آقای بازاریاب، حامی کالای ایرانی
?>
بازاریابی ورزشی

oie_tfzlyN1cHyvA-compressed

معمولاً باشگاه های ورزشی برای بقا و توسعه خود راه هایی را برای كسب درآمد در قالب بازاریابی ورزشی انتخاب و مشخص می كنند. البته این راه ها معمولاً از قبل مشخص شده اند و قوانینی نیز وجود دارند تا در چهارچوب این قوانین پیش روند. این راه ها چه هستند؟ در چهارچوب چه قوانینی حركت می كنند؟توجه داشته باشید كه روش های اشاره شده تنها چند روش اصلی كسب درآمد هستند و مطمئناً روش های متفاوت دیگری نیز وجود دارند.

● قوانین كلی

بر اساس قوانین كلی فدراسیون ها، كنفدراسیون ها، انجمن ها و سازمان ها و وزارتخانه های ورزشی، راه های كسب درآمد یك باشگاه ورزشی می بایست در چهارچوب ورزش و مسایل فرهنگی پیگیری شود. این روش های تجاری به غیر از اینكه نباید قوانین كشورها و مناطق را زیر پا بگذارند، همچنین نباید از محدوده فرهنگ و ورزش نیزخارج شوند.البته باشگاه هایی كه به شركت های سهامی تبدیل شده اند و یا به بازار بورس كشورشان یا بازار بورس بین المللی راه پیدا كرده اند، در چهارچوب فعالیت خود می توانند تجارت های دیگری را نیزانجام دهند.یكی از متداولترین راه های كسب درآمد و پوشش دهی هزینه ها توسط باشگاه یا كلوب های ورزشی، كسب حامی و اسپانسرهای مالی است.

باشگاه ها با جذب حامی مالی، موقعیت های تبلیغاتی به وجود آمده توسط خود را به شركت ها و تاجران بزرگ ارایه می دهند تا در عوض، منبعی برای پوشش هزینه های خود فراهم سازند.یك باشگاه ورزشی می تواند به تعداد دلخواه حامی و اسپانسر جذب كند اما معمولاً باشگاه ها یك حامی اصلی و چند حامی جزیی دارند.حامیان مالی معمولاًهزینه های اصلی و تجهیزاتی باشگاه ها را به عهده می گیرند. البته روش معامله حامی و باشگاه می تواند بسیار متفاوت و توافقی باشد كه دركشورهای پیشرفته و صاحب فوتبال قوانینی برای این نوع معاملات وجود دارد. برخی از حامیان برای مثال متعهد می گردند استادیومی را برای باشگاه فراهم سازند. برخی دیگر با ارایه مبلغی بالا برای مدتی مشخص به باشگاه از نظر مالی كمك می كنند. برخی دیگر نیز تجهیزات و امكانات ورزشی و رفاهی را به باشگاه ارایه می دهند كه البته همان طور كه اشاره شد روش معامله می تواند كاملاً توافقی باشد.

● فروش بلیت و مجوز پخش رسانه ای

یكی دیگر از منابع كسب درآمد توسط تیم ها و باشگاه های ورزشی، فروش بلیت دیدارها است. این روش یكی از كلاسیك ترین روش ها است كه البته نسبت به روش های دیگر ممكن است سود آنچنانی نداشته باشد.معمولاً با وجود حامی مالی، باشگاه ها بدون آنكه مبلغی پرداخت كنند دارای استادیوم می شوند. درآمد حاصل از فروش بلیت بسته به نوع شراكت باشگاه و حامی، بین تیم ها و حامیان تقسیم می شود. روشی دیگر از نحوه كسب درآمد، فروش مجوز پخش دیدار به صورت مستقیم و یاغیر مستقیم به شبكه ها و تلویزیون ها است. از آنجایی كه دیگر بازی های مهم مثل بازی های لیگ های كشورهای صاحب فوتبال و پیشرفته بر روی شبكه و تلویزیون های رایگان پخش نمی شود، تلویزیون یا شبكه ای كه قصد پخش این دیدارها را دارد باید به باشگاه ها و سازمان های وابسته مبلغی را پرداخت كند.
این روش امروزه برای باشگاه های بزرگ به یكی از بهترین روش ها تبدیل شده است؛ مانند فروش پیراهن های ورزشی باشگاه ها به طرفداران و یا فروش وسایل مصرفی و ورزشی كه با علامت و طراحی آن باشگاه همراه است. مثلاً باشگاه بایرن مونیخ دارای فروشگاه های زنجیره ای در كشور آلمان است كه لوازم مصرفی، ورزشی (پیراهن، لباس های ورزشی، كیف، ساعت، جامدادی و …) كه انحصاراً برای طرفداران بایرن تولید می شود را به فروش می رسانند.بسته به نوع تولید كننده محصول، این محصول قیمت گذاری می شود.

راه اندازی مدارس و آموزشگاه ها

باشگاه های بزرگ و دارای هوادار زیاد معمولاً دارای مدارس و آموزشگاه های ورزشی هستند. معمولاً هزینه های ورود به این مدارس و آمورزشگاه ها زیاد است. البته این موضوع به نام اعتبار باشگاه نیز بستگی دارد.

  • روش های دیگرراه و روش های دیگری نیز وجود دارند كه می توانند بسیار متفاوت باشند. مشاركت در طرح های بزرگ، همكاری با شركت ها، سازمان ها و شبكه ها برای اجرای طرح های مختلف و برخی از باشگاه ها كه در ایران تعداد آنها اندك نیست. در اصل باشگاه های ورزشی شركت یا صنایعی خاص هستند. در این حالت معمولاً شركت یا سازمان مربوطه پاسخگوی هزینه های آن باشگاه است. برخی از باشگاه های ورزشی نیز عمده ترین راه كسب درآمد را فروش بازیكنان می دانند. این نوع باشگاه ها كه معمولاً باشگاه های كوچك هستند با پرورش بازیكنان، آنها را به بازیكنان بزرگی تبدیل می كنند و با قیمتی خوب به تیم های بزرگ می فروشند.

فخرالدینی

مطلب قبلیمطلب بعدی

29 دیدگاه

  1. با سلام و ادب خدمت آقای فخر الدینی….
    از مطلب تخصصی شما استفاده کردیم
    خصوصا این که با قلم شیوای شما به خوبی نکات علمی در این زمینه مطرح شده بود
    نگرش و قلمتان در راه ارتقای علمی کشور عزیزمان ایران …..
    پاینده باشید

  2. جناب اقای شیخ فخرالدینی از شما که از ورزشکاران موفق هستید بابت مطالب ارزنده تشکر ویژه داریم و برای شما بهرینها را ارزومندم

  3. با سلام و عرض ادب
    مطالب بسیار آموزنده و مفید بود و نیازمند همکاری دستگاه های مرتبط ورزشی برای پیاده سازی هرچه بهتر اصول ورزشی برای علاقمندان .

  4. سلام و خسته نباشید خدمت آقای شیخ فخر الدینی
    مطلبتون برای ورزشکاران و ورزش دوستان جالب و مفید بود ، همینطور برای من که تازه وارد باشگاه شدم.
    فکر می کنم که راه خوب و ساده و در عین حال نشاط آور برای جوانان خصوصاً جوونایی که فعالیت باشگاهی دارن باشه.

  5. با عرض سلام و خسته نباشید
    امید هست تمامی سازمان ها . باشگاهها و ورازت ورزش همکاری خوبی در مواردی که شما اشاره کردید داشته باشند.

    1. سلام دوست عزیز
      بله
      در جهان امروز اسپانسر یکی از ذینفعان به حساب میاد که تمانی کارهایی که می توان برا هوادران انجام داد برای اسپانسر هم می توان انجام داد

  6. با عرض ادب
    مطلب بسیار جالب و مفیدی بود، خیلی ممنون…
    فکر می کنم به مواردی که شما فرمودید می توان موارد زیر را نیز جهت افزایش سطح درآمد در باشگاه ها اضافه نمود، مانند:
    * حضور باشگاه ها در بازار بورس سهام
    * افزایش درآمدهای حاصل از فروش محصولات باشگاه های حرفه ای
    *بازار نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال
    * راه اندازی آژانس های فروش بلیط برای پیش فروش بلیط مسابقات فوتبال و …
    امیدوارم روزی برسد که ذره ای از این برنامه ها در فوتبال ما نیز به اجرا درآید.

  7. سلام مطلب مفید وبسیارمهمی است که نقش مهمی در رشد وتوسعه اقتصادی کشور ها دارد که به خوبی در این متن بیان شده است به نظر من با نشر این گونه مطالب و ذکر روشهای متفاوت کسب درامدآگاهی از روش‌های سرمایه‌گذاری و اشتیاق به سرمایه گذاری در بین آحاد مردم افزایش می یابد و باعث اعتماد مردم به فعالیت در حوزه های اقتصادی ورزش میشود موفق وسر بلند باشید

  8. با تشكر از مطالب خوب شما. همراهی با اسپانسر باعث پایداری علاقه می‌شود و ارزش سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. لوگوهای اسپانسر در هر رویدادی باید بهترین جایگاه را داشته باشند.

  9. ورزش فوتبال به خاطر محبوبیت بیش از اندازه در بین مردم کل دنیا، به نظرم بهترین فضای ممکن برای تبلیغات هستشحتی فاصله ی بین دو نیمه، تبلیغ تلویزیونی هم بهترین زمان ممکن هست

  10. با سلام البته جديدا ايران هم روش جديدي براي درامد زدايي به كار گرفته كه همان عضويت در باشگاه مورد علاقه خود است كه به نظرم مبلغ قابل توجهي جمع ميشه . فقط به نظر من جمع اوري و خرج اين ذخاير بايد شفافتر باشد. من خودم اين كار رو نكردم چون نميدونم اين پولها چه جوري خرج ميشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *