بازاریابی ورزشی : تقسیم بندی بازارهای ورزشی/قسمت اول
در این قسمت برای روشن شدن موضوع به معرفی بازار محصولات ورزشی می پردازیم:
-
بازار محصولات ورزشی
بدون شک بازار ورزش یکی از اصلی ترین و نیز دشوارترین مفاهیم وابسته به اقتصاد ورزش است که می تواند در طیفی از کالاهای تولیدی یا خدماتی و یا کالاهای مرکب قرار گیرد.
-
اندازه بازار کالاهای ورزشی
بازارکالاهای ورزشی به عوامل متعددی بستگی دارد. فرهنگ ورزش و تفریح، مشارکت در فعالیتهای ورزشی و تفریح، سطح درآمد جامعه و تبلیغات را میتوان از جمله عوامل تاثیرگذار در بازار کالاهای ورزشی دانست. طبق اطلاعات بدست آمده، میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی در دنیا بین ۳۰ تا ۸۰ درصد متغیر است. بر این اساس می توان گفت که بازار کالاهای ورزشی در کشورهای مختلف از مقادیر متفاوتی برخوردار است وتامین بازار از طرق مختلفی انجام می شود.
برخی تفاوتهای عمده میان بازار ورزشی و بازارهای مرسوم و معمولی
- اغلب، سازمانهای ورزشی باید همزمان رقابت و همکاری نمایند.
- به خاطر تفوق اطلاعات، تجربیات شخصی و تمیزدهی قوی شخصی، مشتریان ورزشی اغلب خودشان را کارشناس و خبره می دانند.
- درخواست مشتریان دائماً تغییر می کند.
- محصولات ورزشی، ناملموس، غیرعینی و صرفاً تجربی است.
- محصول ورزشی (مسابقه) همزمان تولید شده و به فروش میرسد و هیچ سیاهۀ کالایی برای محصولات وجود ندارد.
- فروش ورزشی عموماً جمعی است و رضایت خاطر مشتری تحت تأثیر امکانات رفاه عمومی می باشد.
- محصول ورزشی حالتی ناپا و غیرقابل پیش بینی بودن دارند.
- بازاردار ورزشی کنترل چندانی بر محصول ندارد و کنترل وی بر بسط محصول محدود است.
- ورزش جنبه و جذبه ای جهانی دارد و بر تمام شاخصهای زندگی نفوذ می یابد.
- فقط مذهب و سیاست که البته به خودی خود محصول نبوده بلکه فی الواقع نوعی باورند، میتوانند با گستردگی ورزش رقابت کنند.
- موفقیت هر سازمان به دفاع در برابر رقبا و حذف حریفان بستگی دارد.
- کمتر ارباب رجوعی پیدا میشود که خود را خبره بداند و اکثراً سعی می کنند که به اطلاعات و کمک افراد زبده و حرفه ای اتکا کنند.
- درخواست مشتریان قابل پیش بینی است زیرا کالا همیشه ثابت است.
- چیزی که مشتری میخرد ملموس، قابل مشاهده و قابل حس کردن است و میتواند برای بیش از یکبار استفاده شود.
- محصولات دارای سیاهۀ کالا و عمر قفسه ای هستند و میتوان مخازن را دوباره پر ساخت.
- اگرچه مردم دیگر میتوانند از خرید یک ماشین لذت ببرند اما لذت و رضایت خریدار به آن بستگی ندارد.
- محصولات باید ثابت و قابل پیش بینی باشند، مثلاً اگر یک ماشین خاص با دندۀ جلو به عقب برود، خریدار به سرنوشت ناخوشایندی گرفتار خواهد شد!
- بازاردار سعی میکند که با تحقیق و بررسی، طرحی کامل برای محصول تولیدی ارائه دهد.
تقسیم بندی بازار
تقسیم بازار به فرایندی گفته میشود که طی آن بازار هدف یک محصول تولیدی و یا یک خدمت قابل ارائه، به گروههایی از مشتریان آن محصول یا خدمت تقسیم میشود که رفتارهای خرید مشابهی از خود بروز میدهند. تقسیم بندی بازار عبارت است از فرایند تقسیم بازارها به زیرمجموعه های مشخص که در آنها، مشتریان دارای رفتارها و نیازهای یکسانی هستند و هریک از این زیرمجموعه ها را میتوان بهعنوان یک بازار هدف (Target Market) قلمداد کرد و با راهبرد (استراتژی)های مشخص به آنها دسترسی پیدا کرد.همچنین تقسیمبندی بازار، بهمعنای (فرآیند) ارزیابی جذابیّتهای هربخش از بازار و گزینش یك یا چند بخش از این بازار (بازار هدف) با بالاترین درآمد بالقوه، بهعنوان مشتری یا مشتریان، نیز آمده است.
در حقیقت، تقسیمبندی یا بخشبندی بازار، فرآیندی جهت تشخیص و مجزّا کردن ویژگیهای خریداران، بهمنظور انتخاب بازارهایی که سازمان میخواهد یا میتواند محصولاتش را به آنها عرضه کند؛ همچنین طراحی محصولات و برنامههای بازاریابی برای پاسخگویی به احتیاجات خریداران مورد نظر است. برای مثال، در بازاریابی جدید، شرکتها تمایل دارند پوشاک بچهگانه، زنانه، مردانه و حتی پوشاک ویژه مدارس تولید کنند.
ادامه دارد…….
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده
35 دیدگاه روشن بازاریابی ورزشی : تقسیم بندی بازارهای ورزشی/قسمت اول
با عرض سلام و ادب
ممنون از مطالب مفید و ارزنده تون ، انشا ا… موفق باشید
با سلام
تشکر از مطلب خوب و مفیدتان .ممنون
با سلام
به نظر بنده باید سازمانهای ورزشی با همدیگر رقابت نمایند و همچنین بسته به درخواست مشتریان کارها و برنامه ها به روز کنند.
تفاوت بین بازار ورزشی با بازارهای دیگه برام جالب بود .
ممنون از مطلبتون
باسلام وتشکر از مطلب ارزشمندتون
با تشکر از مطالب مفید شما
مرسی عالی بود
مرسی عالی بود .
با تشکر لطفا مطالبی که در مورد ورزش می باشد را بیشتر بگذارید. ممنون
باسلام
ممنونم از مطالب خوبتون
با تشکر
نیلوفر بخشی
سلام خسته نباشید ممنونم از مطالبه جالبتون
سلام دوست عزیز
حرف شما کاملا درسته ولی گوش شنوایی وجود ندارد
مرسی از نظرتون
ممنون از مطلبتون خیلی جالب بود
سلام
تشکر بابت زحمتی که کشیدید.فکر کنم توی ایران این نوع بازاریابی خیلی کم باشه
با عرض سلام و خسته نباشید ، و تشکر بابت مطالب علمی و آموزنده شما، خیلی خوب .
با سلام و احترام خدمت جناب فخر الدینی…..
سپاس از مطلب خوب شما
به خصوص بخش تفاوت ها برای بنده بسیار جذاب بود
زنده باشید
باسلام
مطالب جالبی درخصوص بازاریابی ورزشی ازائه دادید.
سلام.ممنون از مطلبتون
با سلام و با تشکر از شما دوست عزیز و گرامی و ارزوی مو فقیت برای شما
سلام ممنون از مطلب عالیتون
سلام ممنونم از مطالب خوب و جذابتون
با تشکر
سمیرا نیکو
عرض سلام و ادب
واقعا فکر نمی کردم اینقدر تفاوت بازار ورزشی با دیگر بازار ها داشته باشد، گرچه این بازار را باید بسیار جدی گرفت و کمک به بخش تولید برای هرچه بهتر شدن از لحاظ سخت افزاری و کیفیتی باعث رقابت با بازار های جهانی می شود
با سپاس فراوان
سلام روز بخیر
ممنون از زحماتی که برای این مطالب کشیده اید. مفید بود واستفاده نمودم. سپاسگزارم
سلام خیلی ممنونم از مطلبتون.خیلی برام جذاب بود منتظر ادامش هستم.
باسلام و تشکر از زحمات جنابعالی خیلی جالب بود استفاده کردیم
جناب فخرالدینی با این اوصاف برندها باعث رونق بازارمیشوند یا نه ؟ممنون میشم اطلاعاتی در این مورددر اختیارمون بگذارید
عیسی کریمی کلایه
سلام جناب کریمی
بله برندها موجب رونق میشه زیرا زیاد شدن برنده ا و باویژگی های منحصر به فرد خود باعث رقابت و بهتر شدن محصول می گردد
ولی یکی از اصول برندها تداعیات برنده
که هر برندی تداعی کننده ویژگی خاصی از محصول است و با هم متفاوتند
با آرزوی موفقیت برای شما.
بسیار عالی.سپاس
باسلام مطلبتون متفاوت وجذاب بود
سلام .ممنون از مطالبتون .
با سلام
واقعا مورد استفاده و عالی بود
بنده پیش از این از بازاریابی ورزشی اطلاعات مبهمی داشتم اما این مطلب به درک بیشتر بازاریابی ورزشی کمک فراوانی میکند،ممنون
باتشکر، بسیار عالی بود
با سلام و تشکر
ممنون جالب بود .