بازاریابی عصبی (نوروماركتينگ) 

بازاریابی عصبی (نوروماركتينگ) 

یک ضعف بزرگ در روش های سنتی تحقیقات بازاریابی وجود دارد و آن هم این است که به کمک این روش ها اطلاعات کامل و واقعی بدست نمی آید. اصولاً زمانی بازاریاب‌ها به فكر ابداع نورو ماركتینگ افتادند كه متوجه یك اشكال اساسی روش‌های سنتی ارزیابی سلیقه و باز خورد مردم به محصولات شدند: “آن چیزی كه مردم می‌گویند با آن چیزی كه واقعاً در ذهنشان می‌گذرد، تفاوت دارد”. بسیاری اوقات مردم آن چیزی را به زبان می‌آورند كه تصور می‌كنند دیگران انتظار شنیدنش را دارند.

بازاریابی عصبی (نوروماركتينگ) 

در واقع مشكل اساسی این است كه بسیاری از فرآیندهای تصمیم‌گیری در سطح ناخودآگاه ذهن اتفاق می‌افتند، نه در سطح خودآگاه. هدف اصلی نوروماركتینگ هم این است كه این اطلاعات ناپیدا را از مغز مردم استخراج كند. بنابراین در نوروماركتینگ از مردم هیچ سؤالی پرسیده نمی‌شود، بلكه اطلاعات مستقیماً بیرون كشیده می‌شوند.

بازاریابی عصبی به ما كمك می‌كند كه رفتار مشتریان را درك كنیم. چرا زن‌ها فیلم‌‌های علمی- تخیلی را دوست ندارند؟ چرا مردها ماشین‌‌های اسپورت را می‌پسندند؟ بازاریابی عصبی علم جدید و جذابی است که به بررسی عملکرد مغز و استفاده از آن در بازاریابی می‌پردازد. بسیاری از مشتریان اطلاعات کافی در مورد محصول ندارند اما تحت تاثیر دیگران آن را خریداری میکنند.

بیش از یك دهه است كه دانشمندان علم اقتصاد مبتنی بر عصب‌شناسی در پی یافتن حوادثی هستند كه در مغزهای افراد در هنگام تصمیم‌گیری‌های اقتصادی رخ می‌دهد. در این راه،fMRI  كه نوع مخصوصی از MRI است، به آن‌ها بسیار كمك كرده است،fMRI  می‌تواند با نشان دادن شدت جریان خون در مناطق مختلف مغز، فعالیت آن‌ها را به دانشمندان نشان دهد.

جای شكی وجود ندارد كه در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها عامل منطق دخالت دارد، ولی تحقیقات نشان می‌دهد كه ضمیر ناخود‌آگاه و عوامل احساسی نیز در تصمیمات افراد نقش مهمی دارند. با توجه به این جنبه مهم در تصمیم‌گیری می‌توان تبلیغات بهتری ساخت و عملیات بازاریابی مؤثرتری را انجام داد. در تحقیقی از افرادی كه محصول خاصی را از سوپرماركت می‌خرند مصاحبه شده و دلیل خرید آن محصول خاص پرسیده شده كه در بسیاری از موارد هیچ دلیل قانع‌كننده‌ای برای این كار وجود نداشته است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی صادراتی و صنعتی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 150 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و اکثرا مشاور بازاریابی صادراتی همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: Mrioi.com

موسسه تحقیقات بازار ایده سازان بازار فردا: Mrioi.co

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید