شاید تا به حال این سخن را شنیده باشید که تاجران بازار کار خود را از صفر شروع کرده اند و جالب است که بدانید بازاریابانِ موفق نیز بازاریابی را در بحران های مختلف و متعدد تجربه کرده اند، تا سر انجام توانسته اند طعم موفقیت را بچشند. بنابر این بازاریابی همیشه با دوران های طلایی همراه نیست و این زیرکی بازاریاب است که بداند در بحران های مختلف چگونه بازاریابی و فروشی موفق را تجربه کند.
ترفند های مهم!
تمامی تجارت ها و به طبع آن بازاریابی دارای یک چرخه هستند. این چرخه ها بدون شک دارای نقاط اوج و فرود هستند اما، اگر بازاریابی محصول ها و خدمات هدفمند باشند می توان حتی در دوران فرود هم موفق عمل کرد. به همین علت توجه به روند بازار و تحلیل لحظه به لحظه ی آن مهم است. اگر شما خود را یک بازاریاب حرفه ایی قلمداد کنید ولی نسبت به تغییر رویکر های بازار و فعالیت های بازاریابی حساس نیستید نمی توانید موفق باشید!
در دوره ی رکود اقتصادی اولین واقعیت حاکم بر بازار این است که مشتریان به غیر از مایحتاج ضروری زندگی تمایل به خرید چیز های دیگری ندارند. باید بدانید که بازاریابی در این شرایط گرچه روند بحرانی را طی می کند اما، بدون شک متوقف نمی شود. زیرا این وظیفه ی بازاریاب است که از دل بحران های مختلف بتواند باز هم محصول و خدمات خود را بفروشد. ممکن است تجار مختلف خرید های کلان خود را کاهش دهند اما، باز هم بازاریابی جریان دارد زیرا، بازاریاب هوشمند باید تا دوران شکوفایی اقتصادی؛ برند محصول و خدمات خود و حس وفاداری مشتری را زنده نگه دارد. در این برهه می توان گفت که برای بازاریابی به صورت هدفمند تر، بازاریاب باید بتواند:
بر مهارت های کلامی خود مسلط شود.
بازار را هر روز و هر ساعت آنالیز کند.
به تقاضای های نوظهور در دوران رکود توجه کند.
خلق تقاضا را در دستور کار خود قرار دهد.
تمام این راهکار ها به این بستگی دارد که چه قدر بازاریاب این فعالیت را یک حرفه فرض می نمایید؟ یا صرفا آن را بخشی از کار اصلی خود می دانید؟ اگر بتوانید به صورت حرفه ایی تر به قضیه نگاه کنید، در این صورت دوران رکود می تواند شکوفایی مجددی را پیش روی شما قرار دهد.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده