۱۷ آذر, ۱۳۹۷

بازاریاب در بازار های بین المللی باید فرهنگ پذیر باشد…

شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که می گویند بازاریاب باید فرهنگ پذیر باشد اما، فرهنگ پذیری به چه معناست و چرا بازاریاب باید فرهنگ پذیر باشد؟

 

اشتباه رایج…

اشتباه رایجی در بین بازاریابان جریان دارد و آن این است که آن ها گمان می کنند که اگر محصول یا خدمتی مورد توجه مصرف کنندگان در داخل کشور خودشان است بنابر این مردم های مختلف دیگر در بازار های بین المللی نیز آن محصول یا خدمت را دوست دارند در حالی که این تر نادرست است. به وجود آمدن چنین دیدگاهی سبب می شود که بازاریابی محصول در بازار های بین المللی با شکست مواجه شود. اگر بازاریاب چنین دیدگاهی را بپذیرد، ویژگی های اجتماعی، محیطی و روانشناختی فرهنگ کشور میزبان را نادیده گرفته است و نوعی تفکر متعصبانه نسبت به عقاید خودش در برابر محصول یا خدمت مد نظر دارد. اما، راه چاره چیست؟

  • بهترین راهکار این است که، بازاریاب ها در فرآیند فرهنگ پذیری وارد شوند. فرهنگ پذیری به این معناست که بازاریاب ها باید هر چیزی که در ارتباط با فرهنگ جامعه میزبان است در نظر بگیرند زیرا در بازاریابی محصول یا خدمات به شدت اثر گذار است.

 

ذکر چند نمونه…

فرض کنید شما قرار است به عنوان بازاریاب محصولی ایرانی در کشور آمریکا فعالیت کنید. مردم آمریکا مردمانی هستند که به شدت فردگرا هستند و علاقه زیادی به این نوع تفکر دارند. بنابر این بازاریاب ایرانی باید به این موضوع توجه کند و محصولات خود را بر پایه این تفکر بازاریابی و تبلیغ نماید.

چین کشوری پهناور است که جمعیت زیادی دارد. سیاست دولت چین بر این پایه استوار است که از سیاست تک فرزندی پیروی کنند. بنابر این خانواده های چینی علاقه شدیدی دارند محصولاتی با کیفیت فوق العاده بالا را برای تک فرزندان خود فراهم کنند. به همین دلیل با توجه به این نوع فرهنگ بهتر می توان فرآیند بازاریابی را مدیریت کرد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما، والدین چینی معمولا حدود سه میلیارد دلار در طول سال برای فرزندان خود خرج می کنند!

 

فرآیند دوگانه

فرهنگ پذیری یک فرآیند دو گانه برای بازاریاب است.

  1. ابتدا بازاریاب باید بتواند خودش را با ارزش ها و باور های جامعه میزبانش انطباق دهد تا در نهایت بتواند بازاریابی بهتری داشته باشد.
  2. در مرحله دوم باید بتواند پذیرش محصول و خدمت جدید را برای مردم جامعه میزبان تسهیل نماید.

در بازار های بین المللی فرهنگ پذیری یکی از اصول مهم است که بازاریاب باید آن را آموزش ببیند و در فرآیند بازاریابی لحاظ کند در غیر اینصورت نمی تواند موفق گردد.

 

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.