Skip to main content

بازاریابی گردشگری: شرحی بر گردشگری سلامت جهان

بازاریابی گردشگری: شرحی بر گردشگری سلامت جهان

همه ما نیاز داریم که دائماً احساس رشد عاطفی و معنوی کنیم. این غذایی است که روح ما به آن محتاج است.” آنتونی رابینز”

در مباحث پیشین با تعاریف گردشگری سلامت و گردشگری پزشکی آشنا شدیم… در ادامه مباحث قبل، با بخش جذاب فعالیت های بازاریابی گردشگری کشورهای مختلف آشنا خواهیم شد…

  • گردشگری پزشکی در هند

هندوستان یکی از پر طرفدارترین مقاصد توریست های درمانجو در جهان است. خصوصاً در زمینه جراحی قلب و پیوند استخوان ران و دیگر زمینه های پزشکی هندوستان به عنوان یک رهبر جهانی در عرصه خدمات پزشکی شناخته شده است. در طول سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ هیچ کشوری در زمینه توریسم درمانی با هندوستان قابل مقایسه نبوده است و دولت بخش خصوصی هند بر هدف ارتقای خدمات توریسم درمانی و تبدیل شبه قاره هند به یک قطب یگانه در این زمینه واقفند. در هند بعد از صنعت نرم افزار، گردشگری پزشکی را می توان موفق ترین صنعت قلمداد نمود. اندازه کنونی بازار این گردشگری در هند بیش از ۳۳۳ میلیون دلار و تا سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیارد دلار بوده است(کونل، ۲۰۰۶).

  • گردشگری پزشکی در اردن

اردن نیزدر سال ۲۰۰۵ مهمترین مقصد گردشگری پزشکی در خاورمیانه بود. بیمارستانهای اردن بیش از ۱۰۰ هزار بیمار را از کشورهای مجارستان برای عمل های جراحی که عمدتاً قلب و پیوند کلیه بودند پذیرا شوند. برنامه توسعه گردشگری سلامت درصدد برنامه توسعه گردشگری این کشور بوده و مشوق های خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش در نظر گرفته شده است. همین امر موجب گشایش ۵۴ بیمارستان خصوصی و ۲۴ بیمارستان عمومی و ۱۰ بیمارستان نظامی گردیده است. حوادث ۱۱ سپتامبر اگر چه موجب کاهش گردشگری آمریکایی و اروپایی به ترتیب به میزان ۲۰/۸ و ۴/۵ درصد گردید اما این حوادث موجب افزایش گردشگران عرب به میزان ۹/۰ درصد گردید که بخش عمده آن را می توان گردشگران سلامتی محسوب نمود (اسلامیک توریسم، ۲۰۰۵) اقدامات صورت گرفته به گونه ای است که تمام تسهیلات لازم برای تفریح، خرید همراهان بیماران فراهم گردد(کونل، ۲۰۰۶).

  • گردشگری پزشکی در امارات متحده عربی

دبی اقدام به ایجاد شهر سلامت نموده و با برنامه ریزی و سرمایه گذاری های وسیع سعی دارد تا بازار خاورمیانه را از خود کند. از آنجاییکه رقابت قیمتی با کشورهای آسیایی برای دبی دشوار است، تمرکز دبی را می توان بر رقابت کیفی دانست یعنی در حالیکه کشورهای آسیایی استراتژی رهبری هزینه را در پیش گرفته اند دبی تمایز از طریق کیفیت دارد. اقدام به آوردن پزشکان آلمانی جهت تضمین استانداردهای بالای ارائه خدمات و مانور تبلیغاتی روی این مطلب را می توان در این راستا قلمداد نمود. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاههای ایالات متحده عربی همچون هاروارد و دانشگاهای آلمانی در ارایه خدمات در شهر سلامت دبی نقش دارند(کونل، ۲۰۰۶).

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید