشتاق را معطل نگذارید!

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.