۲۱ آذر, ۱۳۹۷

بازاریاب باید منعطف باشد!!! نگاهی به ضرورت این مبحث در اسلام

چند وقت پیش با بازاریاب یکی از شرکت های مطرح روبرو شدیم. قرار بود فعالیتی بین تیم ما و تیم شرکت آن ها انجام شود اما، برای تیم ما جالب بود که بازاریاب شرکت مد نظرمان در مقابل تقاضا های ما انعطاف خوبی داشت! و سریع خود را با خواسته های شرکت ما تا جای ممکن وفق می داد. خلاصه این انعطاف پذیری سبب شد که فعالیت های کاری ما با شرکتی که شخص بازاریاب در آن فعالیت می کرد گسترش بیشتری یابد. اما در بین تمام عوامل برای همکاری ما با این شرکت می توانم به جرات بگویم که اگر انعطاف پذیری های بازاریاب مزبور نبود شاید این روند به این سریعی اتفاق نمی افتاد یا شاید اصلا امروز این همکاری بین شرکت ما و شرکت مد نظر نبود…. در واقع انعطاف پذیری آن بازاریاب توانست یک شراکت خوب را ایجاد کند!

 

  • انعطاف پذیری بازاریاب و راز داری…

انعطاف پذیری در کار های تجاری یکی از اصول مورد تاکید در تجارت است که از دیگاه اسلام نیز دور نمانده است. ممکن است با خود بگویید انعطاف پذیری بازاریاب ممکن است اصل راز داری را زیر سوال ببرد. زیرا در صورت انعطاف پذیری در امور بازاریابی ممکن است به منافع شرکت لطمه وارد شود. اسلام به این قضیه با این عنوان می نگرد: “انعطاف پذیری به معنای راهبرد راز داری همراه با رعایت صداقت و نه ساده لوحی است.”

“پیروزی در دور اندیشی و دور اندیشی در کاربست صحیح اندیشه و شکیبایی قبرستان پوشاننده عیب هاست! اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام)”

امام علی (ع) در توجه به این موضوع می فرمایند:

“ما در زمانی زندگی می کنیم که بیشتر مردم بی وفایی و حیله گری را گونه ایی کیاست می پندارند و نادانان نیز چنین فردی را زیرک و اهل تدبیر می خوانند! (اصول و مبانی مدیریت از دیدیگاه اسلام)”

هر بازاریابی باید بتواند انعطاف پذیری را در خود نهادینه کند. زیرا از این طریق بهتر می تواند مشتری جذب کند اما، نکته مهم این است که انعطاف پذیری تا جایی باید ادامه یاید که به اسرار شرکت لطمه نزند.

“آن چه نمی دانی مگو بلکه همه آن چه را که می دانی نیز مگو… (اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام)”

 

  • انعطاف پذیری بازاریاب و دوری از سو تدبیر…

البته توجه کنید که انعطاف پذیری با تاکید بر رازداری و صداقت تنها یک بُعد از مسئله انعطاف پذیری بازاریاب است!

بخشی از انعطاف پذیری  بازاریابان به دوری آنان از مسائل غیر اخلاقی در معامله مربوط می شود. برخی از بازاریاب ها گمان می کنند که در ارتباط با انعطاف پذیر بودنشان مجاز هستند گاهی دروغ بگویند یا در معامله سو تدبیر کنند! این برداشت از انعطاف پذیری اشتباه است. هر بازاریاب باید در کار خود منعطف باشد اما، نباید انعطاف را مترادف حیله بداند! در واقع نباید تیزهوشی و انعطاف پذیری را با بی وفایی یکی نمود.

“پیغمبر اسلام می فرمایند: من از فقر امتم بیم ندارم ولی از سود تدبیر ایشان بیمناکم… (اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام)”

انعطاف پذیری در بازاریابی ابعاد مختلف دیگری هم دارد که در مطالب بعدی در سایت آقای بازاریاب بیشتر به آن می پردازیم پس با ما همراه باشید…

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.