بازاریابی ورزشی : تقسیم بندی بازارهای ورزشی/قسمت اول, بزاززاده

 بازاریابی ورزشی : تقسیم بندی بازارهای ورزشی/قسمت اول

 بازاریابی ورزشی : تقسیم بندی بازارهای ورزشی/قسمت اول

در این قسمت برای روشن شدن موضوع به معرفی بازار محصولات ورزشی می پردازیم:

  • بازار محصولات ورزشی

بدون شک بازار ورزش یکی از اصلی ترین و نیز دشوارترین مفاهیم وابسته به اقتصاد ورزش است که می تواند در طیفی از کالاهای تولیدی یا خدماتی و یا کالاهای مرکب قرار گیرد.

  • اندازه بازار کالاهای ورزشی

بازارکالاهای ورزشی به عوامل متعددی بستگی دارد. فرهنگ ورزش و تفریح، مشارکت در فعالیتهای ورزشی و تفریح، سطح درآمد جامعه و تبلیغات را میتوان از جمله عوامل تاثیرگذار در بازار کالاهای ورزشی دانست. طبق اطلاعات بدست آمده، میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی در دنیا بین ۳۰ تا ۸۰ درصد متغیر است. بر این اساس می توان گفت که بازار کالاهای ورزشی در کشورهای مختلف از مقادیر متفاوتی برخوردار است وتامین بازار از طرق مختلفی انجام می شود.

برخی تفاوتهای عمده میان بازار ورزشی و بازارهای مرسوم و معمولی

  • اغلب، سازمانهای ورزشی باید همزمان رقابت و همکاری نمایند.
  • به خاطر تفوق اطلاعات، تجربیات شخصی و تمیزدهی قوی شخصی، مشتریان ورزشی اغلب خودشان را کارشناس و خبره می دانند.
  • درخواست مشتریان دائماً تغییر می کند.
  • محصولات ورزشی، ناملموس، غیرعینی و صرفاً تجربی است.
  • محصول ورزشی (مسابقه) همزمان تولید شده و به فروش میرسد و هیچ سیاهۀ کالایی برای محصولات وجود ندارد.
  • فروش ورزشی عموماً جمعی است و رضایت خاطر مشتری تحت تأثیر امکانات رفاه عمومی می باشد.
  • محصول ورزشی حالتی ناپا و غیرقابل پیش بینی بودن دارند.
  • بازاردار ورزشی کنترل چندانی بر محصول ندارد و کنترل وی بر بسط محصول محدود است.
  • ورزش جنبه و جذبه ای جهانی دارد و بر تمام شاخصهای زندگی نفوذ می یابد.
  • فقط مذهب و سیاست که البته به خودی خود محصول نبوده بلکه فی الواقع نوعی باورند، میتوانند با گستردگی ورزش رقابت کنند.
  • موفقیت هر سازمان به دفاع در برابر رقبا و حذف حریفان بستگی دارد.
  • کمتر ارباب رجوعی پیدا میشود که خود را خبره بداند و اکثراً سعی می کنند که به اطلاعات و کمک افراد زبده و حرفه ای اتکا کنند.
  • درخواست مشتریان قابل پیش بینی است زیرا کالا همیشه ثابت است.
  • چیزی که مشتری میخرد ملموس، قابل مشاهده و قابل حس کردن است و میتواند برای بیش از یکبار استفاده شود.
  • محصولات دارای سیاهۀ کالا و عمر قفسه ای هستند و میتوان مخازن را دوباره پر ساخت.
  • اگرچه مردم دیگر میتوانند از خرید یک ماشین لذت ببرند اما لذت و رضایت خریدار به آن بستگی ندارد.
  • محصولات باید ثابت و قابل پیش بینی باشند، مثلاً اگر یک ماشین خاص با دندۀ جلو به عقب برود، خریدار به سرنوشت ناخوشایندی گرفتار خواهد شد!
  • بازاردار سعی میکند که با تحقیق و بررسی، طرحی کامل برای محصول تولیدی ارائه دهد.

تقسیم بندی بازار

تقسیم بازار به فرایندی گفته می‌شود که طی آن بازار هدف یک محصول تولیدی و یا یک خدمت قابل ارائه، به گروه‌هایی از مشتریان آن محصول یا خدمت تقسیم می‌شود که رفتارهای خرید مشابهی از خود بروز می‌دهند. تقسیم­ بندی بازار عبارت است از فرایند تقسیم بازارها به زیرمجموعه­ های مشخص که در آنها، مشتریان دارای رفتارها و نیازهای یکسانی هستند و هریک از این زیرمجموعه­ ها را می­توان به‌عنوان یک بازار هدف (Target Market) قلمداد کرد و با راهبرد (استراتژی­)های مشخص به آنها دسترسی پیدا کرد.همچنین تقسیم­بندی بازار، به‌معنای (فرآیند) ارزیابی جذابیّت­های هربخش از بازار و گزینش یك یا چند بخش از این بازار (بازار هدف) با بالاترین درآمد بالقوه، به‌عنوان مشتری یا مشتریان، نیز آمده است.

در حقیقت، تقسیم­بندی یا بخش­بندی بازار، فرآیندی جهت تشخیص و مجزّا کردن ویژگی‌های خریداران، به‌منظور انتخاب بازارهایی که سازمان می‌خواهد یا می­تواند محصولاتش را به آنها عرضه کند؛ همچنین طراحی محصولات و برنامه‌های بازاریابی برای پاسخ‌گویی به احتیاجات خریداران مورد نظر است. برای مثال، در بازاریابی جدید، شرکت­ها تمایل دارند پوشاک بچه­گانه، زنانه، مردانه و حتی پوشاک ویژه مدارس تولید کنند.

ادامه دارد…….

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

35 دیدگاه روشن  بازاریابی ورزشی : تقسیم بندی بازارهای ورزشی/قسمت اول

  • حسین رجب پور

    با عرض سلام و ادب
    ممنون از مطالب مفید و ارزنده تون ، انشا ا… موفق باشید

  • شهرام عزیزیان صومعه

    با سلام
    تشکر از مطلب خوب و مفیدتان .ممنون

  • سوسن اصغرپور

    با سلام
    به نظر بنده باید سازمانهای ورزشی با همدیگر رقابت نمایند و همچنین بسته به درخواست مشتریان کارها و برنامه ها به روز کنند.

  • تفاوت بین بازار ورزشی با بازارهای دیگه برام جالب بود .
    ممنون از مطلبتون

  • فاطمه لطفی

    باسلام وتشکر از مطلب ارزشمندتون

  • سیده زهرا میرسعید قاضی

    با تشکر از مطالب مفید شما

  • سیده فاطمه میرسعیدقاضی

    مرسی عالی بود

  • رسول عظیمی

    مرسی عالی بود .

  • مسعود قربانی حیدری

    با تشکر لطفا مطالبی که در مورد ورزش می باشد را بیشتر بگذارید. ممنون

  • باسلام
    ممنونم از مطالب خوبتون
    با تشکر

  • نیلوفر بخشی
    سلام خسته نباشید ممنونم از مطالبه جالبتون

  • علی شیخ فخرالدینی

    سلام دوست عزیز
    حرف شما کاملا درسته ولی گوش شنوایی وجود ندارد
    مرسی از نظرتون

  • زهرا پوراسماعیل

    ممنون از مطلبتون خیلی جالب بود

  • روح الله رفعتی

    سلام
    تشکر بابت زحمتی که کشیدید.فکر کنم توی ایران این نوع بازاریابی خیلی کم باشه

  • رسول عظیمی

    با عرض سلام و خسته نباشید ، و تشکر بابت مطالب علمی و آموزنده شما، خیلی خوب .

  • مینا جعفر صابونچی

    با سلام و احترام خدمت جناب فخر الدینی…..
    سپاس از مطلب خوب شما
    به خصوص بخش تفاوت ها برای بنده بسیار جذاب بود
    زنده باشید

  • سیدمحسن اینانلو

    باسلام
    مطالب جالبی درخصوص بازاریابی ورزشی ازائه دادید.

  • پدرام غلامی

    سلام.ممنون از مطلبتون

  • با سلام و با تشکر از شما دوست عزیز و گرامی و ارزوی مو فقیت برای شما

  • پریوش رحمانی

    سلام ممنون از مطلب عالیتون

  • سمیرا نیکو

    سلام ممنونم از مطالب خوب و جذابتون
    با تشکر
    سمیرا نیکو

  • محمدرضا علی نژاد

    عرض سلام و ادب
    واقعا فکر نمی کردم اینقدر تفاوت بازار ورزشی با دیگر بازار ها داشته باشد، گرچه این بازار را باید بسیار جدی گرفت و کمک به بخش تولید برای هرچه بهتر شدن از لحاظ سخت افزاری و کیفیتی باعث رقابت با بازار های جهانی می شود
    با سپاس فراوان

  • حسین رامین

    سلام روز بخیر
    ممنون از زحماتی که برای این مطالب کشیده اید. مفید بود واستفاده نمودم. سپاسگزارم

  • سلام خیلی ممنونم از مطلبتون.خیلی برام جذاب بود منتظر ادامش هستم.

  • رضا گلستانی پور

    باسلام و تشکر از زحمات جنابعالی خیلی جالب بود استفاده کردیم

  • جناب فخرالدینی با این اوصاف برندها باعث رونق بازارمیشوند یا نه ؟ممنون میشم اطلاعاتی در این مورددر اختیارمون بگذارید
    عیسی کریمی کلایه

    • سلام جناب کریمی
      بله برندها موجب رونق میشه زیرا زیاد شدن برنده ا و باویژگی های منحصر به فرد خود باعث رقابت و بهتر شدن محصول می گردد
      ولی یکی از اصول برندها تداعیات برنده
      که هر برندی تداعی کننده ویژگی خاصی از محصول است و با هم متفاوتند

  • نیما احمدنژاد

    با آرزوی موفقیت برای شما.

  • حسین داورپناه

    بسیار عالی.سپاس

  • محمد رضا انصاری

    باسلام مطلبتون متفاوت وجذاب بود

  • ریحانه علی زاده باقری قریه

    سلام .ممنون از مطالبتون .

  • با سلام
    واقعا مورد استفاده و عالی بود

  • بنده پیش از این از بازاریابی ورزشی اطلاعات مبهمی داشتم اما این مطلب به درک بیشتر بازاریابی ورزشی کمک فراوانی میکند،ممنون

  • باتشکر، بسیار عالی بود

  • امیر اعرابی

    با سلام و تشکر
    ممنون جالب بود .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی صادراتی و صنعتی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 150 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و اکثرا مشاور بازاریابی صادراتی همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: Mrioi.com

موسسه تحقیقات بازار ایده سازان بازار فردا: Mrioi.co

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید