بازاریابی ورزشی چیست؟
در دنیا کنونی ما چیزهای دوست داشتنی همانند ورزش کمتر وجود دارد. ورزش ها مردم را از هر نوع رویدادی بیشتر جذب می کنند. مدیران و مشاوران بازاریابی متوجه شده اند که ورزش ها و رویدادهای ورزشی می تواند بخش عمده از جمعیت کمپین های بازاریابی را برای ده ها سال بسازند. با توجه به سایز و جمعیت هوادارن و شرکت کنندگان رویدادها و مسابقات بین المللی ورزشی، رشته بازاریابی ورزشی ایجاد شد و این حوزه در حال رشد است تا جاییکه می توان در آینده ای نزدیک رویدادها و مسابقات ورزشی را یک ابزار درجه اول برای تبلیغات و بازاریابی دانست.
بازاریابی ورزشی(Sports Marketing) سبک خاصی از بازاریابی است که به دو حوزه اصلی تقسیم می شود:
- حوزه اول، فروش و درآمدزایی برای ورزش است؛ که فروش محصولات ورزشی، ابزار و نرم افزارهای ورزشی و جذب اسپانسر و درآمدزایی برای تیم ها و فدراسیون ها در این دسته قرار می گیرد.
- حوزه دیگر، فروش و بازاریابی از طریق ورزش است؛ که شامل فعالیتهای اسپانسرشیپ و تبلیغاتی شرکت ها و برندها می شود که می تواند بازاریابی ورزشی را در کنار استراتژی های دیگر و در مواردی تنهاترین استراتژی بازاریابی آن مجموعه قرار دهد.
از وقتی که ورزش ها توانستند در انواع مختلف به نمایش درآیند و به نوعی دیده شوند بازاریابی ورزشی فرم های متنوعی به خود گرفت. به عنوان مثال تیم ها و فدراسیونها برای درآمدزایی تبلیغات دور زمین خود را فروختند و ورزشکاران حرفه ای قراردادهایی برای کارکردن با برندهای مشهور امضا کردند تا عکسهایشان را به بازاریابی و تبلیغات محصولات آنها معطوف کنند. بزرگترین مزیت بازاریابی از طریق ورزش این است که به مدیران بازاریابی و فروش این امکان را می دهد تا جمعیت هواداران و احساس آنها نسبت به ورزشکار و تیم موردعلاقه شان را در جهت استراتژی های خود به کار گیرند.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده