بازار یکی از مهم ترین بخش های زندگی ایرانیان است. این مکان جادویی مهم ترین محور ارتباطی در شهر های کشور ایران محسوب می شود.

قلب تپنده هر شهر…

مردم ایران معتقدند که بازارها مهم ترین کانال های ارتباطی شهر هایشان قلمداد می شوند. در این کانال های ارتباطی جریانی از کالا و سرمایه، آمد و رفت مردم، اخبار و آگهی های مهم هر کشور در جریان است. در گذشته های دور در کشور ایران اطلاعات و اخبار کشوری مهم به شکل شفاهی به گوش مردم می رسید. به این منظور ایرانیان در هر شهری جارچی یا منادی داشتند. وظیفه جارچیان این بود که در ابتدای بازار می ایستادند و اخبار حکومتی را با صدای بلند به گوش مردم می رسانند یا به اصطلاح عامیانه تر جار می زدند. البته جار زدن تنها مربوط به اخبار لشکری و کشوری نبود. اگر مردم عادی شهر می خواستند خبر مهمی را به گوش بقیه اهالی شهر برسانند به جارچی مبلغی را پرداخت می کردند تا خبر مد نظر آن ها را در بازار جار بزند.

بازارها کارکرد دیگری نیز داشتند به عنوان نمونه: اگر اشخاص مهمی به شهر وارد می شدند به طور معمول ورود آن ها از سمت دروازه بازار شهر بود. این افراد از این دروازه وارد شهر می شدند و پس از طی کردن مسیر راسته اصلی بازار وارد بخش های دیگر شهر می شدند.

بازارها برای مردم ایران کارکرد های اجتماعی دیگری نیز داشته و دارد. اگر قرار بود جشن های ملی و مذهبی برگزار شود بازارها یکی از اولین مکان هایی بودند که آذین می شدند. همچنین اگر قرار بود بیرق عزایی بلند شود بازارها از جمله محل هایی بودند که در این کار پیش قدم می شدند. این رسم تا به امروز در بین مردم ایران زمین ادامه دارد، کما این که در آغاز ماه محرم به عنوان شروع عزاداری سیدالشهدا بازار از اولین مکان هایی است سیاه پوش می شود…

نقش و کارکرد اجتماعی بازارها برای ایرانیان آنچنان بالا اس که حتی اروپاییان که برای اولین بار به ایران سفر کردند متوجه این نکته شدند و به عنوان نمونه؛ مادام کارلاسرنا در مواجه با بازار تهران در عصر قاجار به این نکته اشاره می نماید:

(بازار مرکز پر جنب و جوشی است که مردم در آن جا از اولین ساعات طلوع تا دم غروب به طور مداوم در حال حرکت و فعالیت هستند. بازار محل ملاقات و قرارهای عمومی است. آن جا مردم همچنان که درباره مسائل و منافع شخصی و تجاری خود بحث و گفتگو می کنند، درباره مسایل عمومی و امور دولتی نیز به شور و تبادل نظر می پردازند. به طور خلاصه باید گفت که بازار جای بورس و مجلس را یکجا گرفته است…) کتاب بازارهای ایرانی_حسین سلطان زاده.

این تعریف و کارکرد ها نشان می دهد که بازار برای مردم ایران قلب مکان مهمی در شهرهایشان محسوب می شود. محلی برای نشر اخبار، جشن ها و عزا ها، معامله و تجارت و در یک جمله قلب تپنده هر شهر…!

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.