Skip to main content

بازاریابی در آفریقا

بازاریابی در آفریقا

قصد نداریم در این مقاله در مورد در ظرفیت های صادراتی آفریقا و فواید صادرات به آن برای شما بنویسیم. فقط همین قدر به شما بگوییم که این قاره پهناور ۵۴ کشور رنگارنگ با بیش از ۱/۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان را در خود جا داده است؛ بازاری به شدت بزرگ و جذاب برای صادرات محصولات ایرانی؛ بر اساس تجربه ۷ ساله خود به شما می گوییم که بازار آفریقا به تنهایی برای تمام ظرفیت تولید ۹۵۰۰۰ واحد صنعتی ما کفایت می کند! یعنی اگر دولت در دیپلماسی اقتصادی خود به طور جدی به این بازار پهناور توجه کند بخش عمده ای از حجم صادرات ما به کشورهای آفریقایی روانه خواهد شد. 

در این بین بحث بازاریابی در آفریقا خود به عنوان یک چالش جدی برای ورود به این بازار رنگارنگ است؛ کم نبودند شرکت های بزرگ و کوچکی که خواستند به این بازار ورود کنند ولی متاسفانه به دلیل عدم شناخت دقیق از رفتار مصرف کننده در جای جای این قاره پهناور، شکست خوردند؛ متاسفانه از آفریقای چهره مناسبی تصویر سازی نشده است و اکثر شرکت های ایرانی تصور می کنند بازاریابی در آفریقا نشدنی و یا بسیار دشوار است. ما این را کتمان نمی کنیم که در بسیار از کشورهای آفریقایی فقر و نا امنی وجود دارد بلکه بر این امر پافشاری می کنیم که بدون ریسک هدفمند نمی توان به سود کلان رسید!

تحقیقات بازاریابی در آفریقا

به شما پیشنهاد می کنیم به جای شرکت در نمایشگاه های رنگارنگ و یا عمیق شدن در مباحث بازاریابی دیجیتالی برای ورود به بازار آفریقا از تحقیقات بازاریابی شروع کنید! شاید از خود بپرسید چرا؟! ما تجربه سال های گذشته خود را به طور خلاصه در این مقاله برای شما به نگارش در آورده ایم؛ برای بازاریابی در آفریقا نمی توان از طریق ارسال ایمیل و یا تبلیغات شارژی گوگل و یا شرکت در نمایشگاه بین المللی به جواب های عالی رسید! لطفا به متن دقت کنید ما هیچ یک از روش های بازاریابی ذکر شده را رد نمی کنیم بلکه تجربه ما نشان داده است شاید از این روش ها بشود برای بازاریابی در کشورهای اروپایی بهره برد ولی برای بازاریابی در آفریقا اثربخشی زیادی نخواهد داشت! 

به دلیل فقر و آمار بالای بی کاری در کشورهای آفریقایی متاسفانه تعداد افراد متقلب و کلاه بردار در فضای مجازی بسیار زیاد است؛ برای همین به طور قاطع این را می گوییم که استفاده از ابزارهای غیر حضوری و اعتباری سنجی غیر میدانی در بحث بازاریابی در آفریقا جایگاهی ندارد؛ این را ما نمی گوییم اکثر صادرکنندگان فعال در عرصه کشورهای آفریقایی به این مهم رسیده و آن را تجربه کرده اند؛ حال در این بین چه چیزی باعث شده است که اکثر شرکتهای ایرانی در بحث بازاریابی در آفریقا زیاد موفق نباشند؟ و چرا ما به شما پیشنهاد می کنیم از تحقیقات بازاریابی در آفریقا شروع کنید؟

معضلات بازاریابی در آفریقا و جایگاه تحقیقات بازار در آفریقا

مهمترین معضل و مشکل در بحث ورود به بازارهای آفریقایی عدم شناخت دقیق تجار و تولیدکنندگان ایرانی از رفتار خریداران این کشورهای است؛ موراد متعددی را در مورد صادرات محصولات ایرانی تجربه کرده ایم که به خاطر نوع بسته بندی و یا حتی نحوه پکینگ و یا شیپینگ، بازارهای مختلف آفریقایی را از دست داده اند! عدم شناخت از قوانین کشورهای آفریقایی و یا نوع قرارداد بسته شده یکی دیگر از مولفه هایی است که منجر به وارد کردن خسارت های مختلفی به تجار ایرانی شده است. در این بین بعد مسافت و همچنین هزینه های جابجایی خود بر دیگر مشکلات می افزاید. بذارید برای شما مثالی بزنیم؛ تصور کنید می خواهید در کشور مالی و یا ساحل عاج بازاریابی کنید و به مدت ۲ هفته به آن کشور بروید. جدا از بحث هزینه اقامت و غیره، هزینه رفت و برگشت شما با ارزان ترین نوع پرواز حداقل ۱۳۰۰ الی ۱۷۰۰ دلار می شود. این را هم اضافه کنید که حداقل بین ۶ الی ۹ ساعت در پرواز هستید!

در این بین شرکت هایی متعدد بین المللی هستند که به تجار کشورهای جهان کمک می کنند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز را قبل از ورود به بازار آفریقا بدست آورند. این شرکت های تحقیقات بازاریابی به امر تحقیقات بازار در آفریقا کمک می کنند. آنها به دلیل حضور میدانی خود در کشورهای آفریقایی هزینه های حضور را کاهش داده و از طرفی یک تحلیل دقیق و منطقی از وضعیت بازار مورد نظر به شرکت صادرکننده می دهند. وقتی اطلاعات شما کامل باشد تصمیم گیری برای ورود به بازار آفریقا برایتان راحت تر می شود. برای تحقیقات بازاریابی در آفریقا می توانید روی ما حساب کنید؛ روش ما این است که قبل از اجرای پروژه با شما یک جلسه می گذاریم و بعد از تکمیل فایل RFP به شما روند اجرای پروژه توضیح خواهیم داد. موارد متعددی بوده است که ما از دوستان تولیدکننده و یا صادرکننده ایرانی خود خواسته ایم بازار مورد نظر را فراموش کنند چراکه تجربه های قبلی ما نشان داده است بنا به دلایل منطقی موفق شدن در آن فیلد امکان نیست!

در بحث بازاریابی در آفریقا ما به شما کمک خواهیم کرد!

در تحقیقات بازاریابی به دنبال یک جواب بله و یا خیر هستیم! یعنی انتظار ما از اجرای پروژه این است که برای بازاریابی در آفریقا باید به چه نکاتی توجه کرد و کدام کشور را انتخاب کنیم و چطور مطمئن بشویم جواب خواهیم گرفت. کم نبودند شرکت هایی که مدیر صادراتشان با یک سرچ ساده در اینترنت کلی هزینه روی دست شرکت گذاشتند و در نهایت با این جمله بسنده کردند که بازار آفریقا خوب نیست! این در حالی است که ما شاهد هستیم شرکت های ترکیه ای و هندی و چینی در حال گرفتن سهم بازار بسیار بالایی از کشورهای مختلف آفریقایی هستند. لازمه موفقیت در بحث بازاریابی در آفریقا داشتن اطلاعات دقیق و سنجیده است. ما می توانیم به عنوان شریک تجاری شما در بحث بازاریابی در آفریقا به شما کمک کنیم. 

در چه کشورهای پروژه تحقیقات بازاریابی اجرا می کنیم؟!

برای اجرای پروژه تحقیقات بازاریابی در آفریقا هیچ محدودیتی نداریم؛ بنا به نوع محصول و درخواست کارفرما پروپوزال خود را می دهیم و بعد از آن بسم ا…؛ اگر بخواهیم از رزومه خود در بحث بازاریابی در آفریقا بگوییم باید به کشورهایی همچون ساحل عاج، غنا، مالی، بورکینافاسو، نیجریه، نیجر، توگو، بنین، سنگال، کامرون، چاد، کنگو، کنیا، گینه، گابن، زامیبا، موریس، ماداگاسکار و آفریقای جنوبی، اشاره کنیم که در آنها پروژه های مختلف بازاریابی اجرا کرده ایم. عمده صنایعی که در آن پروژه اجرا کرده ایم شامل روغن موتور و روانکار، لاستیک و تایر و تیوب، فرش و موکت، کاشی و سرامیک، سنگ و محصولات بهداشتی، مواد غذایی و خوراکی، صندل و دمپایی، کود شیمیایی و مواد پتروشیمی، کلاه کاسکت و غیره بوده است. 

………………………………………………………………………………………………………………………………….

درباره موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بیشتر بدانیم!

شرکت ایده سازان بازار فردا به شماره ثبت ۵۹۴۸۶۴، که به اختصار ” موسسه تحقیقات بازاریابی ایده ” نامیده می شود، کار خود را از سال ۱۳۹۴ بصورت حرفه ای شروع کرد؛ لازم به ذکر است شرکت تحقیقات بازار ایده دارای دو مجوز دولتی از مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه و بودجه برای اجرای فعالیت های تحقیقات بازار و همچنین صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت برای تکمیل پرونده های اعتبارسنجی مشتریان صادراتی است. این شرکت تحقیقات بازاریابی در ابتدای امر فقط در حوزه اجرای پروژه های تحقیقات بازار میدانی و بیشتر از نوع تحقیقات کمی فعال بود؛ در سال ۱۳۹۷ همزمان با تاسیس شرکت تحقیقات بازاریابی ایده، فعالیت های تحقیقاتی خود را در حوزه های داخلی و برون مرزی نیز گسترش داد. موسسه تحقیقات بازاریابی ایده در طول ۸ سال گذشته پروژه های میدانی و عملیاتی متعددی را در حوزه داخلی و همچنین خارجی انجام داده است؛ در این بین در طی سال های گذشته بخشِ کلینیک مشاوره کسب و کار ایده نیز با تمرکز بر سه حوزه آموزش، مشاوره و نظارت بر پروژه های بازاریابی صادراتی فعالیت داشته است. مدیریت گروه تحقیقات بازاریابی ایده بر عهده آقای دکتر بزاززاده است؛ ایشان سوابقی درخشان در حوزه صادرات به کشورهای امارات متحده عربی(دبی)، عراق، عمان و برخی از کشورهای عربی و آفریقایی دارند. لازم به ذکر است این شرکت در شهرهای تهران و دبی دفتر کار تحقیقات بازاریابی دائم  و رسمی دارد.

شرکت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی زیادی در ایران فعال هستند؛ اما کمتر شرکت تحقیقات بازاریابی را می توان در ایران یافت که در عرصه بین المللی نیز فعال باشد؛ با توجه به سوابق درخشان تیم شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در کشورهای عربی و آفریقایی در سال های قبل، می توانید از خدمات این مجموعه به عنوان مجری پروژه های تحقیقات بازاریابی خود در حوزه داخلی و صادراتی استفاده کنید. با توجه به حضور دائمی شرکت ایده سازان بازار فردا در کشورهای عربی و آفریقایی و همچنین داشتن یک آفیس دائم در شهر دبی، امکان اجرای انواع پروژه های تحقیقاتی، از محاسبه Market Size گرفته تا Brand Awareness برای این شرکت آسان می باشد.

بدون شک کشور امارات متحده عربی و به طور خاص شهر دبی، هاب اقتصادی منطقه خاورمیانه است؛ از اینرو اجرای انواع پروژه های تحقیقات بازاریابی در این منطقه برای شروع امر صادرات می تواند کمک شایانی به واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور در عرصه بین الملل بنماید. روش کار شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در امر اجرای پروژه های تحقیقات بازار به دو بخش Desk Research و تحقیقات بازار میدانی تقسیم می گردد. در بخش اول بعد از یک جلسه مشاوره ابعاد مسئله و نیاز شما به بحث بازاریابی و تحقیقات بازار مشخص می گردد و بعد از تکمیل فایل RFP در قالب یک بازه زمانی ۵ الی ۱۰ روزه یک Desk Research حرفه ای برای فروش محصول شما انجام خواهد گرفت؛ در صورتی که نتایج بخش اول رضایت بخش بود وارد فاز دوم که همان تحقیقات بازار میدانی می باشد خواهیم شد. در فاز دوم بر اساس پراکندگی جغرافیایی مشتریان هدف در سطح بازار دبی و یا هر کشور عربی و یا آفریقایی، طول مدت زمان اجرایی پروژه و همچنین هزینه های عملیاتی آن محاسبه و به شما اعلام خواهد شد. برای آگاهی از فرایند اجرایی پروژه های تحقیقات بازار صادراتی با شماره واتس اپ ۰۰۹۷۱۵۶۱۵۴۴۱۷۷ تماس حاصل فرمایید.

تیم تحقیقاتی شرکت تحقیقات بازار ایده در داخل کشور نیز قوی می باشد و با در اختیار داشتن پرسشگران آموزش دیده خود در تمامی استان های کشور امکان اجرای انواع پروژه های پایش، آمارگیری و پرسشگری در حوزه های مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را دارد. با عنایت به اینکه تمرکز اصلی موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بر روی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک کشور می باشد بنابراین اکثر پروژه های اجرا شده در حوزه صنایع روغن موتور، قیر، فولاد، پتروشیمی، انواع مواد غذایی و خوراکی، برق و الکتریک، فرش، مبلمان، صنعت ساختمان، کاشی و سرامیک، انواع مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده و سایر صنایع فعال در کشور بوده است.

در انتها باید به این امر اشاره بکنیم که موسسه تحقیقات بازاریابی ایده به عنوان کارگزار و نماینده رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، توانایی راهنمایی شما برای اجرای انواع پروژه های تامین منابع مالی صادراتی، اعتبارسنجی خریداران خارجی، ارائه انواع پوشش ها و تضمین های دولتی فروش صادراتی بر اساس اعتبار و ضمانتنامه های مبتنی بر قرارداد را دارد. شایان ذکر است این صندوق با همکاری سازمان جهانی آنکتاد، به عنوان تنها شرکت بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس گردیده و به پشتوانه حمایت های مالی دولت و مجلس شورای اسلامی تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار در قالب انواع پوشش برای ریسک های سیاسی و تجاری صادرات و انواع ضمانتنامه های اعتبار ریالی و ارزی، به صادرکنندگان کالاها و خدمات و همچنین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی کمک کرده است. لذا ما در دپارتمان خدمات برون مرزی خود این توانایی را داریم که در کنار سایر خدمات تخصصی تحقیقات بازاریابی، به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور عزیزمان کمک نماییم تا مشتریان خارجی خود را اعتبارسنجی نموده و با حمایت یک سازمان دولتی با کمترین ریسک ممکن، کالا و یا خدمت خود را صادر کنند و در صورتی که متحمل خسارت شدند بنا به نوع خسارت وارده و بعد از بررسی های واحد خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران، بین ۹۰ الی ۹۵ درصد خسارت خود را از این صندوق دولتی دریافت نمایند.

شماره تماس جهت مشاوره!