باز مارکتینگ یا بازاریابی همهمه ای

ایجاد شور و هیجان در مشتریان برای معرفی و به اشتراک گذاشتن محصولات و خدمات شرکت بسیار مهم است. بازاریابی همهمه ای و یا باز مارکتینگ(Buzz Marketing) این کار را انجام می دهد. بازاریابی همهمه ای یک شکل از بازاریابی دهان به دهان(Word-of-mouth marketing) است که استراتژی آن غیر سنتی است؛ روح اصلی در بازاریابی همهمه ای استفاده از خلاقیت برای تعامل و جذب مخاطبان نهایی است.

باز مارکتینگ یا بازاریابی همهمه ای

وقتی با یک تکنیک ساده و در عین حال خلاقانه باعث به حرکت در آوردن شور و هیجان در مشتریان خود می شویم به نوعی از باز مارکتینگ یا همان بازاریابی همهمه ای بهره برده ایم. بستر عنکبوتی رسانه های دیجیتال منجربه انتقال سریع محتوا تولید شده ما خواهد شد؛ یعنی کافی است محتوایی در خور توجه را تولید کنیم تا در کسری از ساعت در کل جامعه هدف ما وایرال(Viral) شود. آنچیزی که مدیران بازاریابی را به این جمع بندی می رساند تا از تکنیک بازاریابی همهمه ای استفاده کنند قدرت بالای آن در پخش و گسترش محتوای کمپین تبلیغاتی است. یعنی وقتی از بازاریابی همهمه ای استفاده می کنیم بخش زیادی از هزینه های تبلیغات خود را به دوش مخاطبین خود انداخته ایم. آنها به عنوان سفیران تبلیغاتی شرکت پیام کمپین را دست به دست می کنند.

پرندگان خشمگین؛ انگری بردز(Angry Birds)

چندی پیش شرکت راویو موبایل(Rovio) بازی انگری بردز(پرندگان خشمگین) را به بازار عرضه کرد. در این بازی چندین پرنده بازی گوش بوسیله یک تیر و کمان به سمت سازه های مختلفی پرتاب می شوند. هدف از پرتاب این پرندگان خشمگین این است که خوک های پناه گرفته در سازهای رنگارنگ را نابود کنند. این بازی در مدت زمان کوتاهی فقط در اپل آی او اس(Apple IOS) بیش از ۱۲ میلیون بار خریداری و نصب شد. در ادامه سازندگان این برنامه ورژن های جدیدتری از آن را به بازار عرضه کردند و نصب این بازی به بیش از یک میلیارد دفعه در سرتاسر جهان رسید.

کمپین بازاریابی همهمه ای انگری بردز

یکی از کمپین های تاثیر گذار در بهتر دیده شدن بازی انگری بردز یا همان پرندگان خشمگین، کار تبلیغاتی شرکت راویو موبایل بود. آنها با استفاده از پیوند بین دنیای مجازی و واقعی توانستند به بهتر دیده شدن محصول خود کمک کنند. این کمپین تبلیغاتی در بارسلونای اسپانیا اجرا شد و توانست عده زیادی را به خود مشغول کند. در مدت زمان کوتاهی کلیپ های متعددی از آن در بستر یوتیوب منتشر شد. تصور کنید صدها گوشی موبایل هر کدام با زاویه دید خود این واقعه را گزارش کردند. به همین راحتی بدون اینکه حرفی رد و بدل بشه یک بازی به بهترین شکل ممکن وایرال(Viral) شد.

کلام آخر؛

بعضی وقت های با کمی خلاقیت و نوآوری می توان از هزینه های سنگین تبلیغاتی خلاص شد. فقط باید کاری کرد تا مخاطبین هدفِ ما برای لحظه ای درنگ کنند و به ما نگاه کنند. وقتی کانون توجه مشتری روی ما آمد کمتر از ۵ ثانیه فرصت داریم تا اون را به خود جذب کنیم. بعد از مجذوب شدن او می توانیم به مقدار بیشتری محتوا و اطلاعات از کالا و خدمات خود به او بدهیم. برای همین جذب ساده زیر ۵ ثانیه باید ساعت های بسیاری را صرف کرد تا به جواب نهایی رسید. شناخت ویژگی های فرهنگی و مولفه های مردم شناسی می توان در تحقق بهتر بازاریابی همهمه ای به ما کمک کند. اگر به دور و بر خود نگاه کنیم از ایسنتاگرام گرفته تا سایر پلت فرم های دیجیتال؛ همه همه در حال وایرال کردن(ویروسی کردن) یک ایده و نظر هستند. اینکه هر کدام تا چه اندازه موفق خواهند بود به میزان شناخت مدیران آنها از بازار هدف بر می گردد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب  |    پیچ اینستاگرام بزاززاده

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده  |    فرم درخواست مشاوره بازاریابی صنعتی

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی: Mrvisitor.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده = تحقیقات بازاریابی: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media