شرکتهای تولیدی و صنعتی به چه صورت از ویدیو مارکتینگ برای بازاریابی صنعتی خود بهره می برند؟
در عصر حاضر تولید محتواهای ویدئویی در حوزه بازاریابی صنعتی به عنوان یک ابزار فروش و بازاریابی جدید شناخته شده است؛ با توجه به گستردگی بحث B2B مارکتینگ، بخش مختص به واحد های تولیدی به طور ویژه تر به ابزار ویدیو مارکتینگ نیاز دارند. اما باید به این مساله اذعان کرد که کاربرد محتواهای ویدئویی در فضای بازاریابی B2B در چند سال گذشته با روندی بسیار کندی افزایش یافته است.
ویدیو مارکتینگ و بازاریابی صنعتی
یکی از موضوعات رایج و به روز در بحث ویدیو مارکتینگ تولید ویدیوهایی است که تجهیزات و ساختار یک واحد صنعتی و تولیدی را به تصویر میکشد. قالب اکثر این ویدیو کلیپ ها بدین صورت است که تجهیزات ضمن پخش یک موسیقی انرژیک در پسزمینه به نمایش در میآیند. با اینکه این ویدیوها به بیننده انرژی میدهند، مشکلشان این است که اطلاعات قابل توجهی برای خریداران ندارند و کمتر آنها را به خرید ترغیب نمیکنند! در حالیکه تولید، توزیع و پیام رسانی از طریق محتوای ویدئویی ارزشمند، یک کار خلاقانه به حساب می آید. ویدئوهای مربوط به بازاریابی B2B باید روند خرید B2B سنتی را در حوزه صنعت مورد نظر به تصویر بکشند. باید سعی کرد در تولید محتواهای ویدیویی از افرادی استفاده کرد که درباره ماشینآلات و ساختار صنعتی واحد تولیدی ما صحبت کنند؛ از ویژگیها و عملکردهای منحصر به فرد واحد صنعتی ما بگویند؛ سعی کنند به خوبی مزایا و نقاط قوت مجموعه تولیدی ما را شرح داده و به تصویر بکشند. به عنوان مثال سعی کنند به مشتری این را القاء کنند که استفاده از محصولات تولیدی ما می تواند کدامیک از مشکلات و معضلات او را بر طرف کند.
چه بخشی از ویدیو مارکتینگ در بازاریابی صنعتی مهم است؟
مساله مهم این است که در تولید یک ویدیو کلیپ انگیزشی باید به چه مباحثی از بازاریابی صنعتی بیشتر توجه کرد؟ باید این را بدانیم که هدف غایی تولید یک محتوای بصری به رخ کشیدن تجهیزات و ادوات فنی یک واحد تولیدی نیست! مخاطب ما یک انسان است و دوست دارد ورای عکس و کلیپ های تولید شده با یک مخاطب انسانی ارتباط داشته باشد؛ بنابراین باید سعی کرد از یک مهندس و یا یک متخصص فنی، در تولید ویدیو کلیپ مورد نظر استفاده کرد. این یک امر اثبات شده است که وقتی فرانید ویدیو مارکتینگ حال و هوای انسانی می گیرد و مخاطب می تواند با یک مهندس اهل فن به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط بگیرد احساس خوشایندتری دارد. تا زمانی که ویدیو مارکتینگ به چند تصویر فتوشاپی متحرک خلاصه شود! خوشبختانه در بحث بازاریابی صنعتی ضرورت بکارگیری نیروی متخصص انسانی بیش از پیش نمایان شده است و اکثر واحدهای صنعتی به این مهم بیشتر توجه می کنند و این خود یک ترند جهانی شده است.
روش سوم شخص در ویدیو مارکتینگ
یکی از موثرترین روش های اثرگذاری در بازاریابی صنعتی توجه به روش سوم شخص در تولید یک محصول بصری است! یعنی اینکه سعی کنیم به طور غیر مستقیم و در قالب گپ های تخصصی متخصصان، از ظرفیت ها و نقاط قوت واحد تولیدی و تجهیزات فنی خود بگوییم. در اکثر ویدیوهای B2B تولید شده، گروهی از مهندسان و یا تیمهای فنی درباره محصولات و خدمات شرکت توضیحاتی فنی ارائه می دهند. آنها معمولاً کنار دستگاهی که درباره آن حرف میزنند میایستند یا آنکه بر روی تصاویر مربوط به آن در یک محیط دلنشین صحبت میکنند. این روش به مراتب مؤثرتر از ساختن یک اسلاید موشن با موسیقی انرژیک است، چراکه نکات ارزشمندی را در خود دارد که به تنهایی از طریق تصاویر منتقل نمیشود.
اگر لحظهای به استفاده از محتوای ویدئویی برای بازاریابی B2B فکر کنید، به سرعت متوجه میشوید که این روش دقیقا همان کاری است که نمایندگان شرکتها در نمایشگاهها انجام میدهند. آنها کنار دستگاه خود میایستند و ضمن پاسخگویی به سؤالات مشتریان از مزایای و نقاط قوت محصول خود حرف میزنند. البته، تجربه نمایشگاههای تجاری کلاسیک در حوزه صنعت همچنان یکی از با ارزشترین موارد استفاده از زمان و منابع در بسیاری از مشاغل بخش صنعتی است. اما استفاده از ویدیو به عنوان یک ابزار فروش در کنار رویدادهای سنتی، به جذب مشتریان بیشتر کمک کرده و احساس رضایت بیشتری به آنها میبخشد.
نتایج ملموس ویدیو مارکتینگ در بازاریابی صنعتی
بسیاری از شرکتهای تولیدی نمیدانند که خریداران برای تصمیمگیری درباره خرید خود از ویدیو مارکتینگ استفاده میکنند. استفاده از ابزار تبلیغات شارژی گوگل و همچنین سئو(SEO) می تواند به طرز شگفت آوری بیزینس و کسب و کار ما را بهتر در معرض دید قرار دهد اما یک شرط دارد! بدون شک از طریق ویدیو مارکتینگ می توان مخاطب را جذب کرد ولی باید دید آیا آن چیزی که به مشتری وعده داده شده در عمل، تامین می شود و یا خیر؟ بدون شک شرکتها صنعتی میتوانند با آپلود ویدیو کلیپ های تولیدی خود در بستر شبکههای اجتماعی و وبسایتهایشان به فروش چند برابری برسند به شرط اینکه آنچیزی را که به تصویر کشیده اند، باشند! یکی از مهمترین مزایای ویدیو مارکتینگ در بحث بازاریابی صنعتی ماندگاری بالای آن است؛ به خصوص ویدئوهایی که ماهیت آموزشی و فنی دارند خیلی سریع وایرال(Viral) شده و دست به دست می شوند.
یک مثال عینی و البته بی ربط، اما تست شده!
تابستان دو سال پیش یک تجربه عینی را در وایرال کردن یک بحث آموزشی آن هم با کمترین امکانات تست کردم البته این بار نه روی یک واحد صنعتی بلکه روی دخترم! همه می دانیم تابستان می تواند به یک معضل جدی برای والدین و فرزندانشان تبدیل شود. تابستان سال ۹۷، زهرا سادات(دخترم) حسابی ابراز بی حوصلگی می کرد و مدام می گفت:
که دلم برای مدرسه تنگ شده … حوصله ام سر رفت … چی کار کنم و ….
به گزینه های زیادی فکر کردیم از کلاس آموزشی رفتن گرفته و تا ورزش و غیره؛ در همان سال نوشتن کتاب بازاریابی محتوا(Content Marketing) را شروع کرده بودم. به خودم گفتم بهترن فرصت است که اثر ویدیو مارکتینگ را تست بگیرم. یک پایه دوربین خریدم و با یک تخته وایت برد! به زهرا سادات گفتم هر چیزی از ریاضی سوم یاد گرفتی برو پایه تخته بگو! یک بحث از مباحث ریاضی سال قبلت را تدریس کن! اولش خجالت می کشید؛ بهش گفتم خودت باش و نگران اشتباه کرن هم نباش. در همین حین ۲ قلوها(دو دختر دیگرم) هم تو دست و پای او می رفتن و مانع تدریس او می شدند؛ به زهرا سادات گفتم خودت باش و راحت مطلب ریاضی خودت را بگو.
نتیجه کار جالب شد در کمتر از یک ماه این کلیپ بیش از ۵ هزار بار دیده شد! و در طی دو سال گذشته بیش از ۲۶ هزار بار دیده شده است ((:
برایم جالب بود که مخاطب وقتی کلید واژه ” جمع فرایندی ” را سرچ می کرد زهرا سادات در گوگل در خط یک قرار گرفته بود فقط به خاطر اینکه با بیان ساده و خودمانی و بدون تکلف آنچیزی را که می دانست آموزش می داد. هدف از این مثال ساده این بود که برای تولید ویدیو مارکتینگ نیاز به یک گروه فیلم برداری پیچیده و هزینه های سرسام آور تبلیغاتی نیست. فقط باید قواعد بازاریابی محتوا را در صنعت مورد نظر دانست تا وایرال(Viral) شد!
کلام آخر در باب ویدیو مارکتینگ صنعتی
برخی از شرکتهای تولیدی تصور میکنند که ویدیو مارکتینگ از ایجاد روابط شخصی که باعث افزایش فروش میشود جلوگیری میکند. اما درست عکس این مطلب صادق است؛ با توجه به اینکه هر روزه تعداد بیشتری از افراد از بستر اینترنت برای تحقیق کردن در مورد نیاز و خواسته خود استفاده میکنند بدون شک بکارگیری ویدیو مارکتینگ نتایج اثربخش تری نسبت به شیوه های کلاسیک فروش و بازاریابی خواهد داشت. اگر در بازاریابی صنعتی به دنبال گرفتن جواب بهتر از ویدیو مارکتینگ هستیم باید بدانیم که برای تولید محتوا خود باید دل بسوازنیم و ساعت ها فکر کنیم! دقیقاً مثل آشپزی که برای پختن غذای خود سلیقه به خرج می دهد و با دقت آشپزی می کند. این مهم نیست چقدر هزینه می کنید بلکه مهم سناریو و نحوه اجرای آن است. چه بسا از کمترین امکانات استفاده کنید و بالاترین میزان بازدید آن صنعت را در بستر فضای مجازی نصیب خود کنید.
اگر تا کنون هیچ ویدیویی برای شرکت تولیدی خود نساختهاید، وقت آن است که دست به کار شوید. از آنجایی که ساختن یک ویدیو به تنهایی نمی تواند یک راهبرد و استراتژی اثر بخش برای بخش بازاریابی و فروش شما باشد پیشنهاد می کنم از همین حالا یک اتاق فکر درست کنید تا در مورد سناریو تولیدی خود در آن بحث و تبادل نظر کنید! سعی کنید عجله نکنید و برای تولید محتواهای خود یک فرایند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر بگیرید تا بعد از چند سال مجبور نشوید محتواهای قدیمی خود را حذف کنید؛ چراکه بهترین ویزیتور امروز محتوای تولیدی خودتان است!
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده
رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی: سید حجت بزاززاده | فرم درخواست مشاوره بازاریابی صنعتی