۴ تیر, ۱۳۹۵

بازاریابی را با رنگ و مذهب زیبا کنیم…

 

بازاریابی شامل تمام فعالیت هایی است که یک شرکت با انجام آن ها خود را با محیط تطبیق می دهد، آن هم به صورت خلاق و سودآور. “ری کوری”

بازاریابی یکی از علوم بسیار پیچیده و در عین حال انعطاف پذیر است که، با توجه به بسیاری از عوامل می تواند تغییر کند. فعالیت در رشته بازاریابی تنها عمل به مبانی کتاب های قطور کاتلر نیست، یک بازاریاب در بیشتر مواقع تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که به راحتی دنیای کاری او را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این عوامل مذهب است. تمامی بازاریاب های ایرانی هر چه قدر هم که کتاب کاتلر را مطالعه کنند و آن را از حفظ باشند، اما در وهله اول یک مسلمانند، مذهب یک بازاریاب ایرانی در بسیاری از مواقع آرام و بی صدا در زندگی کاری او منعکس می شود. این قدرت جادویی مذهب نه تنها در مسلمانان بلکه در تمام ادیان به چشم می خورد. تاثیر مذهب یک بازاریاب در فروش و بازاریابی محصول ها و خدمات، حوزه های صنعتی مختلف، بازاریابی آثار هنری، بازاریابی در حوزه توریسم هر کشوری و… بسیار مشهود است.

IMG20435816-compressed

تاثیر رنگ در بازاریابی با توجه به مذهب مانند شعر های حافظ است، بسیاری از مرم ایران شعر های حافظ را ناخود آکاه حفظ می کنند و بسیاری از بازاریاب های ایرانی نیز رنگ ها را با توجه به مذهبشان در بازاریابی دخیل می کنند. رنگ آبی در بسیاری از مذهب ها رنگ خداست، در اعتقاد مردم مصر رنگ آبی به معنای عدالت، صداقت و جاودانگی می باشد. در باور یهودیان  آبی یک رنگ خدایی است زیرا، آن ها معتقد هستند، هنگامی که هفتاد نفر از بنی اسراییل  برای ملاقات خدا رفتند در زیر پای خدا سنگی لاجوردی قرار داشته است. در باور مسیحیان رنگ سفید نشان دهنده معصومیت، پاکی و افتخار است، رنگ سرخ برای آن ها نمادی از عشق الهی است، سبز در دین مسحیت به معنای رحمت الهی و زندگی جاودانه است و رنگ بنفش به معنای استغفار و رنگ سیاه به معنای عزا می باشد. بازاریابی بسیاری از محصول ها و خدمات در این ادیان تحت تاثیر ناخودآگاه مذهب قرار می گیرد.

Isfahan_Mosque-1370775655-compressed

در باور ما مسلمانان  و در قرآن کریم رنگ از مباحث جذابی است که همواره مورد توجه بوده است. از رنگ هایی که بازاریابی محصول ها را در کشور های اسلامی تحت تاثیر قرار می دهد می توان به رنگ های سیاه، سفید، سبز، آبی، زرد و قرمز اشاره کرد. در بازاریابی بسیاری از آثار هنری ایرانیان می توان تاثیر رنگ ها را در بازاریابی برگرفته شده از مذهب مشاهده کرد. تبلور عینی این مطلب را می توانید در معماری مساجد مشاهده کنید. کاشی کاری های آبی مسجد امام در اصفهان یکی از نمونه های منحصر به فردی است که چشم هر توریستی را نوازش می کند یک کاشی کار در عصر صفوی با انتخاب رنگ آبی بازاریابی در حوزه توریسم ایران را تا ابد جاودانه کرد. رنگ آبی در باور مسلمانان رنگ خدا و آسمان است.

5953-compressed

به جانماز های ترمه شهر یزد توجه کنید؛ بیشتر تولیدات جانماز ترمه با رنگ آبی طراحی می گردند زیرا، برای یک مسلمان آبی رنگی است که نردبان ورود به آسمان خداست. در تمام ادیان رنگ ها به راحتی در بازاریابی دخیل می شوند در دین اسلام و در بین مسلمانان توجه به سه رنگ سیاه و سفید و قرمز بیشتر از سایر رنگ ها مشهود است. بسیاری از محصول ها و تبلیغاتی که در ارتباط با شهدا انجام می شود با رنگ قرمز طراحی می شوند زیرا، در باور مردم مسلمان قرمز نمادی از شهادت است، رنگ قرمز در باور مسلمانان نمادی از عشق و انرژی نیز می باشد، در نقاشی های مینیاتور استاد فرشچیان، لباس های قرمز را به وضوح می توان مشاهده کرد. این رنگ آمیزی که به صورت ناخودآگاه از مذهب ریشه گرفته است، بازاریابی این نقاشی های زیبا را منحصر به فرد کرده است.

رنگ سبز در باور مسلمانان  رنگ بهشت و دنیای جاودانه پس از مرگ است. در ذهن همه ما به عنوان یک مسلمان بهشت رستاخیز سبز است. این تصور را می توانید در محصول های مذهبی مشاهده کنید. اغلب  مسلمانان تمایل دارند یک تسبیح سبز رنگ داشته باشند و فروشنده ها نیز معتقد هستند؛ تسبیح هایی که رنگ سبز دارند بیشتر فروخته می شوند، این تاثیر رنگ که برگرفته شده از مذهب است هم در تولیدات تولیدکننده و هم در انگیزه خرید مشتری ها دیده می شود و بازاریابی این محصول را تحت تاثیر قرا می دهد.

14037913068-compressed

رنگ زرد برای ما مسلمانان نمادی از معنویت است، بسیاری از ناشران مسلمان با توجه به مذهب خود تلاش می کنند جلد کتاب های مذهبی یا شمائل ائمه بر روری کتاب ها را با هاله ایی از نور زرد پوشش دهند. در دنیای تجارت رنگ و مذهب و بازاریابی مانند یک بافت متراکم به یکدیگر پیوند خورده اند و جدا سازی هر کدام از این رشته ها می تواند به راحتی باعث افول یک بازار گردد.


صابونچی

30 دیدگاه

  1. ضمن عرض سلام و ادب و احترام،باآرزوی قبولی طاعات و عبادات و خسته نباشید خدمت سرکارخانم صابونچی باچنین مقاله پربار و زیباشون،بنده به شخصه با تلفیق مذهب و بازار علی الخصوص مذهب و مد موافقم،چراکه درحال حاضر حتی کشورهای غربی هم از سنت و طرح های دیرینه مااستفاده میکنند،چرا ما نتوانیم؟بازهم کمال تشکر و سپاس دارم

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و ادب خدمت شما بزرگوار
      مایه افتخار است که مطلب را مطالعه کردید..
      بله درست می فرمایید این مباحث و توجه به ان ها در دنیای غرب خیلی مورد توجه است امیدوارم که با قدم هایی نو در این حیطه بتوانیم موفق باشیم
      سپاسگزارم

  2. حمیدرضا فیضی

    ممنون از مطلب زیباتون سرکار خانم صابونچی
    بخصوص
    به جانماز های ترمه شهر یزد توجه کنید؛ بیشتر تولیدات جانماز ترمه با رنگ آبی طراحی می گردند زیرا، برای یک مسلمان آبی رنگی است که نردبان ورود به آسمان خداست…..

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و ادب خدمت آقای فیضی …..
      مایه خوشحالی بنده است که مطلب را به دقت مطالعه فرمودید
      سپاسگزارم که زمان گرانمایه خود را به خواندن مطلب اختصاص می دهید
      زنده باشید

  3. باسلام خدمت خانوم صابونچی
    موضوع بازاریابی بارنگ ومذهب برای من بسیار جالب بود ممنون از مطلب خوبتون.

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت خانم موتمنی عزیزم….
      خوشحالم که مطلب برای شما جالب بوده است ….
      سپاس از شما بزرگوار
      لطف فرمودید

  4. عاطفه راه داده

    با سلام مانند همیشه مطالبتون عالی و آموزنده بود

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت خانم عاطفه عزیزم….
      مثل همیشه لطف کردید ….
      مچکرم که زمان گرانمایه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید
      موفق باشید

  5. علیرضا رحیمی

    سلام و عرض ادب
    تا حالا درباره بازاریابی با رنگ و مذهب مطلبی نخونده بودم، خیلی واسم جالب بود و مثل بقیه مطالب عالی بود.
    سپاسگزارم…

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و ادب خدمت آقای رحیمی
      مایه افتخار است که اشخاصی چون شما مطلب را مطالعه می کنند.
      موفق باشید

  6. طالبی (مهرکام پارس)

    با سلام و احترام
    مطالب خوب و جالبی بود..
    موفق باشید خانم صابونچی

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت آقای طالبی….
      از این که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید سپاس گزارم.

  7. محمدحسین صدیقی

    سلام
    با تشکر از مطالب آموزنده که ارائه نموده اید.

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت آقای صدیقی….
      همراه همیشگی سایت مستر ویزیتور. …
      از لطف شما مچکرم

  8. با سلام خدمت سرکار خانم صابونچی
    با آرزوی قبولی طاعات و بهترین امور برای شما و تیم مستر ویزیتور،خیلی مطلب جالبی بود و تا حالا من در این مورد چیزی
    نخونده بودم،استفاده کردم و از شما تشکر میکنم.

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت جناب عابدی. ..
      از این که مطلب برای شما جالب بوده واقعا خوشحال شدیم و امیدواریم بتوانیم گام های نویی در این زمینه از علم بازاریابی برداریم …. زیرا پتانسیل خوبی در کشور داریم
      زنده باشید

  9. محمدحسین صدیقی

    با سلام
    مطالب ارائه شده بسیار مفید و بارزش می باشد.
    با تشکر

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و ادب خدمت جناب صدیقی ..
      لطف فرمودید
      سپاسگزارم

  10. بادرود وعرض ادب
    توجه به بازاریابی,رنگها ومذهب بسیار جالب وموثر میباشد.
    با توفیق روزافزون برای شما وسپاس از مطالب زیباتون

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام به آقای پناهی سپاس بی کران از همراهی شما
      مچکرم

  11. درود بر شما،
    به مطلب بسيار جالبي اشاره نموديد كه من هيچ وقت به آن توجه نكرده بودم، اميدوارم كه بيش تر از پيش از اين قبيل مطلب ها را منتشر نماييد.
    با سپاس

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت آقای جعفری بزرگوار
      از توجهتان به مطلب بسیار سپاسگزارم
      موفق باشید

  12. با سلام خدمت شما دوست عزیزم
    ممنون از مطالبی که ارائه کردین خیلی برام جذاب و دلنشین بود من به این صورت اطلاعات کاملی در مورد نماد رنگها در زمینه بازایابی نداشتم استفاده کردم.
    باتشکر

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام خدمت پریسا خانم عزیزم
      از این که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید واقعا سپاس گزارم
      زنده باشید

  13. محمدرضا علی نژاد

    با سلام و عرض ادب
    مطالب بسیار جالبی بود که تا حالا دقت نکرده بودم . ممنون

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و ادب خدمت آقای علی نژاد. ..
      از این که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید
      سپاس گزارم

  14. سلام.
    مطلبیتون بسیار شیرین بود. حقیقتا هم همینطوره. جلوه های مذهب و آیین افراد یک کشور د نمایلات و نیازهایی که به کالاها و خدمات پیدا می کنن نمایان میشود. خود بنده یادم هست در یک لباس فروشی لباس هایی رو مشاهده کردم که متاسفانه به طریق نامناسبی آیات قرآن بر روی لباس ها درج شده بود و وقتی علت رو از فروشنده جویا شدم گفتن متاسفانه به دلیل اینکه این لباس هارو چینی ها وارد کشورمون کرده اندو درک درستی از مذهب ما نداشتنه اند این کار نپسندیده رو که از نظر خودشون خلاقیت در طراحی لباس برای کشور ما بوده رو انجام داده اند. البته فروشنده قصد مرجوع کردن لباس هارو داشتن و گفتن از وجود این طرح بر روی لباس بی اطلاع بوده اند.
    تشکر فراوان بابت زحمتتون

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و ادب خدمت خانم سرداری عزیز من
      بله ….
      مذهب آرام و بی صدا وارد بازاریابی می شود …..
      و این تاثیر را می توان به راحتی مشاهده کرد
      دوست عزیزم از زمانی که به خواندن مطلب اختصاص دادید بی نهایت سپاسگزارم
      موفق باشید

  15. با سلام و قبولي طاعات عبادات شما و ديگر اعضا محترم
    مطلب جالب و نويي بود تعريف رنگها بسيار به جا و علمي بود و بسيار مفيد

    1. مینا جعفر صابونچی

      با سلام و ادب …..
      بسیار خرسندیم که مطلب برای شما مفید واقع گردیده است
      موفق و پایدار باشید

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.