بازاریابی و ضرورت مدیریت ارتباط با مشتری
- مشتری مداری ۲ اصل دارد:
- اصل اول: همیشه حق با مشتری است
- اصل دوم: زمانی که شک دارید که آیا حق با مشتری است یا نه، به اصل اول مراجعه نمائید”برایان تریسی”
در ادامه مبحث پیش، این بار به توضیحات بیشتری در خصوص ضرورت مدیریت ارتباط با مشتری خواهیم پرداخت. به طور کلی ضرورت انجام این گونه ارتباطات بدین شرح می باشد که هر بنگاه اقتصادی بتواند با مطالعات علمی و برنامه های کاربردی در بازار پرتلاطم و لبریز از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان گوناگون (چه در سطح محدود یک شهر ،کشور و یا حتی در سطح بین الملل) جایگاه خود را حفظ، تولیداتش را عرضه و در نهایت، آن چیزی که در حقوق تجارت جز لاینفک یک تاجر می باشد (که همان کسب سود است) را بدست آورد. ارتباطات مشتریان با سازمان از طرق مختلف، از جمله وب، تلفن، مراکز فروش، توزیع کنندگان و شبکه های همکار صورت می پذیرد. از آنجاییکه CRM در راستای مدیریت ارتباطات مشتری با سازمان و به منظور به حداکثر رساندن ارزش هر مشتری، سازمان را یاری می نماید، وظیفه اصلی آن تسهیل دربرقراری ارتباط مشتری با سازمان(به هر صورتی که مشتری تمایل دارد ) بدون محدودیت زمانی، مکانی و ملیتی می باشد به نحوی که مشتری احساس کند با سازمان واحدی در تماس است که وی را می شناسد، برای وی ارزش قائل است و نیازهای او را به سرعت و با آسانترین روش ارتباطی مرتفع می نماید.
با این اوصاف در بازار کنونی تولیدکنندگان مختلف با اهداف متغیر در انجام فعالیت های اقتصادی در تولید محصولات، اقدام به فعالیت می نمایند. بحث اقتصاد در جوامع امروزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد چرا که با کوچکترین خطایی در فرآیند تولید و توزیع باعث بوجود آمدن ضرر و زیان های جبران ناپذیری می گردد که گاهاً باعث شده شرکت و یا بنگاه اقتصادی با فراهم نیاوردن فاکتورهای صحیح و معقول، کلیه سرمایه خود و شرکا را از دست داده و حتی در این امر بدهکار بانکها و یا مرکز تامین منابع مالی خود گردد.
در خصوص ارتباط با مشتری ، با سؤالات زیر مواجه می شویم:
- چگونه می توانیم مشتری را جهت خرید نسبت به کالای خود جذب نماییم؟
- چگونه می توانیم با توجه به جذب مشتری به طور مداوم و مستمر تعداد آنها را افزایش دهیم؟
- چگونه می توانیم از خروج و عدم اطمینان مشتری نسبت به کالای خود جلوگیری کنیم؟
- چگونه می توانیم با تولید یک محصول نسبت به محصول مشابه ساخته شده در یک شرکتی دیگر، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنیم؟
- راههای آسان و شفاف جهت معرفی محصول تولیدی خود به اکثر مصرف کنندگان در کلیه مناطق، چه داخلی و چه خارج از مرزهای تولید شده کدامند؟
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده