بازاریابی گردشگری با تکیه بر مبانی بوم گردی

بازاریابی گردشگری امروزه با مفاهیم جدیدی روبرو است که می توانند سیر تحولی این نوع بازاریابی را متفاوت کنند. بوم گردی یا اکوتوریسم شیوه ایی جدید در بازاریابی گردشگری است که در حال گسترش است. بوم گردی به معنای احترام به زیست بوم و فرهنگ مردمانی است که سالیان سال در یک منطقه ی زندگی کرده اند. این نوع از بازاریابی گردشگری بر پایه احترام به طبعیت بنا نهاده شده است.

بوم گردی در بازاریابی گردشگری سبب ایجاد شغل های مختلف برای بومیان منطقه می شود. مشاغل مختلف از جمله رشد اقامتگاه های بوم گردی و توسعه ی حمل و نقل و موارد دیگر می تواند نمونه ایی از رشد اقتصادی در مناطق گردشگری باشد.

طبق گزارش سایت کاروان: آخرین تعریف ارائه شده از بوم گردی در سال ۲۰۱۵ بیان می کند که؛

“بوم گردی یا اکوتوریسم؛ سفری است مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراک و قدر طبیعت را دانستن ( و همراهی کردن با ویژگی های فرهنگی متعلق به گذشته و حال حاضر ) به طوری که حافظ زیست بوم بوده ، سبب پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه شده، شامل آموزش بوده و در آن گردشگر در فعالیت های سودآور اجتماعی-اقتصادی مردم محلی مشارکت داشته باشد.”

بوم گردی در بازاریابی گردشگری در ایران

در ایران در چند سال اخیر، رشد خوبی در بخش بوم گردی آغاز شده است به طوری که بسیاری از گروه های گردشگری ایرانی با توجه به همین مفهوم موفق به جذب گردشگران شده اند. البته ممکن است با خود بگویید از زمان های قدیم نیز مردم تمایل داشتند سفر کنند و از طبیعت پیرامون خود در سفر لذت ببرند بنابر این بوم گردی یک مفهوم جدید نیست! اما باید بگوییم بوم گردی علاوه بر مفاهیم لذت از طبیعت بر این پایه استوار است که لذت انسان از طبیعت نباید بر طبیعت صدمه زند. این مفهوم یعنی عدم صدمه به طبیعت مفهوم جدیدی است که مبانی بوم گردی را در بازاریابی گردشگری توسعه داده است. افرادی که بوم گردی می کنند هم از طبیعت زیبا لذت می برند، هم به طبیعت آسیب نمی زنند و هم اگر در طبیعت کثیفی و نازیبایی باشد تا حد توان آن را پاکسازی می کنند. می توانیم این گونه بیان کنیم که؛ بوم گردی یا اکوتوریسم در بازاریابی گردشگری نوعی نگرش است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!