از بازاریابی تعاریف متعددی شده است. از جمله این که بازاریابی به معنای برطرف کردن خواسته و تقاضا های مشتریان است یا بازاریابی نوعی مبادله است. اما به غیر از تمام این تعریف ها، بازاریابی به معنای زبان اصلاح و بهبود کیفیت نیز هست! شاید با خود بگویید زبان اصلاح به چه معناست یا بهبود کیفیت یعنی چه؟؟

هر بازاریاب محصول یا خدماتی را می فروشد. در نتیجه فرآیند فروش، بدون شک از سوی مشتریان نیز بازخورد دریافت می کند. اگر بازاریاب به بازخوردی که مشتری می دهد توجه نکند با مشکل مواجه می شود. برخی از بازاریابان به خواسته مشتریان در ارتباط با تغییر کیفیت محصول یا خدمت توجه نمی کنند. برخی از بازاریابان نیز تنها این بازخورد را به واحد های درون شرکت منتقل می کنند اما، نتیجه این انتقال را پی گیری نمی کنند. باید بدانیم  امروزه بازاریابیِ وظیفه ایی منسوخ شده است. مثلا شما نمی توانید به عنوان یک بازاریاب بگویید وظیفه من تنها فروش محصول است… یا وظیفه من این بود که این انتقاد ها را به شرکت منتقل کنم… امروزه باید مشتری را راضی کرد و نیابد با جمله وظیفه من… یا حیطه وظایف من… این اشتباه مهم در بازاریابی را مرتکب شد. می دانید چرا؟ چون اگر بازاریابی را تنها با حوزه وظایفتان تعریف کنید از مشتریانتان دور می شوید!

 

شما یک بازاریاب نیست بلکه ربات هستید!

بازاریابی به معنای این است که اصلاحاتی که مشتریاتان می خواهند را پی گیری کنید تا به نتیجه برسد. کیفیتی که مشتریانتان مد نظر دارند را نیز پی گیر شوید تا در نهایت به نتیجه ایی مطلوب دست یابید. این همان زبان اصلاح و بهبود کیفیت است زیرا اگر اینگونه نباشید شما بازاریاب نیستید بلکه یک ربات هستید!!!

 

نمونه های ایرانی موفق در بازاریابی

بازاریابی هر محصول و خدماتی نیازمند فرآیندی است که در بالا بیان کردیم. بسیاری از شرکت های پیشرو در جهان از همین شیوه پیروی کرده اند. بسیاری از شرکت های ایرانی نیز از همین شیوه استفاده کرده اند. به عنوان نمونه دیجی کالا، یکی از شرکت های موفق در زمینه فروش اینترنتی است. این شرکت به تقاضای مشتریانش گوش فرا می دهد و نیاز بازار را مرتفع می کند. شرکت دیجی کالا هر روز می کوشد تا به اصلاح روش های خدمات دهی خود بپردازد و به همین دلیل اینچنین بین ایرانیان محبوب شده است. شرکت اسنپ نیز از همین روش بهره برده است. اسنپ در ابتدا به صورت یک تاکسی تلفن اینترنتی فعال بود اما، با بهبود خدمات رسانی و اصلاح کیفیت امروزه شما می توانید با اسنپ تریپ سفر خود را برنامه ریزی کنید، با اسنپ فود غذا سفارش دهید و زیر مجموعه های دیگری چون اسنپ هیت، اسنپ مارکت، اسنپ اکو، اسنپ رُز، اسنپ باکس، اسنپ بایک که هر کدام فعالیت متفاوتی دارند. این یعنی بازاریابی موفق با توجه به اصول کیفیت فراگیر…..

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.