بازاریابی-چیست؟, بزاززاده

بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست؟

تصورات و برداشت های غلط بسیاری در این باره وجود دارد. قبل از اینکه به تعریف بازارایابی بپردازیم، در درجه اول باید ببینیم که بازاریابی چه چیزی نیست؟ با ذکر چند مثال به توضیح آن می پردازیم…

  • اولین برداشت اشتباه: بازاریابی فعالیتی بد و خبیث است.

بسیاری از افراد گمان می کنند که بازاریابی ارزشی ذاتی ندارد و تنها هدف آن جدا کردن مردم از پولشان است؛ این درست نیست؛ البته این درست است که همه افراد با همه جنبه های بازاریابی موافق نیستند اما اینکه شما یک بخش از چیزی را دوست ندارید دلیل بر این نیست که همه آن بد و یا اشتباه است. اگر شما از جوانه کلم بروکلین خوشتان نمی آید، دلیل بر این نمی شود که تمام سبزیجات و کلم ها خوب نیستند. بسیاری از افراد گمان می کنند که بازاریابی بخاطر برداشت های اشتباه، بد است.

  • دومین برداشت اشتباه: بازاریابی تبلیغات است.

این قابل درک است؛ چرا که بسیاری از افراد از تبلیغات عطر و نوشیدنی در بین برنامه مود علاقه شان، متنفرند؛ همچنین آگهی های تبلیغاتی که پر از رنگ و نور است و در بالای هر وب سایتی وجود دارند؛ حقیقت امر این است که بعضی از تبلیغات آزاردهنده اند. باید این را در نظر داشته باشیم که تبلیغات کل بازاریابی را در بر نمی گیرد بلکه فقط بخشی از یک برنامه بازاریابی کامل است. این نظر احتمالاً شما را به برداشت غلط بعدی می رساند و آن این است که…

  • بازاریابی گران است.

این برداشت اشتباهی است که فقط شرکت های بزرگ می توانند از عهده ی هزینه های بالای بازاریابی برآیند و افراد و شرکت های کوچکتر نباید خود را به زحمت بیندازند؛  شما می توانید با هر بودجه ای، یک برنامه بازاریابی محکم و تاثیرگذار راه اندازی کنید؛ ما به شما نشان می دهیم که چگونه این کار را انجام دهید اما قبل از آن بهتر است با تعریف بازاریابی آشنا شویم.

  • بازاریابی چیست؟

تعاریف زیادی از بازاریابی وجود دارد و تقریباً هر شخصی یک تعریف از آن دارد؛

  • از نظر “دن” بازاریابی پروسه هماهنگ کردن آنچه شما ارائه می دهید با نیازهای مشتری و ارتباط آن با مشتری است.
  • از نظر “مارک” بازاریابی فرآیند ایجاد و حفظ ارتباط با مشتری است.

هر دو تعریف بالا درست است. نظر “دن” خیلی ارتباطی است و جای تعجب هم ندارد، چون او یک استراتژیست رفتاری است. طبق تعریف وی به مشتری آنچه را که می خواهد بدهیم و به آنها بگوییم که این آن چیزی است که آنها می خواهند. اگر کسی چیزی نیاز داشته باشد و بداند که شما آن چیز را دارید، احتمالاً از شما خرید می کند. تعریف “مارک”  کل نظریه بازاریابی را در بر می گیرد. هر نوع ارتباط شما با مشتری یک شانس بالقوه ی بازاریابی است و به همین دلیل داشتن یک رابطه محکم با مشتری بر مبنای اعتماد بسیار مهم است. بازاریابی بسیار فراتر از تبلیغات و فعالیتهای پیشبرد فروش است.

  • بازاریابی، ارتباط است. 

هربار که شما درباره ی محصول و یا خدمتی، اطلاعاتی به دست می آورید، آن بازاریابی است؛ حتی اگر از زبان مادر زنتان باشد! اگر کامپیوتر شما دچار مشکل شود و شما برای ضمانت تعمیر با شرکت تماس بگیرید آن نیز بازاریابی است. وقتی شما به فروشگاه می روید و به طبقه اجناس نگاه می کنید، آن یک بازاریابی است. این چگونه ممکن است که یک بازاریاب خوب تلاش می کند که مشتری را درک کند و چیزی ارزشمند و مفید را به او ارائه دهد. هماهنگی با نیاز مشتری و ایجاد یک رابطه صادقانه با مشتری، تمام ایده ی بازاریابی است. به همین دلیل است که ارتباط بسیار مهم است و همچنین جلب اعتماد از طریق ارتباط.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

0 دیدگاه روشن بازاریابی چیست؟

  • Avatar

    دوست عزیز مطلب خیلی خوبی بود موفق باشید .

  • Avatar

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما.مطلب جالبی بود واقعا شغل بازاریابی بسیار زیبا و موثر هست.و اکثر شرکتا به دلیل نداشتن این نعمت رو به ورشکستگی میرن.
    واقعا جا داره به روش مدرن بازاریابی که بازاریابی شبکه ایه ازش قافل نشیم.که واقعا تونسته چرخه ی تولید ملی رو یه تحول اساسی داده.

    • Avatar
      منیره صحرایی

      با سلام و احترام
      در تکمیل صحبت های شما دوست عزیز لازم میبینم که بیان کنم…
      ” این حرفه برای کسانی که به برقراری ارتباط علاقه دارند و مهارت های ویژه ای در سازماندهی و خلاقیت دارند، مناسب است. بازاریابی حرفه ای است، تیمی…”
      این حرفه ملزم به اعتماد به نفس بالا و شم تجاری قوی می باشد.
      سپاس از همراهی شما
      در پناه حق موفق و پیروز باشید.

  • Avatar

    با سلام ممنون ازمطلب قابل تامل شما . (تاچیزی را نپذیریم نمی توانیم آن را تغییردهیم کارل یونگ )

    • Avatar
      منیره صحرایی

      با سلام و درود بر شما
      جمله زیبایی را از روانشناس معروف کارل یونگ بیان فرمودید که دقیقا برابری می کند با جمله…
      “خواستن توانستن است”
      سپاس از بازدید شما
      روزگارتان شاد، شادیتان افزون باد.

  • Avatar
    معصومه اسماعیل زاده

    سلام و درود خدمت خانوم صحرایی بزرگوار
    مطلب خیلی خوبی بود.و من یاد تعریفی از کاتلر افتادم که تو یکی از سایت ها مطالعه کرده بودم:بازاریابی فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرآیند مبادله می باشد.
    موفق باشید و پیروز

    • Avatar
      منیره صحرایی

      باسلام و شاد باش بر شما
      خوشحالم از اینکه مورد توجه شما و دوستان عزیز قرار گرفت…
      تعریف پدر علم بازاریابی واقعا کامل و بجاست…
      ممنونم خانم اسماعیل زاده عزیز
      شاد و سربلند باشید.

  • Avatar

    سلام،خیلی ممنون از مطالب مفید و ارزنده شما،ان شاء الله موفق باشید.

    • Avatar
      منیره صحرایی

      باسلام و هزاران درود برشما دوست عزیز
      از همراهی شما سپاسگزارم
      روزگار خوشی رابرای شما آرزومندم…

  • Avatar
    سهیلا صحرایی

    سرکار خانم صحرایی عزیز

    بانوی ارجمند و تلاشگر *** درود بر شما و اهداف مهمی که در پیش رو دارید.

    مطالعه ی این متن ( بازاریابی)
    برایم بسیار جالب بود..مخصوصا انتهای متن که همه ی ما در طول زندگی بازاریاب میشویم و اینکه برای تعمیر اجناس منزل بدنبال تعمیر کار ماهر می گردیم
    سپاس عالی بود
    استاد ،سرفراز باشید و بر فراز
    ان شاءالله

    • Avatar
      منیره صحرایی

      باسلام و شاد باش به شما استاد شعر و ادب
      بسیار خرسندم که این بار هم با ما همراه شدید…
      همانطور که پایه و اساس بازار بر سه اصل نیاز، خواسته و تقاضا است، هر جا نیازی باشد مطمئنا به دنبال آن خواسته و تقاضایی نیز وجود خواهد داشت…
      همه ی ما با بازاریاب و بازاریابی زندگی می کنیم پس چه بهتر که این حرفه را به خوبی بشناسیم…
      از شما بسیار سپاسگزارم و آرزومند آرزوهایتان هستم…

  • Avatar

    درسته متاسفانه بعضى از مردم برداشت اشتباهى از بازاريابى دارند با شركت هاى هرمى و امثالهم مقايسه مى كنند

    • Avatar
      منیره صحرایی

      با سلام و احترام
      برداشت های غلط متاسفانه همیشه هست…ولی میتونیم با موفقیت در راهمون، برداشت هارو تغییر بدیم…
      شاد و پیروز باشید خانم سلامی عزیز

    • Avatar

      با سلام خدمت شما خانم سلامی
      بازاریابی شبکه ای یک روش مدرن و کارآمد که اصطلاحا به تجارت مردم با مردم معروف.و به شخصه خیلی خوشحالم ک این صنعت در ایران به صورت قانونمند داره پیگیری و اجرا میشه.
      این سعادت رو داشتم که تو این صنعت فعالیت کنم
      اگه کسی مایل بود میتونم اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیارشون قرار بدم.
      با کسب اجازه آي دی تلگراممو میذارم
      @hadi2046

  • Avatar
    بهاران عظیمی

    عالی خانم صحرایی…..ممنون از شما

    • Avatar
      منیره صحرایی

      باسلام و احترام
      از همراهی شما سپاسگزارم خانم عظیمی عزیز
      شاد و سربلند باشید.

  • Avatar
    سید مهدی کیایی

    با تشکر از مطلب جامع شما،همانطور که واحد فروش در هر شرکتی نوک پیکان آن شرکت محسوب می شود بازاریابی هم مانند قلب تپنده فروش به حساب می آید…

    • Avatar
      منیره صحرایی

      باسلام و خوش آمد گویی به شما دوست عزیز
      فرمایش شما کاملا صحیح است…
      بازاریابی بخشی از فروش و در واقع قلب فروش است…
      سپاسگزارم از اینکه با مستر ویزیتور همراه شدید…
      روزگارتان شاد، شادیتان افزون باد.

  • Avatar

    عالی و مفید ،به نکات خوب و کلیدی اشاره کردید منتظر مطالب جدیدتون هستم.

  • Avatar
    سعيد قلي زاده

    با سلام.ممنون از مطالب آموزنده

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!